Praktisk test av Ooni Koda 12: Med pizzaovn i bagasjen | Din Fritid
Praktisk test av Ooni Koda 12

Med pizzaovn i bagasjen

Kan en bærbar pizzaovn erstatte grillen? Jeg må innrømme at vi var spente da vi la ut på Europa-tur med en Ooni Koda 12 gassdrevet pizzaovn i bobilen.

Gassgrillen har vært vår faste følgesvenn i bobilen i flere år. Men tiden var moden for å prøve ut nye muligheter. De små bærbare, relativt rimelige pizzaovnene har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Vi måtte sjekke ut om en slik kunne erstatte vår gassgrill.

Sosialmat

Å lage pizza er supersosialt, og perfekt på campingtur. Vi ville prøve det ut i praksis, og inviterte med venner. Et par timer før alle kom, satte jeg deigen. Da den hadde hevet til dobbel størrelse, delte jeg den opp i mange små emner. På bordet hadde vi skåler med ulikt fyll, slik at alle kunne lage sin egen favorittpizza. For det tar kun noen minutter å steke pizzaen. Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan ha på en pizza, hva med poteter for eksempel? Svigerinnen min testet ut det med stor suksess. Hun forkokte potene, delte dem opp, strødde på rosmarin og chili og la dette på pizzadeigen. Et lag ost, og så inn i ovnen. Det smakte veldig godt!

Kompakt reisefølge

Vi hadde noen testturer hjemme før vi dro på langtur. Da benyttet vi anledningen til å ta med pizzaovnen i bobilen. Vi tok den også med på stranden, noe som ga mersmak. Dermed fikk Ooni Koda bli med oss på en fem ukers tur gjennom Europa. Vi startet i Trondheim, og målet var Cornwall helt sør i England. Vi kjørte via Tyskland, Nederland og Belgia, før vi kom til Frankrike og tok ferga over til England. Vi fikk virkelig testet denne lille smartingen, for de fleste måltidene vi hadde på turen, ble laget i ovnen. Været var for det meste bra, og da er det deilig å lage mat ute. Ovnen kommer med utbrettbare ben, slik at man kan sette den rett på bakken, eller på et bord om du ønsker den høyere opp. Ovnen er laget spesielt for pizza, men med en grillpanne og vanlig jernstekepanne kan den også brukes som grill og stekeovn.

Vi koblet ovnen rett på et gassuttak vi har i bobilen, men man kan også koble den til en løs gassflaske.

Læring

Eneste utfordring med ovnen kan være å lære seg nye stekemetoder. Alle matretter du lager må vris på under steking, for å hindre at maten bare blir stekt på én side. Det betyr at retten må tas ut, snus på og så inn igjen. Men når du har brukt ovnen noen ganger, forstår du tankegangen - og så går det helt fint. Ooni har også en egen veldig bra app, med oppskrifter og stekemetoder som man kan laste ned. Vi brukte denne appen mest for å lære stekemetoder, men gjorde en vellykket test av oppskriften på blant annet pizzadeig.

Vi har prøvd ut mange ulike matretter, med stor suksess. Fersk bakst nesten hver dag på tur er luksus. Nå har Ooni Koda fått fast plass i bobilen vår.

Her er noen av mine favorittoppskrifter som smaker veldig godt, og som jeg har tilpasset for campingbruk.

Churrasco

Dette er en chilensk burger, og verdens beste etter min mening. Du trenger burgerbrød, biffkjøtt, 1/2 most avokado per burger, skivet tomat og majones.  Vi laget og stekte først burgerbrødet. Mens mannen stekte biffen, klargjorde jeg avokado, tomat og majones på brødet.

Burgerbrød

Smelt 30 gram smør, hell i 1,5 dl vann og 1 dl melk og varm det til 37 grader. Rør deretter inn 25 gram gjær, 3 ss sukker, 1 ts salt, 1 egg og 6,5 dl hvetemel. Bland godt sammen, kna deigen smidig og sett til heving i 45 minutter. Deretter deles deigen i 10 emner, lag dem runde og ganske flate. Forvarm ovnen til 300 grader, skru deretter ned til svakeste varme. Sett inn brødene, stek dem i seks minutter og snu dem hvert annet minutt. Skru opp varmen på ovnen, sett inn grillpanna med 3 ss olivenolje, og varm panna skikkelig før du legger på biffen. Beregn rundt 100 gram filet per burger.

Frokost-scones til 2-3 personer

Bland sammen 1 dl sammalt hvete, 2 dl siktet hvetemel, 2 never havregryn, 2 ts bakepulver, 1 kartong kokosmelk (225 ml) og lag en fast deig. Rull deretter ut og del opp i seks emner, klem dem litt flate. Vi stekte dem på samme måte som burgerbrødene.

Frokostscones

Brownies

Bland sammen 3 dl sukker, 4 ss kakaopulver, 1,5 dl hvetemel (jeg brukte glutenfritt), 150 gram smeltet smør og to egg.

Varm opp ovnen til 350 grader. Sett inn den runde jernpanna med en god klump smør, ta panna ut når smøret har smeltet, og skru av ovnen. Hell brownie-blandingen i panna og sett den inn i ovnen igjen. Etter fem minutter tar du ut panna, snur den og setter den inn igjen. La den stå i ovnen i ca åtte minutter til. Brownien serveres som den er, eller med en stor klump is.

Indisk

Her brukte vi en lettvint løsning, som funker til mange forskjellige retter:

Varm opp ovnen, hell 2-3 ss olivenolje i grillpanna, satt den inn i ovnen på 300 grader. Etter to minutter tar du ut stekepanna og legger i oppskåret kjøtt. Sett panna tilbake i ovnen og la det steke i fem-seks minutter, ta stekepanna ut innimellom og rør rundt på kjøttet. Når kjøttet er nesten helt stekt, tar du ut stekepanna og heller over et glass med ferdig saus, setter stekepanna inn igjen og lar det koke sammen i noen minutter. Serveres sammen med ris og nanbrød. Kjøp ferdig nan brød og varm i ovnen, eller enda bedre, lag selv og stek i ovnen.

Diverse

Vi har brukt pizzaovnen til mye annet rart også: Smeltet camembert og stekt grissini, stekt biff og lam, grillet blomkål og salat, stekt gulrotkake, rabarbrapai, grillet grønnsaker, stekt brød – og selvfølgelig pizza.

Grillet blomkål

Smeltet camembert og stekt grissini

Rabarbrapai

• Topptemperatur: 500 grader C
  • Oppvarmingstid: 15 min
  • Vekt: 9,25 kg
  • Beregnet for utendørs bruk.