: Adria 2016: Eksotisk | Din Fritid

Adria 2016: Eksotisk

Adria feirer for tiden sitt femtiårsjubileum og selges i 32 land. Den slovenske produsenten er tredje størst på det europeiske markedet og blant de ledende i Skandinavia. Vi har sett på en av deres delintegrerte for fire personer.

Adria har fem modellserier der Sonic er på topp med integrerte biler. Deretter følger Matrix som mer påkostete halvintegrerte, Coral en rimeligere serie og Compact som ikke tas inn i Skandinavia. Til slutt Twin som er innredede kassevogner. Sonic, Matrix og Coral deles så inn i tre grupper etter utstyrsnivået. Axess er den enkleste og rimeligste. Plus er bedre utstyrt, mens Supreme er toppen med blant annet Aldevarme og AL-KO chassis.


Sidesitter kan gjøres om til sete under kjøring, med hoftebelte.

Matrix Plus

I Norge satses det mest på Matrix, som passer det norske markedet best. Verdt å merke seg at den nest dyreste Adria-serien er volummodellen her på berget. Og bilen vi ser på i denne testen er en Matrix Plus M 670 SC der M står for Matrix, 670 er et villedende tall for lengden (bilen er 737 cm) og SC for frittstående dobbeltseng. Matrix Plus finnes i fire utgaver der hovedsakelig sengeløsningene utgjør forskjellen. Vist bil har altså frittstående dobbeltseng, som sammen med to enkeltsenger er de mest populære løsningene. Videre er det senkeseng over sittegruppen og sidesitteren kan omgjøres til sete under kjøring med hoftebelte. Dermed kan bilen registreres for fem personer. Dobbeltsengen bak er innbydende lav, men det medfører at garasjen under ikke er høy nok for vanlige sykler.


Fin og romslig sittegruppe.

Teknisk

Av teknikk fant vi ikke så mye oppsiktsvekkende. Varmen var Truma Combi 6 med elektrisk tilleggsvarme. Riktignok er gulvet oppvarmet elektrisk, men det avhenger av tilkopling av strøm. Ellers er det kjøleskap med automatisk energivalg og separat frys. Senkesengen er elektrisk, og da vi kjørte den ned gikk den på slutten stadig saktere. Det endte med at sikringen gikk når motstanden ble stor nok. Dette var nok ikke ukjent, for sikringen var en automatsikring, plassert ved siden av betjeningsbryteren. Vannopplegget har trykkvann med pumpe av kjent fabrikat, Shurflo. Tankene har litt beskjedent volum, 100 liter for vann og 85 liter for spillvann. Kjøreklar vekt ligger etter COC-skjemaet på 3014 kg. I tillegg er det ekstrautstyr som markise, stekeovn og noe annet småtteri som bringer vekten opp i nærmere 3100 kg. Fire passasjerer regnes som 300 kg og da gjenstår 100 kg til bagasje. Dette er i minste laget og noe man må ha i bakhodet ved kjøp/ bruk av bilen.


God dobbeltseng bak i komfortabel høyde. Kan heves i hodeenden og tilbyr da behagelig lesestilling og bedre gulvplass.

Påbygg

Bilen har utvendig glassfiberhud på sider, tak og under gulv. Det er limte hjørnelister og taket er svakt buet over sittegruppen som avslører en senkeseng innenfor. Fargen er hvit med noe dekor. Det er fem vinduer av typen S4 fra Seitz, med gjennomgående rammer med integrerte gardiner. Tre takluker, hvorav to større dekker lufting i bilen, i tillegg til et stort luftevindu i taket over førerhuset. Bilen er bygget på Fiats originale lavtbyggende chassis med bred sporvidde bak. Under gulvet henger spillvannstanken i en isoporkasse, oppvarmet med varmluft fra kombivarmeren. Det er ikke utvendig stigtrinn, men nedsenket dør i sideskjørtet. Innstigningen blir da 36 og 19 cm, der 36 cm er litt høyt. Døren er fra Metallarte, har to låsebolter og vindu. Ordinær konstruksjon, men bra utført.


Kjøkkenet har belyst glassplate som gir en dekorativ bakvegg.

