Bilprodusent lager kunstig fuglemøkk
Ved hjelp av kunstig fremstilt fuglemøkk, tester Ford nå at bilens lakk tåler den sterke syreblandingen som tørker på karosseriet. De kunstige møkkadosene blir utviklet i laboratorium og etterligner etterlatenskapene fra det meste av fuglelivet i Europa.
Det er nemlig slik at ulike fuglers kosthold påvirker syreinnholdet i fuglemøkka, noe som igjen gjør forskjellig grad av skade på bilens lakk.
– I disse dager er det mange biler som står parkert hjemme, og da er det lurt å passe på å fjerne fuglemøkk før den tørker inn. Samtidig kan våre kunder være trygge på at lakken på våre biler er optimalisert for å være mest mulig motstandsdyktig mot dette, sier manager for Core Engineering Paint i Ford Europa, André Thierig.
Fuglemøkk er ofte svart og hvit. Mens den hvite delen tilsvarer fuglens urin, er det svarte skitten. De blir begge skilt ut av fuglen på samme tid. Dette skjer imidlertid så fort at de to ikke får tid til å blande seg sammen.
Tester fuglemøkk i all slags vær
Den kunstige fuglemøkka påføres bilens lakk som en spray. Deretter får etterlatenskapene tørke inn ved 40° C, 50° C og 60° C for å etterligne ekstrem varme som virkelig setter lakkens rustbeskyttende lag på prøve, forteller Ford i en pressemelding. Ved å justere pigmenter og andre tilsetningsstoffer som brukes i billakken, kan spesialister sørge for at bilen er maksimalt sikret mot denne type flekker, uavhengig av vær.
Spesielt om våren og sommeren er risikoen for skader stor. Det er ofte flere fugler, samtidig som lakken blir mykere og utvides i intenst sollys. Når den kjøles ned igjen trekker fuglemøkka seg sammen og fester seg til lakken. Det kan igjen føre til permanente flekker som må fjerne med spesialbehandling. Vær derfor rask med å vaske bort denne type flekker med en PH-nøytral sjampo og lunkent vann. Polerer du bilen en eller to ganger i løpet av året klarer lakken i større grad å motstå de tøffeste luftangrepene.
Svært tøffe lakktester
Produsenten tester også billakken på en rekke andre områder for å sørge for at den er av beste kvalitet og tåler mest mulig. Lakkprøver blir blant annet utsatt for et bombardement av ultrafiolett lys sammenhengende i hele 6000 timer (250 dager). Den blir også utsatt for iskalde tester i fuktige saltkammer for å kunne tåle selv det tøffeste vinterklima. Lakken blir også grundig testet for å sikre at den tåler å bli sølt drivstoff på.