Kampa får nye eiere

Denne uken ble det klart at den engelskbaserte forteltprodusenten Kampa kjøpes opp av svenske Dometic for 545 millioner kroner.

Kampa har spesialisert seg på oppblåsbare fortelt til campingvogn og ikke minst bobil, hvor de har hatt stor suksess. Selskapet er ledende i bransjen på fortelt med luftstenger, og står sterkt på sitt hjemmemarked i Storbritannia. Merket har også en meget sterk posisjon i Norge, ikke minst takket være grossist Max Fritid og skandinavisk importør Campingagenten. Eierskiftet medfører ikke noen endringer i distribusjonen.


Peter Outzen fra Kampa Norden kunne stolt vise frem en levegg på Caravanmessen i Lillestrøm i høst. Han kan berolige alle kunder og forhandlere om at eierskiftet hos Kampa ikke får konsekvenser for distribusjonen.

Regner med fortsatt vekst

Dometic forklarer interessen for Kampa med et fortsatt potensiale for produktene og en tro på fortsatt økonomisk vekst. Og det er ikke småpenger vi snakker om: Kjøpesummen er på 50 millioner pund, eller rundt 545 millioner kroner. Kampa har en forventet årlig omsetning på 40 millioner pund, og en fortjeneste på 7 millioner.

Kampas ble etablert i 2006, og er basert i Essex i Storbritannia. Det er imidlertid ikke her produksjonen foregår. Produksjonen er outsorcet, og selskapets sentrallager ligger i Nederland. Kampa UK Ltd vil som en følge av eierskiftet endre navn til Dometic UK Awnings, mens produktnavnet Kampa fortsatt vil benyttes på teltene og alt tilbehøret.

Flere ben å stå på

– Jeg er glad for å ønske Kampa og selskapets ansatte velkommen til Dometic. Oppkjøpet er en del av vår strategi for å styrke ettermarkedet, og vår posisjon. Kampa supplerer vår produktportefølje og styrker vårt globale tilbud for å gjøre Dometic enda mer relevant for våre nåværende og fremtidige kunder, sier Juan Vargues, konsernsjef i Dometic.

Om Dometic

Dometic er en global aktør innen løsninger for et mobilt liv. Produktene har fokus på klima, hygiene og sanitæranlegg, mat og drikke, kraft og kontroll og sikkerhet. Dometic opererer i Amerika, EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika og Asia Pacific (Asia og Australia), og tilbyr produkter til bruk i fritidskjøretøy, lastebiler og det selskapet definerer som premiumbiler.

Dometics motivasjon er å skape smarte og pålitelige produkter med enestående design. Selskapet driver 28 produksjons- og monteringssteder i elleve land og selger produkter i ca 100 land. Dometic sysselsetter ca 8800 mennesker over hele verden, hadde en nettoomsetning på 14,0 milliarder svenske kroner i 2017 og har sitt hovedkontor i Solna i Sverige.

 

På forsiden