Mysen Caravan 40 år: Ønsker ikke å bli størst | Din Fritid
Mysen Caravan 40 år

Ønsker ikke å bli størst

– Jeg er fornøyd med dagens situasjon for Mysen Caravan. Vi trives som en liten bedrift - det er lettere å ta vare på ansatte og kunder da. Det er viktig for meg at det skal være en personlig opplevelse å komme hit!

Det er daglig leder Rune Lysaker som oppsummerer status rett etter feiringen av forhandlerens 40-års jubileum. Her er det ingen tilfeldigheter; festen var på dagen 40 år etter etableringen av selskapet. Den 27. november 1977 var Runes far, Magne Lysaker, en av gründerne som hadde tro på campingvogner som fremtidens ferieform.


Helt til venstre ser vi Magne Lysaker som har vært med Mysen Caravan hele veien siden oppstarten for 40 år siden. Bildet er fra 1978.

 

Gründer-perioden

Sju år senere var Magne ene-eier, og fikk bygget dagens lokaler i 1986. Rett etter innflyttingen på Ramstad industriområde kom nedgangstidene ingen hadde forventet. Det var en kritisk tid og forhandleren hadde hele 50 vogner på lager når 88-sesongen var over. Den siste ble ikke solgt før fem år senere. Men firmaet klarte seg gjennom de harde tidene.

I 1988 jobbet Rune et år på verkstedet etter fullført russetid. Så ble det studier på BI og jobb i Oslo før sønnen kom tilbake til Mysen Caravan på heltid i 1995. Det var ingen selvfølge at han skulle tilbake til familiebedriften, men Rune trivdes ikke med storbylivet. Kun to år senere tok han over som daglig leder, nøyaktig 20 år etter etableringsdagen for selskapet. Dermed har far og sønn ledet selskapet i hver sin 20-års periode - så langt i bedriftens historie.

– Hvordan har det vært å jobbe så tett som far og sønn?

– Det har gått veldig bra. Selvsagt er det ikke fritt for at vi har hatt våre uenigheter, og det har til tider gått hardt for seg. Men vi har alltid skværet opp. Et viktig bidrag til at det har gått så bra er at Magne har gitt meg frihet til å ta egne avgjørelser etter at jeg tok over, forteller Rune.

Far og sønn er enige om at dagens størrelse er perfekt; lite nok til ikke å miste oversikten i firmaet, og å kunne pleie den personlige kontakten - både til ansatte og kunder.

Magne jobber fremdeles i selskapet med tittel kontorsjef og ansvar for regnskapet, i tillegg til diverse transportoppdrag.

 

Jubiléet


Far og sønn med velfortjent blomsterbukett på jubileumsdagen.

På selveste jubileumsdagen ble det bestilt kake, og forberedt til fest. Kunder var invitert til markeringen som også ble en introduksjon av nytt merke for forhandleren. Etter utallige år med Cabby kan Mysen Caravan igjen tilby produkter fra en skandinavisk produsent, nemlig svenske Kabe.

– Det var et naturlig valg siden vi har hatt et langt og godt samarbeid med Adria. Og disse to merkene er sterkt knyttet sammen på leverandørsiden, forteller Rune. Han kunne svært fornøyd konstatere at mellom 250 og 300 mennesker kom til festen!

– Dere fikk for kort tid siden valget mellom å knytte dere tettere mot Kroken-gruppen og deres portefølje eller å miste disse merkene, som er blant landets mest solgte. Angrer dere på valget i dag?

– Det var et vanskelig valg, vi har samarbeidet med Kroken siden vi begynte med Bürstner i 1985. Men vi ønsket å fortsette å være en uavhengig forhandler. Vi gikk nøye gjennom tallene før vi tok avgjørelsen, og det har vist seg at omsetningen har sunket noe. Heldigvis mindre enn fryktet, og enda viktigere: Marginen for selskapet har blitt bedre.

 

Fremtiden

– Hva skjer videre for Mysen Caravan?

– I løpet av neste år kommer vi til å sette i gang arbeidet med et nytt påbygg på 700 kvadratmeter. Her vil det bli nytt verksted og 400 kvadratmeter mer utstillingsplass. Vi bygger ikke ut for å ekspandere i den forstand at vi vil bli flere ansatte, men fordi vi ønsker mer funksjonelle lokaler. Vi gleder oss til å få nybygget på plass - det skal gjøre at det blir enda triveligere å være her, både for kunder og oss ansatte.


De ansatte hos Mysen Caravan utgjør en arbeidsom og fornøyd gjeng.

 

Uavhengig samarbeid

– En annen ting jeg jobber med er ideen om et mer formelt samarbeid med andre uavhengige, norske forhandlere, forteller Rune. Ettersom kjedene og de store aktørene tilbyr mange servicepunkter og andre fordeler vil det være en stor fordel om vi uavhengige forhandlere kan tilby noe tilsvarende. Det vil selvsagt være en stor fordel for mine kunder å vite at de får hjelp av andre forhandlere landet rundt.

– Jeg ser for meg at et slikt samarbeid kan inkludere drift, strategi, investeringer og det å generelt hjelpe hverandre og hverandres kunder. Og hvorfor ikke samarbeide om markedsføring og innkjøp? Jeg mener det er feil å sitte på hver sin tue i disse dager hvor kjedene spiser stadig større markedsandeler, avslutter daglig leder Rune Lysaker.


Mysen Caravan slik det er i dag. Planene er å bygge ut med 1000 kvm.

 

Mysen Caravan AS

Familieid av Rune og Magne Lysaker.

14 ansatte: Tre selgere, tre i butikk, seks på verksted og to i administrasjon.

Forventet omsetning i 2017: 83 millioner kroner

Merker: Adria, Kabe, Camp-let, Dethleffs, Knaus og Sunlight

1888 kvm oppvarmede lokaler

885 kvm lager

Skal sette opp 700 kvm stort påbygg i løpet av 2018.

Siden starten for 40 år siden har forhandleren solgt 7850 enheter og omsatt for 1,2 milliarder.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden