Sikkerhet i forsetet
Niesmann + Bischoff tar sikkerheten i bobiler på alvor og introduserer som første produsent airbag på integrerte bobiler basert på Iveco. Både fører- og passasjersiden på deres toppmodellserie, Flair, får airbag.
Polch, Tyskland: De har i nesten to år hatt et eget prosjekt gående med chassisprodusent Iveco, som leverer chassiset til Flair, med ønske om sikkerhetsforbedringer. Sammen har de utarbeidet en rekke forbedringer på chassiset. Foruten airbag på begge sidene, inkluderer det beltestrammer, ESP og et system som ved kollisjon gjør at pedalene faller fremover og minsker faren for benskader.
– Vi har hatt som mål å produsere en bobil som ved en eventuell kollisjon er så sikker som mulig for alle passasjerer, forteller en meget fornøyd sjef, Hubert Brandl.
– Vi er meget tilfreds med resultatet av krasjtesten som er gjennomført, og føler vi har satt en ny standard med hensyn til sikkerhet i vårt segment, forteller Brandl til Din Fritid.
Alle de ni modellene i Flair-familien får de nye sikkerhetsforbedringene. Innvendig har dermed Flair også fått et helt nytt dashbord. I tillegg kommer de med nye dimbare lys, nye dusjdører og mulighet for oppvaskmaskin i 2018-sesongen. Garasjen er blitt forsterket og du kan nå laste inn hele 400 kg, og hengerfeste kan monteres mye enklere enn tidligere. Som tillegg kan du også få en helt ny sentrallås som styrer alle dørene på bobilen.
Vokser
Lillebroren til Flair er Arto, som med sine 13 ulike planløsninger står for volumet hos Niesmann + Bischoff. Bestselgeren 76E blir for kommende sesong erstattet med 77E, og med det økt med 10 cm. Denne økningen på lengden kommer i første rekke sengene til gode. Døra inn til soverommet er også oppgradert, og soverommet kan utstyres med TV. I dusjen kan du få glassdører, og resonans-høyttalere kan integreres i møbelet. På kjøkkenet får du nå en smart kaffemaskin integrert, samt Thetfords nye koketopp som går under navnet ”Topline”. Her er det sensorer i hengslene på glassplatene som slukker blusset dersom platen blir senket når blusset er tent. I hele bobilen får du nå dimbare lys. Vil du skille deg ut fra alle andre på veien velger du modellen 88EK, som du kan få i spesialutgaven ”Lamborgini”, som består av matt grå lakk og oransje detaljer.
Deres sporty minstebror Smove, har siden lanseringen i fjor blitt solgt i et antall på litt over 100 stykk, og det gjøres kun mindre forbedringer for neste sesong. Toalettet er elektrisk svingbart, markisen er forlenget med 25cm, i tillegg har lysene innvendig blitt dimbare.