Kan redde liv!
Front-mot-front-ulykker med lastebiler er ofte katastrofale. Dette har forskere ved Chalmers tekniska högskola i Sverige gjort noe med. De har utviklet et helt nytt frontkonsept for lastebiler som kan redusere kupédeformasjoner på personbiler kraftig.
Kollisjonstester på den nye lastebilfronten er utført av det svenske Trafikverket, og viser at bedre lastebildesign kan redusere kupédeformasjoner på personbiler med hele 30-60 prosent. Dette reduserer risikoen for skader og mulig fatalt utfall for de som sitter i personbilen.
I over 90 prosent av trafikkulykkene med lastebiler er det den andre parten som dør, og da vanligvis i en personbil. De vanligste ulykkestypene i disse kollisjonene er frontkollisjoner på landlige veier og påkjørsler bakfra på motorveier (lastbilen kjører bak i bilen foran).
En lastebilfront designet for å ikke drepe
For at en personbilpassasjer skal overleve en front mot frontkollisjon med en lastebil, må kabinen i personbilen holdes intakt. Dette er ikke noe som er mulig å garantere i dag, selv i de mest moderne bilene, så den nye lastebilfrontforskningen tar sikte på å finne de beste måtene å beskytte bilpassasjerer, så vel som lastebilsjåfører, i fremtiden.
Forskerne har sett at å gi en fordelt kraft over den påkjørte personbilen, og å prøve å dirigere personbilen vekk fra retningen på lastebilen ved et sammenstøt, ville redusere skadeomfanget betraktelig. Den nye lastebilfrontforskningen har som mål å finne de beste måtene å beskytte bilpassasjerer, så vel som lastebilsjåfører i fremtiden.
Testen
Testen var basert på en moderne personbil og tung lastebil som krasjet i hastigheter som ville resultere i en dødsulykke. Kollisjonstesten ble kjørt i 50 kilometer i timen, men simulerer en opprinnelig kjørehastighet på 80 som reduseres med 30 kilometer i timen av automatiske nødbremsesystemer (AEB) som kreves i nyere biler og lastebiler.
Chalmers tekniska högskola, Trafikverket og bilindustrien jobber sammen for å videreutvikle testene med lastebilfronten.