: Tour de France - Dag 10 Le Bourg-d´Oisans - Gap | Din Fritid

Tour de France - Dag 10 Le Bourg-d´Oisans - Gap

Vi sover litt lenge for det ble sent i går før vi var klar til å gå til sengs. Mest av alt fordi gårsdagens etappe bragte så mye med seg, og fordi kvelden var lun med godt vær, så vi satt ute til langt på natt og nøt den stjerneklare nattehimmelen og den friske fjelluften. Nå, men av sted skal vi, for flere fjell venter, og jeg, bil, campingvogn, Rasmus, Pernille og ikke minst Mathias melder seg klar til avgang.

Etter gårsdagens etappe starter Tour de France med en lang seig stigning hele veien tilbake til Col du Lautaret, der de kjørte ned i går. Det er en flott rute, der veien er rimelig smal, men med to filer. Man kjører nesten under fjellveggen og fornemmer helt klart at veien er hugget inn i fjellet. Vi passerer også den enorme demningen Bourg du Chambon. I dette området er været i motsetning til i går mye bedre, og vi kan se hele dalen. Flott.

Vi er ute i god tid, så vi bestemmer oss for å kjøre opp på Col du Galibier en gang til og se det hele fra den andre siden, og i fint vær. Det har vi ikke noe mot, selv om det fortsatt er kaldt på toppen. Det er noe veldig fascinerende ved dette fjellet. Vi nyter utsikten i alle retninger. Beundrer de mange sykkelryttere, som kommer opp på toppen fra begge sider og i alle aldre. Menn på 60-70 år. Kvinner på 50-60 år. Det tar jeg hatten av for. Min far sykler mye og ringer tilfeldigvis på mobilen, mens vi står på toppen. Vi gjør en avtale om, at vi skal reise ned og sykle dette fjellet sammen. Han er 51 og jeg er 33. Vi får se om det lykkes og frem for alt, hvem som kommer først. Haha. Det skal i hvertfall trenes før man reiser hjemmefra.

Vi kjører gjennom hele Serre Chevalier området, der Rasmus og jeg har stått en del på ski. I motsetning til om vinteren er det fullstendig dødt og stille. I Briançon svinger vi av fra hovedveien og begynner oppstigningen til Col d´Izoard, som viser seg å være helt utrolig vakker og på en annerledes måte enn det vi tidligere har sett. Vi kommer fra nord og kjører først gjennom små landsbyer med mindre jordbruksvirksomhet. Det er ganske frodig og grønt. Det er også rimelig bratt (7-10%), men veien er også rimelig bred, så det er greit å kjøre her.

Vi når toppen, som ligger i 2.360 moh. Det er masser av mennesker på sykkel, i turistbusser, i bobiler osv., men ingen campingvogn. Vi har i det hele tatt ikke sett en eneste campingvogn på de fjellveiene vi har kjørt. Og kanskje med god grunn. Det ville vi jo ikke ha gjort selv, hvis vi var på ferie i området og hadde base på en campingplass nede i dalen. Selvfølgelig er det spesielt at vi kjører så mye og hele tiden fra A til B.

På den andre siden av toppen, blir vi virkelig overrasket. Når vi ser mot den ene siden er det grønt og ganske frodig. Det er der vi kommer fra. På den andre siden av fjellet er landskabet helt annerledes. Det ligner mest av alt et goldt månelandskap og er veldig, veldig flott. Været er i tillegg på vår side.

Flere steder reiser enkeltstående klippestykker seg loddrett til værs. Noen av dem er opp til 40 meter høye og det virker helt villt. Et stykke av Frankrike jeg aldri har sett før og som jeg ikke visste fantes. Nedkjøringen er ganske lang men med en forholdsvis jevn helling på ca. 5%. Vi stopper likevel flere ganger for å kjøle ned campingvognens bremser, så kan vi jo samtidig nyte landskapet og det gode været.

Lenger ned på fjellet blir dalen mye smalere igjen og vi kjører med en bratt fjellskråning på den ene siden og en fossende elv på den andre.

Vi kjører et langt stykke langs elven Durance og krysser sjøen, Lac de Serre Ponçon. Rett på den andre siden skal vi opp en liten fjellvei til byen Appollinaire 1100 moh. I starten går det veldig greit, men veien blir bare smalere og smalere og er også rimelig bratt. Der er masser av jorder med jordbruk, så jeg frykter, at vi plutselig møter en kjempe landbruksmaskin, selv om en personbil nå heller ikke kan komme forbi oss. Veien er bare 3-4 kilometer lang, men veldig ubehagelig å kjøre på. Mest av alt fordi vi ikke kan se på kartet, hvordan den utvikler seg. Blir det bedre eller værre. Vi kan se på kartet, at det ligger en campingplass i byen, og det undrer meg, for den veien vi kjører opp langs er absolutt ikke for campingvogner. Men på vei ned langs en annen og større vei går det opp for meg at det er den veien man skal bruke for å komme opp til campingplassen. Det kunne godt ha vært bedre skiltet.

Selv om vi avslutter Alpene med et lite ukjent fjell, blir vi bare enda en gang gjort oppmerksomme på, at vi skal passe på, når vi har campingvognen bak. Respekten tar vi med i bagasjen og får bruk for den, når vi skal over Pyreneene.

I Gab, der dagens etappe avsluttes, finner vi en hyggelig campingplass med masser med gress, der Mathias kan boltre seg. Vi setter opp solseilet for å få litt skygge og henter pizzaer. Det er igjen en deilig kveld, hvor vi nyter campinglivets gleder. I morgen kommer vi til Middelhavet - et av hovedpunktene på hele Tour de France. På gjensyn i morgen.

Kjøredata

I dag har vi kjørt: 223 km Samlet antall km siden avgang fra Danmark: 3840

Tips om fjellkjøring

Vi har samlet alle våre erfaringer om fjellkjøring med campingvogn i en artikkel. Hvis du gjerne vil lese den - Klikk Her

Vogntog og utstyr

Vi kjørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trakk veldig bra. Kias hjemmeside: www.kia.no Se dieselforbruk under faktaopplysninger. Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, kjøkken, badeværelse og sittegruppe. Solseil fra Isabella. Les mer her www.isabella.net Sykkelen er av merket Mosquito XPlicit. Les mer på www.mosquito.dk

Campingplass

Vi bodde på Le Colporteur (Bourg d´Oisans) Pris: 12,80 Euro 3 voksne, 1 baby og strøm (10 Ampere)

Mer informasjon

I forbindelse med Tour de France med Campingvogn har Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning m.fl. produsert 3 Tv-programmer. Sendetidene kommer her på portalen. I løpet av vinterhalvåret holder Anne-Vibeke foredrag hos en lang rekke Hobby-forhandlere rundt omkring i landet. Hold øye med din lokale Hobby-forhandler, dersom du er interessert. Kommentar og spørsmål kan mailes til Anne-Vibeke Isaksen på anne-vibeke@rejsejournalisten.dk

Dagens etappe – 184 km

Le Bourg-D’Oisans - 0 km. Barrage du Chambon - 13 km. La Grave-La-Meije - 27 km. Col du Lautaret - 38 km. Le Monetier-Les-Bains - 51 km. Serre-Chevalier - 58 km. Chantemerle-Serre-Chavalier - 59 km. Briancon - 63 km. Fontchristianne - 69 km. Cervieres- 76 km. Le Laus - 78 km. Arvieux - 96 km. Guillestre - 116 km. Saint-Clement-Sur-Durance - 124 km. Châteauroux-Les-Alpes - 130 km. Embrun - 137 km. Savines-Le-Lac - 147 km. Saint-Apollinaire - 156 km. Chorges - 164 km. La Bâtie-Neuve - 171 km. La Rochette - 176 km. Gab - 184 km. Se hele ruten på www.letour.fr

Resultater

Vinneren av dagens etappe: Aleksandre Vinokouror 5t 2m Den gule ledertrøyen bæres av:Lance Armstrong 40t 15m 26s