Bürstner Lineo Electric
Under Caravanmessen kunne publikum se den første prototypen på en elbobil på norsk jord. Det er Bürstner som viste frem sin bybobil Lineo Electric på messen. Den kompakte bobilen er bygget på en helelektrisk Ford Transit med fire sitteplasser, kjøkken, soverom og bad.
Mercedes og Ford har de mest populære basisbilene for bobiler for tiden. Det er el-varianten av Fords varebil som den tyske produsenten Bürstner viste fram på Caravanmessen i Lillestrøm i september.
Bürstner Lineo Electric er selskapets første bobil med helelektrisk batteridrift. Teknologien bak batteri og motor er Fords. Rent teknisk er prototypen ferdig utviklet, og mulig å raskt sette i produksjon. Men når det vil skje, er foreløpig ikke bestemt. Den norske representanten Solid Import hadde tatt initiativet og ønsket publikum innom for en prat om nyheten og det som kanskje er fremtidens bobiler? Selv om Bürstner tidligst antyder en lansering om to-tre år.
Teknisk løsning
Batteriet er plassert på undersiden av bobilen, og har en netto kapasitet på 67 kWh. Rekkevidden under optimale forhold er opp mot 317 kilometer, men innen lansering er det ikke umulig at denne kan bli enda bedre. Din Fritid så en prototype på Caravan Salon-messen i Düsseldorf, og denne var utstyrt med stor gasskasse for to 11-kilos gassflasker. Det betyr at du ikke trenger å bruke batteristrømmen til matlaging og oppvarming av bobilen.
Elbilsalget
En av fordelene med elbil er at man kan kjøre i selv de strengeste utenlandske miljøsoner. Mange land i Europa har etter hvert innført miljøsoner i sentrale bystrøk, disse trenger man ikke bekymre seg for med en elektrisk bobil.
I Tyskland ble 356 000 nye elbiler registrert i fjor. Det er ny rekord. Volumet har fortsatt å øke i de tre første månedene i 2022, viser statistikken. At elbiler er spesielt populært Norge er ingen hemmelighet. Om man tar med hybrider har 9 av 10 nye personbiler i Norge ledning.
Et første steg
I fjor viste Knaus og Bürstner frem to andre fremtidsprosjekter: Den gassdrevne bobilen Bürstner Eliseo CNG og Knaus E.Power Drive. Et annet prosjekt som knapt kan sies å ha kommet i serieproduksjon er Iridium. Status per i dag er at det ikke finnes noen konkrete elbobiler å bestille, men bransjen er i bevegelse og det jobbes kontinuerlig med utviklingen av nye produkter, også med nye drivlinjer.