Færre krasjer i rundkjøringer
Tro det eller ei: Norske sjåfører takler rundkjøringer stadig bedre, viser skadestatistikk. De siste to-tre årene har det vært en markant nedgang i antall ulykker i rundkjøringer her i landet
Mens det til sammenligning var 4225 skadetilfeller i 2013, var det 2630 i fjor og 2506 i 2018. Tidligere har ulykkestallene ligget rundt 3500 årlig.
– Dette er en gledelig utvikling. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke skaderisikoen i kryss og få til bedre trafikkflyt. Likevel er det like viktig her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.
Selv om skadetallene går ned, er temaet «hvordan kjøre riktig i rundkjøring» egnet til å skape opphetet debatt i nettavisenes kommentarfelter og ødelegge stemningen i ethvert familieselskap.
– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» på skogstur kan antenne skogbrann, sier Sigmund Clementz i If.
Han forteller at her går det et skarpt skille i den norske befolkning: De som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført.
I trafikkreglene finnes det ikke noe skrevet krav om bruk av blinklys til venstre i en rundkjøring. I enkelte tilfeller kan slik tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter, påpeker Statens vegvesen.
– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Clementz.