Sporty bobilkjøring
DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) er tysk baneracing. Å la to profesjonelle førere slippe til med hver sin bobil på en racerbane er neppe gjort før. Men så er det ikke hvilken som helst bobil som skulle testes heller.
Redaksjonen i Din Fritid testet for halvannet år siden to stykk Niesmann + Bischoff Smove i to dager her i Norge. Vi fikk da anledning til å kjøre modellene, som kom direkte fra Caravanmessen 2016, mange mil. Kjøreegenskapene imponerte, og selv om det riktignok er snakk om bobiler som jo i seg selv har høy egenvekt og et fysisk høyt tyngdepunkt, er dette den modellen som har hatt best kjøreegenskaper av samtlige bobiler vi har testet.
Modellen er relativt lav, og leveres kompromissløst uten senkeseng. Det vil jo gjøre Smove høyere - noe som både går ut over utseendet og ikke minst kjøreegenskapene.
Baneracing
Men over til DTM og baneracing. I disse løpene bruker man standardbilers normale karosseri, men de er kraftig modifisert for billøp - og det går bokstavelig talt fort unna i svingene!
Den 6. mai var Timo Glock og Mike Rockenfeller de to første over målstreken på Hockenheimring. De to førerne har et sponsorsamarbeid med Niesmann + Bischoff, så det var ingen tilfeldighet at det var de to som skulle teste Smove på bane.
På banen Bilster Berg gasset de to proffene skikkelig på i hver sin bobil. Selv i 160 km/t oppfører Smove seg sportslig, hevder de to førerne. Det skyldes aerodynamikken, som produsenten forteller at de har brukt mye ressurser på å utvikle. Smove er faktisk en av få bobiler som er testet i vindtunnel.
Resultatet
Dette var ingen vitenskapelig test - mer en uhøytidelig konkurranse og et PR-stunt, som like fullt understreker et poeng: Smoves sportslige kjøreegenskaper. Hvordan det gikk da de to racerførerne kjørte om kapp kan du se på den litt mer enn to minutter lange filmen på YouTube. Gå til youtube.com og søk på: Glock niesmann smove.