Elektrisk veteran:: VW Type 2 med elmotor | Din Fritid
Elektrisk veteran:

VW Type 2 med elmotor

Volkswagen og selskapet EV West har gjort en aldri så liten oppsiktsvekkende ombygging av en veteran folkevognbuss: Den originale drivlinjen i Type 2-bussen er erstattet av elmotor og batterier fra en e-Golf.


Velkommen inn!


Klassisk utseende - ny teknologi.

Det er Volkswagen selv som tok initiativ til prosjektet. Hvorfor ikke lage en miljøvennlig oppgradering av en veteranbil, sier Mathew Renna fra VW Nord-Amerika.

– EV Wests lidenskap for klassisk-bilkultur og forpliktelse til fornybar energi gjorde EV West til det ideelle valget for dette prosjektet, forteller Renna.


Et renere miljø med hel-elektrisk folkevognbuss.


En overraskelse skjuler seg bak bensinlokket.

Elektrisk drivlinje

Drivverket og det 35,8 kWh store batterisystemet fra en 2017 e-Golf har gitt den klassiske folkevognbussen en rekkevidde på rundt 200 kilometer. Drivverket passer i det bakre motorrommet som tidligere var okkupert av en luftkjølt 60 hestekrefters firesylindret motor. Den uavhengige bakre fjæringen av Type 2 Bay Window er en perfekt match for den tverrstilte drivlinjen som i én enkelt enhet rommer den 100kW synkron AC permanentmagnetiske elektriske motoren, en-trinns girkasse og ladesystem.


Volkswagen og EV West bygget om en 1972-modell VW type 2 til en hel-elektrisk fokevognbuss.


Slik ser motorrommet ut på innsiden.


Gammel folkevognbuss med ny karakter.

De fleste av de andre eksteriør- og interiørfunksjonene til e-Bussen forblir stort sett uendret. Batteriene er inne i spesiallagde, forsterkede og brannsikre kabinetter plassert under forsetene, og i den tidligere plasseringen av drivstofftanken. Den lange originale girspaken er beholdt, og aktiverer de ulike kjøremodusene: Park, Revers, Fri (nøytral), Drive, og bremsemodus med regenerering (PRNDB), slik man finner det på en e-Golf. For å opprettholde den autentiske kjørefølelse er e-folkevognbussen utstyrt med en klassisk stil multifunksjons digital EV-måler i dashbordet. Denne måleren lar operatøren veksle gjennom flere visninger og overvåke kjøretøyet.


Interiøret er beholdt helt intakt, selv gearspaken, som har helt andre funksjoner enn den opprinnelig hadde.

Stolte av resultatet

– Vi er veldig glade for å være en del av dette prosjektet, sier Michael Bream, grunnlegger og administrerende direktør i EV West.

– Å kombinere en historisk modell fra et ikonisk merke med dagens teknologi, er bare en av mange måter vi kan komme videre en mer bærekraftig fremtid, mens vi fortsetter å glede oss over vår rike bilarv.

Prisen for jobben er ikke oppgitt…

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden