: Malibu 2017: Malibu er klar for Norge | Din Fritid

Malibu 2017: Malibu er klar for Norge

Carthagos lillebror Malibu har høye ambisjoner, og fikk sin norgespremiere på høstens Caravanmesse hvor de viste frem både integrerte og halvintegrerte modeller.

Det er et år siden Carthago-gruppen presenterte Malibus del- og helintegrerte modeller. Disse har vært i salg i tyskspråklige land i et år nå. Neste år skal det mer enn dobles, og det er bare starten: Carthago har lansert ambisiøse mål om å produsere og selge 5000 flere enheter i 2020. Denne veksten skal først og fremst komme hos Malibu, som har solgt 200 tradisjonelle bobiler dette første året.

Ingen nybegynner

Selv om Malibu er en nykommer på det norske markedet er det langt fra noen nybegynner som står bak. Carthago ble etablert i 1979, og produserte da campingbilen Malibu. 19 år senere var det produsert 5000 Carthago Malibu campingbiler. I 2013 ble Malibu etablert som et eget merke for bybobiler.

Lik, men forskjellig

Malibu har likheter med Carthago, men er likevel unik og har sin egen konstruksjon og møblement. De særprege aluminiumslistene som Carthago benytter finner du ikke på Malibu. Av utseende er Malibu mer sporty. Typiske eksempler er at der Carthago har chrome velger Malibu svart. Det skal appellere tydeligere til en mer ungdommelig målgruppe og understrekes av moderne interiør og farger. Malibu lages kun på Fiat chassis, ikke AL-KO som storebror. Det oppvarmede doble gulvet har noe lagringslpass og er uten trinn, og det leveres ikke vannbåren varme, kun Truma. Gulv og tak er bygget i glassfiberarmert plast, mens veggene har aluminium utvendig og tre innvendig. Vinduene er Seitz rammevinduer og bilene leveres med seks års fuktighetsgaranti. Malibu havner et sted mellom mellomklasse- og premiumbobiler, noe som gjenspeiles i prisene.


Administrerende direktør i Malibu, Achim Sach, er glad for endelig å kunne tilby Malibu i Norge.

Modellene

Det lanseres tre 2017-modeller som har tverrstilt seng, enkeltsenger og frittstående dobbeltseng. Disse tre kommer både som halvintegrert og integrert. Prisnivået på de halvintegrerte modellene starter på rundt 800 000 kr, mens de integrerte modellene blir rundt 150 000 dyrere. I Norge er det foreløpig tre forhandlere.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden