Helelektrisk Ducato
I 2019 kunne Fiat for første gang fortelle at de jobbet med en helelektrisk versjon av Ducato. I fjor fikk vi litt mer informasjon, blant annet ble anslått rekkevidde oppgitt å være opptil 370 kilometer. 1. mars i år ble det mulig å bestille Fiat Ducato med helelektrisk drivlinje. Og i dag, på Jordens dag, er modellen offisielt lansert!
Fiat forteller at hele deres Ducato-serie, opp til 4,25 tonn, nå kan bestilles med elektrisk drift. Rekkevidden er oppgitt å være 370 km etter WLTP City Cycle-standarden. Den tyngste utgaven byr på 2 tonn med nyttelast, noe som burde tilsi at det er mulig å bygge bobil på chassiset. Vi minner om at EU og Norge har godkjent at helelektriske biler kan ha en totalvekt på 4,25 tonn, og likevel kunne kjøres på vanlig B-førerkort.
DHL satser
Fiat har med sin Ducato-modell 60 prosent markedsandel i Europa innen varebilsegmentet. E-Ducato vil leveres med en av to batteripakker, med kapasitet på 47 (3 celler) eller 79 kWh (5 celler). En samarbeidspartner i utviklingen av den nye helelektriske varebilen er logistikkselskapet DHL. Da har som mål å ha 60 prosent elbiler i sin bilflåte i 2030, noe som krever at de frem til da kjøper inn nærmere 14.000 elektriske biler. I 2050 er DHLs mål å ha en distribusjonsflåte som er helt utslippsfri. Dagens direktesendte digitale pressekonferanse var rettet mot det kommersielle varetransportmarkdet, og bobiler ble ikke nevnt med et ord. Men nær halvparten av alle produserte Ducatoer blir til en bobil.
Fire kjørestiler
Det blir mulig å kontrollere den heleelektriske bilen på helt nye måter: Man kan, uavhengig av hvor man er, koble seg til bilen for å sjekke kjøredata som hastighet, gjenværende rekkevidde, om alle dører er låst og hvor du parkerte den. Det finnes også systemer som kan sende automatiske månedlige rapporter om bilens “helse”, men det er kanskje mest aktuelt for en profesjonell bruk?
Bilens GPS blir smartere og tar hensyn til bilens lengde (har du på henger?), tyngde, høyde og vekt når den beregner den beste veien til mål. Kjøringen har som på forbrenningsutgavene til Ducati tre modus: Normal, Eco og Power. I tillegg har E-Ducato “Turtle”, som er strømsparing og kutter forbruket med mellom 8 og 10 prosent.
Chassiset til E-Ducato produseres som alle andre Ducatoer på den enorme Sevel-fabrikken i Italia. Så sendes bilen til Mirafiori utenfor Torino. hvor elektrifiseringen gjøres. Her har de kapasitet til å produsere inntil 1000 E-Ducatoer i måneden. Fiat Ducato fyller 40 år i år, og etter det Din Fritid erfarer er det flere store nyheter på gang i løpet av 2021. Det blir spennende å se hvilken bobilprodusent som blir førstemann ut med en helelektrisk bobil på det nye E-Ducato chassiset.
Interressert i å vite mer om elbobil? Din Fritid har prøvekjørt den aller første modellen på markedet, les mer her.