For- eller baghjulsdrift
Begge de første var Dethleffs Fortero, den siste ChaussonWelcome 28. Den forhjulsdrevne Forden trakk seg villig gjennom svingene, lett understyrt. Med 200 kg last bak ble bilen betydelig vanskeligere og mer upresis å styre. Dessuten ble igangsetting mye tregere da kraften fra forhjulene i mindre grad kunne overføres til det glatte underlaget.
Ved bakhjulsdrift var veigrepet merkbart bedre, selvv uten ballast, fordi bilene er tyngre bak. Men ved gasspådrag dro bakenden ut i svingene og bilen ble overstyrt. I en 1100 meter lang bakke (12% stigning), ble bilene kjørt på tid og Forteroen med bakhjulsdrift og ballast ble, ikke overraskende, den raskeste (58 sekunder).
Deretter kom den andre bakhjulsdrevne bilen med ballast (59 sek), og så de samme bilene i samme rekkefølge uten ballast (59,5 og 60 sek). Til sist kom Forteroen med forhjulsdrift først uten ballast (63,5 sek) og så med (67 sek). Ballasten var plassert bak i bgarasjen så i det siste tilfellet var vekten på forhjulene betydelig redusert.
Dette var vel ingen stor nyhet for oss nordmenn? Mange vintercampere har valgt bobil bygget på Mercedes Sprinter istedenfor Fiat Ducato på grunn av bedre framkommelighet om vinteren.