

Dollarglis
Newell er trolig det fineste som bygges av amerikanske bobiler. De har ikke noe fast modellprogram, men bygger etter kundens ønsker. Hvert år lager de likevel et par modeller som de viser frem til interesserte kjøpere. Som denne 45-foteren.
Når man går inn i bilen, er kvalitetsfølelsen der umiddelbart. Det nærmeste jeg kan sammenligne opplevelsen med er når man går inn i en Volkner. Innredningen er lys, ikke så overdådig som man ofte ser i andre amerikanske bobiler av denne størrelsen.
Alt lages av Newell
Fabrikken ligger i Miami i Oklahoma. Som en av få produsenter lager Newell sitt eget chassis. De mener det gir dem større fleksibilitet enn å kjøpe et lastebil- eller busschassis. Oppskriften er ellers omtrent den samme som i andre amerikanske luksusbobiler. Motoren er plassert bak. En Cummins med 605 hk og et dreiemoment på 2654 Nm. Girkassen er en Allison, som er den foretrukne i denne typen bobiler. Bakakselen er styrende i svinger. ZF har levert det aktive fjæringssystemet.
To hovedkategorier kunder
Man skulle tro det er kjendiser som kjøper denne typen bobil. Men representanten forteller at de fleste er privatpersoner med suksessrike karrierer. Ikke kjendiser. Den andre store kundegruppen er Nascar-team.
Jeg får vite at de akkurat nå bygger en bil til en europeisk kunde. Som skal rulle i Europa. Men jeg får ikke en gang vite hvilket land kunden kommer fra.
Den totale kapasiteten er på 26 biler i året. Den utstilte bilen koster 2,7 millioner dollar.