Fremtidens bobilchassis?: Helelektrisk Ducato | Din Fritid
Ducato er det mest populære chassiset i Europa for å lage bobiler. E-Ducato ser helt lik ut som de tradisjonelle utgavene med forbrenningsmotor, helt til du åpner lokket hvor du vanligvis fyller drivstoff. Her er det i stedet en elektrisk kontakt for "påfylling" av strøm.
Fremtidens bobilchassis?

Helelektrisk Ducato

I 2019 kunne Fiat for første gang fortelle at de jobbet med en helelektrisk versjon av Ducato. I fjor fikk vi litt mer informasjon, blant annet ble anslått rekkevidde oppgitt å være opptil 370 kilometer. 1. mars i år ble det mulig å bestille Fiat Ducato med helelektrisk drivlinje. Og i dag, på Jordens dag, er modellen offisielt lansert!


Eric Laforge fra Fiat-eierne Stellantis og innleide teknologiekspert Massimo Temporelli, ledet dagens digitale presentasjon. Her er de i Sevelfabrikken, hvor chassisene bygges helt likt de tradisjonelle Ducato-modellene. I Torino blir motor, batterier og resten av elektrifiseringen utført.

Fiat forteller at hele deres Ducato-serie, opp til 4,25 tonn, nå kan bestilles med elektrisk drift. Rekkevidden er oppgitt å være 370 km etter WLTP City Cycle-standarden. Den tyngste utgaven byr på 2 tonn med nyttelast, noe som burde tilsi at det er mulig å bygge bobil på chassiset. Vi minner om at EU og Norge har godkjent at helelektriske biler kan ha en totalvekt på 4,25 tonn, og likevel kunne kjøres på vanlig B-førerkort. 


Til venstre ser vi Alberto Nobis, som er administrerende direktør i DHL Express Europe. Han uttaler: – Vi tror virkelig at fremtidens logistikk er elektrisk. For å nå vårt mål om å knytte mennesker sammen og forbedre deres liv, er vi forpliktet til å bli mer grønne og utslippsfrie i hvordan vi opptrer hver eneste dag, derfor er E-Ducato et produkt vi vil satse på. I midten ser vi Massimo Temporelli som ledet dagens digitale presentasjon. Til høyre Eric Laforge, Head of LCV Enlarged Europe hos Stellantis.

DHL satser

Fiat har med sin Ducato-modell 60 prosent markedsandel i Europa innen varebilsegmentet. E-Ducato vil leveres med en av to batteripakker, med kapasitet på 47 (3 celler) eller 79 kWh (5 celler). En samarbeidspartner i utviklingen av den nye helelektriske varebilen er logistikkselskapet DHL. Da har som mål å ha 60 prosent elbiler i sin bilflåte i 2030, noe som krever at de frem til da kjøper inn nærmere 14.000 elektriske biler. I 2050 er DHLs mål å ha en distribusjonsflåte som er helt utslippsfri. Dagens direktesendte digitale pressekonferanse var rettet mot det kommersielle varetransportmarkdet, og bobiler ble ikke nevnt med et ord. Men nær halvparten av alle produserte Ducatoer blir til en bobil. 

Fire kjørestiler

Det blir mulig å kontrollere den heleelektriske bilen på helt nye måter: Man kan, uavhengig av hvor man er, koble seg til bilen for å sjekke kjøredata som hastighet, gjenværende rekkevidde, om alle dører er låst og hvor du parkerte den. Det finnes også systemer som kan sende automatiske månedlige rapporter om bilens “helse”, men det er kanskje mest aktuelt for en profesjonell bruk?

Bilens GPS blir smartere og tar hensyn til bilens lengde (har du på henger?), tyngde, høyde og vekt når den beregner den beste veien til mål. Kjøringen har som på forbrenningsutgavene til Ducati tre modus: Normal, Eco og Power. I tillegg har E-Ducato “Turtle”, som er strømsparing og kutter forbruket med mellom 8 og 10 prosent. 

Chassiset til E-Ducato produseres som alle andre Ducatoer på den enorme Sevel-fabrikken i Italia. Så sendes bilen til Mirafiori utenfor Torino. hvor elektrifiseringen gjøres. Her har de kapasitet til å produsere inntil 1000 E-Ducatoer i måneden. Fiat Ducato fyller 40 år i år, og etter det Din Fritid erfarer er det flere store nyheter på gang i løpet av 2021. Det blir spennende å se hvilken bobilprodusent som blir førstemann ut med en helelektrisk bobil på det nye E-Ducato chassiset.

Interressert i å vite mer om elbobil? Din Fritid har prøvekjørt den aller første modellen på markedet, les mer her.

Fiat E-Ducato

Dreiemoment: 280nm

Effekt: 90 kW (122 HK)

Aksellerasjon: 0-50 km/t på 5 sek 

Rekkevidde: 283 km etter WLTP-standarden

371 km etter WLTP by.

Å lade 100 km tar optimalt under en halvtime. 

Batterikapasitet: 79 kwh

Ladekapasitet: Opp til 50 kW

10 års garanti på batteriene

I følge Fiat gir eDucato 40% lavere servicekostnader


Et ekstra display er det eneste synlige i førermiljøet som skiller E-Ducato fra tradisjonelle modeller.


Det er per i dag mulig å bestille Ducati med helektrisk drift i de fleste eksisterende konfigurasjoner.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden