Bransjens mest innflytelsesrike

​​​​​​​Med blikk for nye horisonter

Tor Grüner (59) er sjef i Kroken Caravan Import, og en nestor i norsk caravanbransje. Kroken er bransjens største aktør i Norge med en omsetning på 1,3 milliard kroner. Hele Kroken-gruppen med sine forhandlere omsetter for mer enn 2,5 milliarder kroner årlig.

​​​​​​– Det har vært en eventyrlig reise med en gjennomsnittlig årlig vekst på 19 prosent siden 1971, forteller Tor Grüner. Vi treffer ham på hjemmebane i Åndalsnes, oppvekstbyen hvor han både bor og arbeider.

Tor er glad i tall og statistikk, men hovedgrunnen til at han jobber i bransjen er menneskene. Kollegene, og ikke minst alle kundene som prioriterer en fritid med frihet på hjul.

Over fjellet

Tor Grüner begynte å jobbe i Kroken Caravan Import AS for 32 år siden. Oppveksten i lille Åndalsnes gjorde at det var ekstra spennende å jobbe med det å reise, og med produkter som kom fra utlandet. Det skjedde mye hos Kroken: Her ble det importert mopeder, generatorer og noen ukjente bilmerker. Og så campingvogner, som stadig vokste i omfang. Tor var innom jobben som yrkesdykker, men satte mer pris på friheten han fikk som sjåfør i Kroken: Det gikk i å hente campingvogner på kaia i Oslo. Utallige timer ble tilbragt på veien mellom Fred. Olsen Line på Sørenga i Oslo og lageret ved nåværende Olavsgård hotell ved Lillestrøm. Her holdt Caravansenteret AS til, også i oppdragsgiver Leif Krokens eie. De første merkene til Kroken etter oppstarten i 1971 var Astral og Cabby. I 1974 kom også Knaus med i porteføljen.

Neste steg ble å besøke forhandlerne og levere varer, noe som utviklet seg til å inkludere en salgsjobb. Tor husker godt fortelt fra Gaselle, som solgte godt.

Det hele utviklet seg, og Tor fikk ansvar for distribusjon i Oslo, inkludert fortolling og dokumentbehandling. Kvalitetssjekk av ankomne vogner, klargjøring og fakturering understreket at dette var en allsidig jobb. For ikke å snakke om at det ble mer og mer salg.

Det var ikke alltid tid til å prioritere komfort, og en kontainer på lagertomta ble innredet som provisorisk overnattingsplass. En morgen våknet Tor og merket at noe holdt igjen soveposen: Den var frosset fast i den iskalde kontainer-veggen!

 

Hymer-gruppen

– I dag leder du landets største gruppering i caravanbransjen. Hva har vært høydepunktet så langt?

– Det første og viktigste valget jeg har gjort var å begynne i denne bransjen, hvor jeg trives svært godt.

Den viktigste beslutningen var da vi landet avtalen om å bli ene-representant for Hymer-gruppen i Norge i 2014. De ønsket å koble seg tettere på forhandlerleddet og gjorde store endringer i flere markeder. I noen land ble det opprettet rene datterselskap, og det at vi ble vurdert som en god partner for deres videre satsing var et høydepunkt. Selv om det betød at vi måtte kutte båndene til vår mangeårige samarbeidspartner Knaus.

Styre og eiere var tungt involvert i prosessen med å utarbeide avtalen, og da vi signerte høsten 2014 var det en ny æra som startet. Kroken opplevde et omsetningshopp i 2015, det første året etter den nye hovedavtalen med Hymer-gruppen, forteller Tor Grüner.

 

Reisevirksomhet

– Det blir mye reising i denne jobben, ofte mer enn 220 reisedager i året. Oftest til Tyskland, hvor de fleste av våre produsenter holder til. Jeg prøver også å få med meg messene, for her kan det være følelser og trender som det er viktig at vi fanger opp. Reisingen har gjort at jeg har blitt lommekjent i store deler av Tyskland, forteller Tor, som har en spesiell forkjærlighet for fjellene og alpene, og da spesielt Nord-Italia.

– I Alpene setter jeg stor pris på muligheter som å ta en bane opp i 2500 meter. Vel oppe er det bare å nyte utsikten og den friske luften, for så å rusle ned og møte 30 varmegrader. Det er for meg en helt unik opplevelse som jeg aldri blir lei!

 

”Den viktigste beslutningen Kroken-gruppen har gjort var å inngå avtale om å bli ene-representant for Hymer-gruppen.”

 

Fjellklatrer

Når det er sagt er det tydelig at Tor Grüner har fjellene i Romsdalen høyt på prioriteringslista. Her har han vokst opp med en eventyrlysten familie som har lange tradisjoner for fjellvandring og ikke minst fjellklatring.

På Norsk Tindesenter i Åndalsnes har Signe Grüner lagt ned en av grunnsteinene. Her finner man også den dramatiske historien om da Tors onkel, Herbert Grüner, ble landskjent etter at han overlevde en klatreulykke i fjellet Dronningen, nord for Trollstegveien.

 

Produktutvikling

– Som importør til Norge med sine krevende forhold har vi vært sterkt involvert i produktutviklingen. Det at vi har vært en kunde som alltid har kjøpt og betalt kapital-varene har nok også bidratt til at vi har fått gjennomslag når det er noe vi har ønsket å gjøre. Vi har alltid levd etter prinsippet om at vi tar inn og betaler for det antallet bobiler vi har bestilt. Det har til tider vært tøft, men har gitt oss en unik posisjon hos produsentene.

– Hele produksjonsapparatet har endret seg kraftig. I dag må du bestille en modell seks, sju og kanskje åtte måneder før du kan forvente å få den levert. Tidligere var denne perioden langt kortere. Det har også blitt mer rigid i den forstand at det er langt vanskeligere å få til endringer på modellen. Det betyr at sluttkunde mister en del valg og at det blir vanskeligere for importør.

 

”Norske kunder har bidratt til mye utstyr på modellene, og dette er løsninger som ofte blir standard for resten av Europa to-tre år senere.”

 

Kontinuitet

– Hymer-sjefen Bernhard Kibler fremhever deg som Krokens viktigste kort. Hva tenker du om det?

– Vi har jobbet tett sammen i mange år, da hadde han andre roller. Som med våre andre samarbeidspartnere snakker vi lett sammen, og da løser vi problemene lettere. Jeg kan takke de mange i Kroken som har bidratt på ulike måter i hverdagen, slik at jeg har kunnet bruke så mye av min tid på å reise og å holde kontakten. Jeg er bevisst på å være ydmyk i den rollen.

Det er viktig å bygge merkevare, men også å gjøre bransjen generelt mer attraktiv og å være et seriøst alternativ i reiselivsbransjen.

Fremtiden

– Selv om vi har vokst mye har caravanbransjen fremdeles et stort potensial. Vi er i en brytningstid. Det er mange kunder der ute som ønsker unike opplevelser og reiser. Generelt er det blitt langt mer sosialt akseptabelt å eie bobil eller vogn, sammenlignet med for 20 år siden. Men vi må bli flinkere til å ta kunden på alvor, og vi må alle fornye oss og søke utvikling for å komme videre. Om vi klarer å knekke de kodene, har vi en lysende fremtid.

– Renten er god, optimismen er tilstede, og det er vanskelig å se skyer på himmelen, smiler en engasjert Tor Grüner, som i februar 2018 ble valgt som styreleder i Norges Caravanbransjeforbund.

På forsiden