Knaus med hybrid-nyhet
Knaus var åpne om at E.Power Drive kanskje ikke er den endelige løsningen, men var samtidig stolte over å kunne presentere det de kalte en elbobil. Men per i dag er E.Power Drive ikke et nullutslipp-konsept.
Det var et fulltallig pressekorps som hadde møtt opp for å høre om sesongens nyheter fra produsenten. Din Fritid var også til stede. På slutten av den timeslange presentasjonen skjer det planlagte og varslede høydepunktet: Til høylytt musikk vises en video av konstruksjonen av et bobilchassis med elmotor og batterier. Så kommer en stillegående Knaus Van Ti 650 MEG med E.Power Drivlinje kjørende inn i messehall 1 på Caravan Salon.
Trenger hjelp
Motoren er på hele 180 kW, men batteriet er kun på 35 kWh. Knaus oppgir at batteripakken kan lades opp fra en vanlig veggkontakt på tre timer, med rekkeviddeforlengeren i bruk i tillegg kan tiden reduseres kraftig. Fremdriften er helelektrisk, men siden batterikapasiteten er såpass begrenset, er demo-bobilen utstyrt med en bensindrevet wankelmotor, som kan lade batteriene uavhengig av om den står stille eller kjører. Modellen som ble vist frem var en prototype, og Knaus kunne fortelle at de regner med å kunne klare å produsere løsningen med totalvekt 3,5 tonn.
– Poenget er ikke hva som brukes for å lade batteriene i dag, men at dette er et modulært system som er fleksibelt og kan bygges ut med hva som er mest hensiktsmessig for fremtiden, kunne Wolfgang Speck fortelle.
Morgendagens motorer som sørger for strømtilførsel kan være så mangt, understreket Knaus, og nevnte konkret brenselcelle-, diesel- eller bensinmotorer.
Det var et meget aktivt pressekorps til stede med mange spørsmål, men det var svært få konkrete svar å få fra Knaus, som åpenbart ikke ville dele detaljene foreløpig.