Jan Kaspersen takker for seg: En nestor gir seg | Din Fritid
Jan Kaspersen takker for seg

En nestor gir seg

Danske Jan Kaspersen har et lidenskapelig forhold til det å tilbringe fritiden på hjul. Som agent for Dethleffs og Sunlight i mer enn 20 år har han satt spor etter seg også i norsk caravanbransje. Nå har den nyslåtte pensjonisten gitt fra seg ansvaret for selskapet han har bygget opp til yngre krefter. Nå er det barnebarn, familie og bobilen som får fullt fokus.


Eva Tonnisen (t.v) og Anne Kamuk har ansvaret for markedsføring og kommunikasjon på sosiale medier.

Jan Kaspersen er norgesvenn, gründer og daglig leder i Erwin Hymer Group Nord APS, som blant annet har hatt ansvar for Dethleffs og Sunlight i Norge. Din Fritid møtte ham en av hans siste kontordager i Vejle i Danmark.

EHG Nord

– Hva er oppgavene til Erwin Hymer Group Nord?

– Vi skal produsere brosjyremateriell og markedsmateriell i tillegg til å ta hånd om garanti og reklamasjoner i Danmark, Sverige og Norge. Vi er et mellomledd mellom fabrikken og forhandleren, og har jobbet med Dethleffs i Skandinavia siden 1982, og Sunlight de siste 15 årene. I dag er vi 16 ansatte. Forskjellen mellom tysk og norsk kultur er meget stor, vi er litt midt imellom - og det er her deler av vår styrke ligger.

– Hvordan har du klart å selge inn dine merker til forhandlerne?


Jeg er en ekte norgesvenn, og har hatt stor glede av alle mine turer til Norge, forteller Jan Kaspersen.

– Vel, jeg har reist mye for å besøke forhandlerne i Norge. De siste 13 årene har jeg tilbragt en måneds tid på veien hver vinter, og jeg har vært innom utallige steder i landet. Noen ganger gikk det raskt å overbevise en forhandler om at det var lurt å satse på Dethleffs og Sunlight, de fleste gangene tok det tid. Men jeg ga meg ikke, og har definitivt jobbet for å skape personlige relasjoner i denne jobben. Jeg føler at jeg som danske har mye til felles med nordmenn, ikke minst har vi samme type humor. Det at jeg ikke er en business-utdannet selger, men en entusiast som har jobbet meg frem, tror jeg også har vært en fordel. Jeg har blitt en ekte norgesvenn på disse reisene. Jeg er veldig fornøyd med de forhandlerne vi har, som må være blant landets beste.

– Nå har du jobbet i samme selskap i 23 år, hva har endret seg på denne tiden?

– Vel, konkurransen har blitt betydelig tøffere. Det er langt flere merker og modeller på banen i dag. En stor fordel med dagens produkter er at det så godt som aldri er fuktproblemer, det var ikke alltid tilfelle tidligere. I tillegg er det interessant å registrere hvor uendelig mye mer utstyr som leveres på dagens bobiler sammenlignet med 20 år gamle modeller.

Klare for fremtiden

– Hvordan ser du for deg veien videre, for bransjen?

– Jeg føler at vi er i ferd med å ruste oss, med både salgbare hybridcampingbiler og campingvogner med eldrift. Det siste synes jeg er kjempespennende, og det er gøy at Dethleffs har plassert seg selv i førersetet for denne teknologien.

– Om du skulle gi et råd til norske forhandlere, hva skulle det være?


Jan Kaspersen trer nå inn i pensjonistenes rekker, og håper å få tilbragt mye tid i sin bobil. Det å velge merke var ikke enkelt, siste ord fikk kona og ekteparet endte opp med en Sunlight, forteller Jan.

– Fokusér på færre merker, du klarer ikke å være like god på alt. Man må kunne produktene godt for å klare og formidle kunnskapen og entusiasmen til kundene.

– Hvordan vil du beskrive dagens produkter?

– Vi har for eksempel Scandinavia-serien for campingvogner, som er utviklet spesielt for å tåle kaldt klima og er meget godt utstyrt. Her har vi tatt mange grep for å få den optimalisert for våre skandinaviske kunder, men så viser det seg at denne modellen blir svært så populær også på det tyske markedet. Så kanskje er vi ikke så ulike likevel?

Vi har et konkret, nytt og spennende vognprodukt dedikert til Skandinavia. Det skal lanseres til 2021-sesongen, så det er bare å glede seg til fortsettelsen.

– Hva tenker du om fremtiden til bransjen?

– Jeg tror vår største konkurrent er andre ferieformer, så det at bobil og campingvogn er et bedre miljøalternativ enn for eksempel charterferie er gode nyheter.

Party

For å markere overgangen til pensjonisttilværelsen inviterte Erwin Hymer Group Nord til en avslutningsmarkering i Vejle i november. Rundt 160 personer møtte opp til middagen, hvor også Din Fritid var representert. Foruten en anselig mengde gaver ble dagen fylt med hyggelige taler og minner om et langt arbeidsliv i caravanbransjen.

Som barn var Jan ofte i fabrikken til Isabella. Lukten av teltduk og summingen fra de mange symaskinene, som produserte fortelt, satte spor i et ungt sinn. I oppveksten fikk unge Jan kjeft for å ha sparket fotball i utstillingshallen, og flere campingvogner fikk bulker.

Etter tre forsøk fikk unge Kaspersen sin egen caravanbutikk. 10 år med salg av Hobby-vogner, og det han selv beskriver som «pinne gal» oppførsel.

Det som skiller Kaspersen fra mengden er ikke bare hans genuine lidenskap for bobiler og campingvogner. Han har også tydelig fokus på detaljene. Et klassisk kjennetegn er at produktene ikke bare skal stå på linje og være skinnende rene, det skal også være trivelig innendørs, noe mange norske kunder har nytt godt av på for eksempel Caravanmessen. Ærlighet og rettferdig handel er verdier som Kaspersen har stått for i mange år, og han understreker stadig vekk gleden ved å jobbe med folks fritid og ferie når Din Fritid møter ham en av hans siste kontordager i Vejle.


Odd Askjem (til venstre) fra Askjems Campingcenter og daglig leder i ferda, Leif Terje Hansen (t.h), hadde bare lovord og gaver til Jan Kaspersen på hans avskjedsfest i Vejle i Danmark.

Om Jan Kaspersen:

Stephan Brutscher og Stefan Riedlinger fra Sunlight Gmbh: 
– Vi er takknemlige for hva Jan Kaspersen har bidratt med for å etablere Sunlight som et attraktivt merke i Norge, Sverige og Danmark. Suksessen skyldes i stor grad hans arbeid og innsats. Vi ønsker ham og hans kone lykke til med sin pensjonisttilværelse, som vi tror i stor grad skal tilbringes i en Sunlight T67!

Alexander Leopold, daglig leder i Dethleffs GmbH & Co KG:
– Jan Kaspersen har på alle områder representert våre produkter på en god måte i våre nordligste markeder. Da tenker jeg på å yte den kvaliteten og servicen man kan forvente seg, både i forholdet til kundene og til forhandlerne. Det er få som slår Jan på produktkunnskap og produktforståelse. I tillegg har han vist stor forståelse for våre merkeverdier, som i Dethleffs´ tilfelle er «en venn av familien». 


En fornøyd bransjegjeng samlet i Danmark (fra venstre): Alexander Leopold (Dethleffs), Stephan Brutscher (Sunlight), Jan Kaspersen, Michael Bosch (Dethleffs), Stefan Riedlinger (Sunlight).

 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden