Caravanmessen 2009: Caravanbransjen satser videre
På Jaren finner vi Mohagen Bil AS som har satset friskt i disse tøffe tider. Medeier Kjetil Guldbrandsen forteller at de ønsket å utvide bedriften fra å være kun en bruktbilforretning til å selge bobiler og campingvogner. Det endte opp med at de nå har etablert seg i flotte lokaler på Jaren.
- I februar i år fikk vi ferdigstilt et eget bygg på 16000 kvm, herav 500 kvm til verksted og service med seks ansatte. Med denne nyetableringen ønsket de også å ta steget inn i caravanbransjen, og fra mai i år opplevde Jaren-bedriften en god utvikling i salget på bobiler og campingvogner.
-Nå har vi planer om å ansette flere utover høst og vinter. - Vi er meget positive til utviklingen, sier Guldbrandsen.
Fra august i år er Mohagen Bil AS blitt forhandler av Fiat, og det passer bra siden 85 prosent av alle bobiler er bygget på Fiat chassis. Kundekretsen på bil har også vist interesse for caravan-produktene.
- Vi ser at flere av våre tidligere bilkunder nå får øynene opp for campingvogner og bobiler, sier Guldbrandsen.
Salgskurven til himmels
Salget har vært veldig bra fra juni måned i år, og finanskrisen har ikke vist seg i bedriften på Jaren.
- Det var mange som ville dømme caravanbransjen og oss nedenom og hjem i fjor høst, men jeg må si at her hos oss har krisen vært fraværende. Etter at nybygget vårt stod ferdig i år, har salgskurven kun pekt oppover, sier han.
Mohagen Bil AS er forhandlere av Solifer bobiler og campingvogner og Polar campingvogner. Og det er spesielt salget av bobiler som har gått bra i sommersesongen.
- Jeg er fortsatt relativt ny i denne bransjen, og har latt meg imponere over hvilke fantastiske muligheter livet med campingvogn eller bobil gir. Det er rett og slett et eventyr å kjøre rundt med bobil. Man sjekker været på morgenen, og kjører dit sola er. Et eldorado, understreker Guldbrandsen, som legger til at de har en egen avdeling for utleie av bobiler under firmaet Norsk Bobilutleie AS.
- Utleieparker på åtte biler har kontinuerlig gått Skandinavia rundt i sommer, sier Guldbrandsen.
- Det negative mediakjøret på våre kapitalprodukter stemmer ikke, legger han til. Nå håper han så mange som mulig tar turen til Lillestrøm og Norges Varemesse for å gjøre seg kjent med campinglivet.