Ferierommet | Din Fritid
Isabella 60 år

Ferierommet

Det hele startet da danske Søren Odgaard begynte å produsere husteltet Capri for 60 år siden. I dag er Isabella markedsleder innen fortelt i hele Europa.

– Jeg synes det er spesielt gøy at Isabella som startet med et hustelt nå har lansert nettopp et nytt hustelt i klassisk stil. Isabella Moment er et enkelt og klassisk hustelt i retro-stil, forteller daglig leder i Norsk Isabella AS, Geir Holmen Andersen.

Dansk kvalitet

Helt siden oppstarten har produksjonen foregått i Vejle, inntil for 7-8 år siden da teltproduksjonen ble flyttet til Polen. 

– Det var et absolutt krav til flyttingen at produktene skulle holde eksisterende kvalitet, understreker Geir. 

Det danske hjemmemarkedet er spesielt viktig for Isabella. I Danmark har avgiftspolitikken ført til at svært få tar seg råd til å kjøpe bobiler. Derfor er campingvogn-tettheten unikt høy, og de fleste har fortelt. Så dette er Isabellas største marked. 

– I Norge er det helårstelt og spikertelt som øker mest. Det betyr imidlertid ikke at det ikke selges bra med fortelt. Det er mange virkelig store vogner i Norge, forteller Geir som har flest campingvogneiere som sluttkunder. 


Isabella har i år lansert et hustelt i retro-stil - tilbake til røttene. Det er fokus på detaljene hos produsenten. Det er laget spesialutgaver til modeller som T@b og Adria Action, som har veldig annerledes mål.

Flere produkter

– Isabella er en tradisjonsrik bedrift som skal dekke store markeder. For oss er campingvogna tilbehøret til hovedproduktet, som jo er forteltet. Det er her våre kunder bruker mest tid i våken tilstand. Vi har som målsetting å være den ledende teltleverandøren i Europa. Og her er fortelt kjerneproduktet, men det skjer mye annet spennende også. 

Vi vil inn på andre segmenter, husteltet er et eksempel på det. Men det kommer også et spennende produkt til bobil: Vårt oppblåsbare fortelt har tatt lang tid å utvikle, men vi har hatt kvalitet i fokus. I tillegg har Isabella hatt kjempesuksess med sine campingstoler og bord de siste par årene. Nå lanseres også en ny kolleksjon med fritidsklær. Vi har et godt varemerke, og det ønsker vi å utnytte ved også å selge andre kvalitetsprodukter.

 

Mye kompetanse

I løpet av vinteren skal det bygges opp et komplett showrom i våre lokaler i Sarpsborg. Tidligere hadde vi også lager her, men det er i all hovedsak flyttet til Danmark. En del av våre produkter krever montør, jeg tenker da på helårs villatelt. Disse produktene leveres fra Norge. 

De som jobber på Isabella har vært med lenge, og det er mye kompetanse mellom veggene her i dag. Totalt er det fire personer i det norske datterselskapet. 

Det er gøy å komme på en campingplass og se et 20-30 år gammelt telt som fremdeles står. Og ekstra morsomt er det at vi fremdeles kan levere reservedeler til så gamle modeller. 

Nøytral aktør

– Isabella er en liten aktør, og vi er nøytrale. I tillegg er vi tilstede i mange sammenhenger, og for bransjen er det viktig. Vi har i praksis alle norske forhandlere som kunder, også de som selger konkurrerende produkter. Vi skal ha gode relasjoner til alle, og det er en bevisst politikk fra vår side. 

En fersk nyhet er at Isabella har kjøpt teltvognprodusenten Camp-let. Isabella har hele tiden vært leverandør av vognenes teltduker, og begge parter ser fordeler i oppkjøpet .

– Når vi nå har kjøpt Camp-let så har vi samtidig en målsetting om at antall utsalgssteder skal dobles. Vi tror at økt salg for et så vidt rimelig produkt henger sammen med tilgjengeligheten, forteller Geir Holmen Andersen. 

Produktutvikling

Før Søren Odgaard startet sin produksjon av hustelt hadde han flere års erfaring med å leie ut telt. Han hadde god anledning til å gjøre seg kjent med teltets svake punkter, erfaringer som ble brukt i utviklingen av debutteltet Capri. En type filosofi som Isabella har beholdt i alle sine 60 år med produksjon.

Emneord: 

På forsiden