

Lavt strømforbruk = god økonomi
Rekkevidde er noe vi er opptatt av når vi skal kjøpe elbil. Men om du tenker økonomi, er det viktig å velge en med lavt strømforbruk.
NAF og Motors store elbiltest – El Prix - som ble kjørt 15. januar, var det med 24 elbilnyheter. I testen måles rekkevidde og ladehastighet, i tillegg til at bilenes forbruk blir registrert. Gjennomsnittsforbruket til bilene i testen viser store variasjoner. Høyest forbruk hadde naturlig nok Mercedes-Benz G-klasse med 30,7 kilowattimer per 100 kilometer. Lavest forbruk hadde Tesla Model 3 med 15 kilowattimer per 100 kilometer, altså halvparten av Mercedesen.
– G-klasse fra Mercedes har ekstra høyt forbruk. Resten av bilene i testen ligger mellom 15 og 22 kilowattimer per 100 kilometer i forbruk, sier Sødal.
Halve ladekostnaden
NAF har regnet ut hva forbruket har å si for biløkonomien ut fra forbrukstallene i El Prix. For hjemmelading er prisen satt til 1,1 kroner per kilowattimer, mens for hurtiglading er prisen satt til 5,5 kroner. Kjørelengden i regnestykket er satt til 12 000 kilometer i året.
Lades bilen hjemme hele året, betaler en Tesla Model 3-eier halvparten av det en eier av Mercedes G-klasse gjør. Det samme gjelder om bilene hurtiglades gjennom hele året.
– En bil med lavt forbruk gjør at du sparer tusenlapper i året. Derfor bør strømforbruket være en viktig del av vurderingen når du skal kjøpe deg en elbil, sier Nils Sødal.
Årlig ladekostnad
Tabellen viser årlig ladekostnad med utgangspunkt i forbruket bilene oppnådde under NAF og Motors vinterelbiltest (El Prix) 15. januar 2025.
