Stjerneskuddet
Man skulle ikke tro det var mulig å gå fra null til 90 millioner i omsetning på under et år. Men med etablerte aktører som Kroken og Namsen Auto i ryggen har Hymersenteret i Trondheim hatt en eventyrlig start siden etableringen i februar i 2016.
Tallenes tale er imponerende: På 11 måneder solgte nyetablerte Hymersenteret 130 nye og brukte enheter med kun tre ansatte de første månedene. Målet for den første sesongen var 100 enheter, og eierne ga uttrykk for å være fornøyd med 80.
I 2017 er forventet omsetning 120 millioner kroner.
Stille før stormen
Bobil & Caravan er hos forhandleren en sen vinterdag, og det er stille og rolig i lokalet. Tidligere holdt Mercedes til her, og ved innflytting føltes bygningen stor. Nå snakkes det allerede om at lokalene er i ferd med å bli en begrensning for videre vekst, spesielt er det ønske om større uteareale. Det er ingen tvil om at tempoet i Trondheim er høyt!
Vi treffer daglig leder Oskar Mikkelsen, og det er naturlig å spørre seg hvordan det er mulig å få til en så rask vekst?
– Vi har nok i første omgang stor hjelp av navnet vårt, som oser av kvalitet, forteller Mikkelsen.
Men vel så viktig er at vi som jobber her er veldig bevisst på at kunden er i fokus. Vi gjør alt vi kan for å løse behovene til kunden. Dette har vært en etablert holdning fra dag en av, og noe jeg tror bidrar til å skape fornøyde kunder. Og bedre reklame enn fornøyde kunder kan vi ikke få, smiler Oskar, som bidrar til å senke gjennomsnittsalderen for daglige ledere i bransjen.
Service i fokus
Til tross for gyldne Hymer-bokstaver ved inngangen har butikken solgt mest Bürstner. Dette er også et anerkjent merke, og noe rimeligere enn Hymer.
– I tillegg supplerer vi også med Carado, som tilbyr gunstige nybegynnermodeller, forteller Oskar.
– Vi har som mål å yte minst like god service etter, som før et salg. Vi hjelper alle så raskt vi kan, uansett hvor du har kjøpt bobilen eller vognen din. Det gjelder også de som har importert privat.
Nå er forhandleren i ferd med å bli etablert, og i stedet for å være på etterskudd mannskapsmessig, ruster de seg for å være i forkant av behovet. Blant annet med to personer på verkstedet.
– Navnet deres kan tolkes som at dere kun selger Hymer?
– Det stemmer ikke, vi selger merkene som Hymer gruppen eier. Det vil si at vi har et stort utvalg bobiler i alle prisklasser. Merkene vi fører er: Hymer, Bürstner, Carado og Niesmann + Bischoff. I år satser vi også på Hymers campingvogner, Eriba, som vi har store forventinger til på det norske markedet. Vi solgte desidert flest bobiler i 2016, men i år blir det også en del vogner.
Hederspris
På Krokengruppens interne samling ble de beste forhandlerne hedret, og til manges overraskelse fikk Hymersenteret prisen for flest solgte Bürstner enheter. Ganske så imponerende i oppstartsåret 2016.
Det er Kroken Caravan og Namsen Auto som sammen eier Hymersenteret Trondheim. Begge selskapene har bidratt med sin kompetanse til nyetableringen, og det er en av forklaringene på den raske veksten. Alle løsninger for tilbehør til butikk, ordre- og reservedelssystem - slikt som må til når man skal drive butikk - er hentet fra eierne.
Daglig leder Oskar har erfaring fra bransjen som ansatt hos Arve Opsahl AS i fem år. Siste jobb var som bilselger hos Kia, men nå er det mer enn heltid for å etablere det nye selskapet.
– Det er ingen tvil om at det er liv laga for en Hymerforhandler i Trondheim, så da er det bare å satse videre og gi full gass, forteller en entusiastisk daglig leder Oskar Mikkelsen.