Verdens dyreste og lengste tunnel
Ryfast med sine 53 kilometer er verdens dypeste og lengste tunnel. Nå er den offisielt åpnet, og oppdragsgiver kan fornøyd konstatere at den er bygget innenfor tid og kostnadsrammene.
Onsdag 22. april kl 14 ble den første trafikken sluppet gjennom. Det markerte at Vegvesenet har levert Norges største vei- og tunnelprosjekt. Tunnell-prosjektet som kalles Ryfast skaper en ny region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur. Det er bygget totalt 53 km tunnel og 5 km vei i dagen.
Verdens lengste
Mens Ryfylketunnelen ble åpnet i desember er de de to andre tunnelene i prosjektet - Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen – i dag klare for trafikantene. Ryfylketunnelen er både verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel ned til 292 meters dyp, og den er også verdens dyreste.
– Landskapet og geometrien gjør at vi i Norge noen ganger må løse ekstreme utfordringer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
En maraton
Symbolsk nok ble det løpt en halvmaraton da Ryfylketunnelen (fra Stavanger) sto ferdig før jul. Men prosjektet som sådan er en full maraton, der anleggsarbeidene har pågått i åtte år.
– Entreprenørene, konsulentene og våre egen byggherreorganisasjon har vist stor utholdenhet og stått løpet ut. Det oppstår en del utforutsette hendelser i et så sammensatt prosjekt, og det har vært godt å ha samarbeidspartnere som går på med stor kraft, sier sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Skaper en ny region
Ryfylketunnelen får store positive ringvirkninger for Nord-Jæren og Ryfylke som sveises sammen til ett bo- og arbeidsmarked. Den erstatter to ferjestrekninger og gir folk en ny, fleksibel reisehverdag. Gevinsten av E39 Eiganestunnelen er at den miljøbelastende gjennomgangstrafikken på E39 i Stavanger sentrum bokstavelig går under jorda. Hundvågtunnlen muliggjør i tillegg ny byutvikling på øyene i Stavanger.
Miljøvirkninger
Sidevirkninger av prosjektet er at steinmassene fra tunnelsprengningen er brukt til tildekking av 120 dekar av sterkt forurenset sjøbunn i Stavanger havn. Utfylling i sjøkanten på Buøya og Jåttavågen i Stavanger, samt Solbakk og Fiskå i Ryfylke har gitt 330 dekar nye næringsarealer. Overskuddsmasse er også brukt til 100 dekar grøntområder. En 160 meter lang miljøkulvert over gamle E39 binder nå sammen friområdene Mosvatnet og Vålandsskogen i Stavanger sentrum.
Lokale ringvirkninger
Totalt har 485 hovedentreprenører, underentreprenører og leverandører hatt oppdrag. 265 er lokale bedrifter. Det har vært brukt 6,5 millioner arbeidstimer. Ringvirkningene er forsiktig anslått til 10.000 årsverk i lokalt næringsliv.
Lærlinger, fagbrev og HMS
Vegvesenet oppmuntrer entreprenører til å ta inn læringer, og gir tilskudd til timelønna. Entreprenørene har hatt 70.000 lærlingetimer på Ryfast-utbyggingen. Mange arbeidere har tatt fagbrev. Det har vært én alvorlig ulykke. For øvrig har skadefravær vært godt innenfor etatens mål for HMS-arbeidet. På det meste har 800 ansatte hos entreprenørene arbeidet samtidig.
Hovedentreprenørene
Vegvesenet mener man lyktes godt med oppdelingen av kontraktene slik at det har gitt arbeid til internasjonale selskap, samtidig som det har passet bra for norske og nordiske virksomheter.