Skal utvikle banebrytende nye elbilbatterier
Samarbeidet tar sikte på å utvikle en betydelig lettere batteripakke med samme brukbare energi, noe som muliggjør lengre rekkevidde, bedre kjøreegenskaper og forbedret ytelse. Teknologien har i tillegg potensial til å forbedre hurtigladehastigheten med opptil 50 %. Batteriene forventes i tillegg å koste mindre enn halvparten av prisen per kWh sammenlignet med dagens litium-ion-batterier, forteller Stellantis i en pressemelding til Din Fritid.
Stellantis N.V. og Zeta Energy Corp. kunngjorde nylig en avtale om felles utvikling som tar sikte på å utvikle battericelleteknologi for elektriske kjøretøy. Partnerskapet har som mål å utvikle litium-svovel-batterier med banebrytende energitetthet, samtidig som man oppnår en volumetrisk energitetthet som er sammenlignbar med dagens litium-ion-teknologi. Avtalen omfatter både utvikling før produksjon og planlegging for fremtidig produksjon innen 2030.
Ny generasjon batterier
Vårt samarbeid med Zeta Energy er et nytt skritt i å fremme vår elektrifiseringsstrategi, mens vi arbeider for å levere rene, sikre og rimelige kjøretøy, sier Ned Curic, teknisk direktør i Stellantis. – Banebrytende batteriteknologier som litium-svovel kan støtte Stellantis’ forpliktelse til karbonnøytralitet innen 2038, samtidig som vi sikrer at våre kunder får optimal rekkevidde, ytelse og prisgunstighet.
– Vi er svært begeistret for å samarbeide med Stellantis om dette prosjektet, sier Tom Pilette, administrerende direktør i Zeta Energy. – Kombinasjonen av Zeta Energys litium-svovel-batteriteknologi og Stellantis’ enestående ekspertise innen innovasjon, global produksjon og distribusjon kan dramatisk forbedre ytelsen og kostnadsprofilen til elektriske kjøretøy, samtidig som det styrker batterienes og elbilens forsyningskjede.
Gjenbruk
Batteriene vil bli produsert ved bruk av avfallsmaterialer og metan, med betydelig lavere CO2-utslipp enn eksisterende batteriteknologier. Zeta Energys batteriteknologi er designet for å kunne produseres innenfor eksisterende gigafabrikker og vil dra nytte av en kort, hel-europeisk eller nordamerikansk forsyningskjede, forteller produsenten selv.
Samarbeidet inkluderer både utvikling før produksjon og planlegging for fremtidig produksjon. Ved fullføring av prosjektet er målet at batteriene skal drive Stellantis’ elektriske kjøretøy innen 2030.
– Litium-svovel-batteriteknologi gir høyere ytelse til lavere kostnad sammenlignet med tradisjonelle litium-ion-batterier. Svovel, som er vidt tilgjengelig og kostnadseffektivt, reduserer både produksjonskostnader og forsyningskjederisiko. Zeta Energys litium-svovel-batterier bruker avfallsmaterialer, metan og uraffinert svovel – et biprodukt fra ulike industrier – og krever ikke kobolt, grafitt, mangan eller nikkel, forteller selskapet.
Utviklingen av høytytende og rimelige elbiler er en sentral del av Stellantis’ strategiske plan “Dare Forward 2030”, som inkluderer å tilby mer enn 75 helelektriske modeller. Stellantis utforsker innovative battericelle- og pakketeknologier som del av en todelt strategi for å møte kundenes behov.