Sittegruppe

Sittegruppen består som vanlig av en L-sofa, sidesitter og to vendbare forstoler. En løsning som snart går igjen i alle bobiler. Putene er fint sydd med skinnbesetning. Det er god plass til fem personer og L-sofaen kan som vanlig gjøres om til et baksete for to med sikkerhetsbelter under kjøring. I tillegg kan sidesitteren gjøres om til sete mot fartsretningen og med hoftebelte. Dermed er det fem sitteplasser under kjøring. Det er og plass til to i oppredd sittegruppe, så de nødvendige fem sengeplassene er til stede for å få bilen registrert for fem. Bordet måler 86 x 75 cm, kan skyves i to retninger, dessuten senkes ved omgjøring til seng. Denne sengen er over to meter lang, men smalner av i fotenden til bredden på sidesitteren. God plass til en voksen, men nokså smal for to - for to barn er det tilstrekkelig. I sidesitteren er det el-komponenter som gjør den uegnet for oppbevaring. I baksetet ligger kombivarmeren, denne er av en eller annen grunn ikke tilgjengelig uten å skru fra hverandre sittebenken. Som ofte ellers mangler baksetet korsryggstøtte. Under kjøring over lengre strekninger er dette et problem, som selvfølgelig kan avhjelpes med noen løse puter. Men hvorfor kan ikke dette lages bedre fra fabrikkene? Fra stor takluke og stort takvindu kommer mye dagslys. Også belysningen ellers er bra. En lys, luftig sittegruppe.


Den elektriske senkesengen har åtte centimeter madrass på fjærende treribber.

Kjøkken

Kjøkkenbenken virker noe trang der den står inneklemt mellom dusjveggen og baksetet. Den måler 90 x 55/90 x h 96 cm, og går i vinkel. Oppvaskkummen er plassert til høyre og i bakkant mot vinduet, de tre blussene. Dermed er det litt arbeidsplass i forkant for kokken. I benken er det tre skuffer, et lite skap og stekeovn. Stekeovnen tar mye av plassen i benken og det blir igjen lite oppbevaringsplass. Også overskapet har begrenset volum, og det er ingen skap eller skuffer i nærheten som kan avhjelpe problemet. Bortsett fra dette er kjøkkenet fint utført med en opplyst glassplate på bakveggen rundt vinduet. Det er avtrekksvifte, luftevindu og takluke, samt god belysning. På motsatt side står kjøleskapet fra Dometic, et RMD 8505 på 160 liter brutto med 30 liter frys. Det har automatisk energivalg (AES).


Toalettrom med luftevindu, og dusj med takluke, befinner seg på hver side av midtgangen mot soveværelset

Senger

Den frittstående dobbeltsengen måler 191 x 144 cm med en 13 cm tykk madrass på fjærende treribber. Målene er det ikke noe å si på, denne typen seng har ofte lengde under 190 cm. Sengen er plassert lavt, det er 80 cm fra gulvet ved fotenden og opp til madrassen. Det er ett trinn opp på hver side, herfra er det bare 60 cm opp til sengen. Den lave sengen gjør garasjen under så lav at vanlige sykler ikke får plass. Hadde sengen kunne reguleres i høyden hadde man fått både i pose og sekk. Sengen kan skyves inn for mer gulvplass. Da reiser hodeenden seg for behagelig lesing på sengen. Under fotenden er det en stor skuff, pluss et skap. På hver side av sengen er det et klesskap. Med lav seng virker rommet luftig, mens to luftevinduer og stor takluke bidrar med mer luft. Diverse lysborder, to takspotter og to lesespotter gir lys etter behov. Senkesengen måler 126 x 186 og smalner litt av mot fotenden. Det er åtte centimeter madrass på fjærende treribber. Sengen senkes elektrisk, og som tidligere nevnt gikk det litt tregt på slutten til sikringen gikk. Da sikringen gikk var det 150 cm fra gulv og opp til madrassen og herfra opp til taket var det 63 cm. Det følger med stige for adkomst til sengen, lesespotter, videre sikkerhetsnett på hver side, men ikke takluke. Derimot er det et stort luftevindu i førerhuset rett foran, og takluke ved kjøkkenet rett bak. Ved bruk er det bare å ta av to nakkestøtter og kjøre sengen ned, greit nok.

Bad

Toalettrommet og dusjen befinner seg på hver side av midtgangen mot soveværelset bak. Som vanlig er det ikke flust med plass i toalettrommet, men vi har sett det verre. Rommet måler 90 x 78 x h 188 cm og toalettet fungerer greit, og ved å plassere føttene riktig, kan man vaske seg i ansiktet med døren igjen. Da må vi også nevne at den slags er beregnet å gjøre med døren åpen, det er skyvedør som stenger av framover i bilen. I dusjen går det også greit for seg. Den måler 70 x 75 x h 192 cm, og står du diagonalt kan du vaske håret uten å støte albuene i veggen. Den er bra fuget og glassdørene tetter tilsynelatende bra. I toalettrommet er det et luftevindu, i dusjen en takluke. Over toalettet er det et veggskap, under vasken et benkeskap med til sammen tilstrekkelig plass for oppbevaring. Det er et speil og bra belysning. Toalettet er et Thetford C260.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden