Bru eller tunnel?
I dag består forbindelsen mellom Østfold og Vestfold av ferge. Dette er landets mest trafikkerte fergesamband.
Beregninger foretatt av Oslo Economics viser at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge en ny fast vegforbindelse over Oslofjorden. Og i følge Oslo Economics er det aller best med tunnel, melder Teknisk ukeblad. Lenge før det blir byggestart på en fastlandsforbindelse mellom knutepunktene er det sterke meninger om det er best med bro eller tunnel mellom Østfold og Vestfold. Det viser seg nå at den omdiskuterte brua mellom Moss og Horten kan blir vraket. Kvalitetssikringsrapporten Oslo Economics har laget for Finansdepartementet, konkluderer med at det likevel er en tunnel som er det beste alternativet forteller Teknisk Ukeblad. Statens Vegvesen har tidligere vist mest interesse for et broalternativ i form av en lang hengebro mellom Horten og Jeløya, og en bro mellom Jeløya og Mosseskogen. For å dempe store arealkonflikter på begge sider av fjorden skulle mye av traseen på land legges i tunnel. Det skulle anlegges kunstige øyer, så veianlegget aldri fysisk traff verneområdene på Jeløya utenfor Moss og Karljohansvern i Horten. Det nå anbefalte tunnelalternativet vil gå innom Jeløya med bro over til Mosseskogen.