: Camp-let vinner flere priser i England | Din Fritid

Camp-let vinner flere priser i England

Danske Camp-let har for fjerde år på rad satt teltvognskonkurrentene til veggs i den landsomfattende konkurrensen, som Englands største caravanklubb arrangerer. De mange prisene har naturlig nok også gitt seg utslag på salget.

Dominic Ryder må snart sørge for å få utvidet premieskapet, etter at han og den danske teltvognen Camp-let for fjerde år på rad har satt alle konkurrentene til veggs i en landsomfattende konkurranse i England.

Det er bare fire år siden, at Camp-let gjorde sin gjeninntreden på det engelske markedet etter 16 års fravær. At man i sin tid trakk seg ut skyldtes stor usikkerhet vedrørende kursen på det engelske pundet. Tilbakekomsten gjordes etter flere års sonderinger for å finne den helt riktige importør.

Det fant man i Dominic Ryder. Med hans firma Camperlands i Manchester som importør og eneforhandler har det bare tatt helt av siden 2006.

- Vi har økt salget hvert eneste år, og den nedgangen som andre campingprodusenter opplever som følge av finanskrisen, har slett ikke rammet Camp-let på samme måte. Her opprettholder vi salget. Camp-let er i dag vår mest populære og den mest solgte teltvogn i England, og det kommer kunder fra hele landet, forteller Dominic Ryder.

Foto: Rasmus Schønning

The Caravan Clubs Leigthweigt Leisure Trailer Awards

Som importør er det han, som melder på Camp-let til The Caravan Clubs Leigthweigt Leisure Trailer Awards, som deles ut under den store campingmessen i Birmingham. Første året meldte han bare på Concorde-modellen og vant. Året etter meldte han på både Concorde og Savanne, og de besatte 1. og 2. plassen. I fjor utøkte han med en Apollo Lux og stakk av gårde med de tre beste plasseringen foran nesen på 7-8 produsenter og 10-15 modeller i samme prisklasse, teltvogner til over 30.000 kr.

- I år var det så dags for å vise fram den største modellen, Camp-let Royal, for dommerne. Den vant klassen, mens Concorde ble nr. 2. Det er de samme faktorene, som er avgjørende hvert år: At Camp-let er av en bedre kvalitet, er enkel å håndtere og utstyrt med en hard top med bagasjebærer, sier Dominic Ryder.

Det var imidlertid forteltet med de nye fargene i grått, rødt og beige, som førte nettopp Camp-let Royal helt til topps, og den engelske importør konstaterer, at flaggskipet fra den danske teltvognsfabrikken går rett hjem hos mange av de kundene, som har begynt å dukke opp.

- Det er litt mer luksus, og Royal passer midt i blinken hos de kundene, som nå bytter fra enten campingvogn eller bobil til en Camp-let. I England må man ikke være fastligger. Her skal camperne bevege seg rundt fra plass til plass, og det har derfor en betydning, at vognen er enkel og økonomisk å kjøre rundt med. Ikke minst i disse finanskrise-tider, forklarer Ryder.

Dominic Ryder satte ny rekord

Suksessen i England tas naturligvis imot med stor tilfredshet i den sønderjyske familiebedriften. Her har man også notert seg, at Dominic Ryder og en av hans medarbeidere, John Fletcher, satte en ny rekord på messen i Birmingham.

- Folkene fra Camperlands var på direkte tv, da de gjorde et rekordforsøk og slo opp en Camp-let på bare 28 sekunder. Den gamle rekorden var på 32 sekunder, og den er det jeg selv som innehadde fra et tilsvarende rekordforsøk i Holland i 2007. Jeg har selvfølgelig ønsket dem tillykke med rekorden. 28 sekunder er skikkelig bra, sier markedssjef hos Camp-let A/S Hans Jørn Nissen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden