

Bransjeveteraner bak nysatsing
I en tid preget av omveltninger i caravanbransjen, lanseres Saleskey Solutions AS. Det nye selskapet vil bli et bindeledd som effektiviserer hele verdikjeden mellom produsenter, forhandlere, partnere og sluttbruker. Bak satsingen står det et tungt lag av bransjeveteraner og spesialister innen import, kjededrift, kommunikasjon og digitale løsninger.
Caravanbransjen har de siste årene navigert i et krevende farvann med salgsnedgang, konkurser, overfylte varelagre og høy kapitalbinding – en konsekvens av blant annet ugunstig valuta, høye innkjøpspriser og økte kostnader. I tillegg har en overetablering av forhandlere og betydelige investeringer i anlegg bidratt til å øke presset. – Situasjonen krever endring, skal bransjen overleve, forteller Tor Grüner til Din Fritid. Han forklarer gjerne mer om konseptet:
– Saleskey har en klar visjon om å profesjonalisere, effektivisere og bidra med innovasjon i hele verdikjeden, forteller Tor og nevner konkrete områder som systemer, avtaler, markedsføring og salgsstøtte.
Selskapet eies av TIBE Molde, WSF Gruppen og Mobile Living. Tre aktører som til sammen representerer en unik bredde av kompetanse og erfaring.

Et komplett støtteapparat for bransjen
Dette er tjenestene som Saleskey ønsker å tilby bransjen:
- Strategisk innkjøp: Selskapet vil bistå med dialog og avtaleinngåelser med ledende europeiske produsenter i Tyskland, Frankrike og Italia. Dette inkluderer forhandlinger, logistikkoptimalisering og kvalitetskontroll. Alt for å sikre effektive og konkurransedyktige innkjøp av bobiler, campingvogner og utstyr fra ledende produsenter i Europa.
- Resultatdrevet markedsføring: Alt fra strategisk planlegging og innholdsproduksjon til kampanjestyring, digitale markedsføringsløsninger, PR, mediehåndtering og merkevarebygging for hele verdikjeden.
- Innovative digitale plattformer: Med fokus på kostnadseffektivitet og brukervennlighet, vil selskapet utvikle skreddersydde IT-løsninger. Dette omfatter nettsider, systemer for kundereise og kundedialog, bestillingsløsninger og sømløse integrasjoner mot blant annet økonomisystemer, markedsplasser, verkstedløsninger, kjøretøydatabaser og produsentenes systemer.

Gründere med erfaring og bransjeinnsikt
Bak Saleskey står et team med dyptgående bransjeinnsikt:
- WSF Gruppen AS, selskapet som i 2024 kjøpte konkursboet etter Tellus Caravan og Fritid, består av Lars Wivestad (daglig leder i Autosentrum AS), Ole Jan Stubberud (daglig leder i Mohagen Bil AS) og Jan Egil Flo. Trioen besitter betydelig erfaring innen kjededrift, salg og butikkutvikling.
- Mobile Living AS, eid av Tor Grüner, en nestor i norsk caravanbransje med nærmere 40 års erfaring. Grüner har hatt sentrale roller i samarbeid med Europas største produsentgrupperinger og norske forhandlere gjennom Solid Import, hvor han var daglig leder frem til 31. desember 2024. Hans mangeårige engasjement som styreleder i Norges Caravanbransjeforbund understreker hans dype forankring i bransjen.
- TIBE Molde AS, et kommunikasjonsbyrå som i over 25 år har levert strategiske og operative kommunikasjonstjenester, merkevarebygging og digitale løsninger til caravanbransjen. TIBE står bak den digitale plattformen Marketing Master, et verktøy som effektiviserer markedsføring og ulike oppgaver for både produsenter og forhandlere i kjøretøybransjen.
– Her er det tre aktører med lang erfaring og bred kompetanse innenfor ulike felt. Vi tror vi har klart å samle et vinnerlag her, som vet hva som kreves for å lykkes, sier Tor Grüner. Han tiltrer som daglig leder i Saleskey, og kan fortelle at de allerede er godt i gang med både systemer, noen forhandlere og flere produsenter.
Langsiktig perspektiv og store muligheter
Tor Grüner legger ikke skjul på at markedet fortsatt er turbulent, men ser muligheter for de som tenker strategisk og langsiktig: – Turbulensen i bransjen er nok ikke over ennå. Vi er i bunnen på en bakke og må bygge stein på stein med en lavkostmodell. Vi er tålmodige og tenker langsiktig, og tror tidspunktet for å inngå avtaler med de riktige aktørene i bransjen er nå. Vi satser på å utvikle de beste tjenestene, og være klare for vekst sammen med våre partnere - når bransjen forhåpentligvis er tilbake på rett spor om et år eller to, avslutter Tor Grüner.














