_TMA7573.jpg

Når Caravanmessen åpner om kort tid, kan publikum se den første prototypen på en elbobil på norsk jord. Det er Bürstner som viser frem sin bybobil Lineo Electric på messen i Lillestrøm. Den kompakte bobilen er bygget på en helelektrisk Ford Transit med fire sitteplasser, kjøkken, soverom og bad.
Mercedes og Ford har de mest populære basisbilene for bobiler for tiden. Det er elvarianten av Fords varebil som den tyske produsenten Bürstner stiller ut på Caravanmessen i Lillestrøm, 15.-18. september.
Bürstner Lineo Electric er selskapets første bobil med helelektrisk batteridrift. Teknologien bak batteri og motor er Fords. Rent teknisk er prototypen ferdig utviklet, og mulig å sette i produksjon raskt. Men når det vil skje, er foreløpig ikke bestemt. Den norske representanten ønsker publikum velkommen innom for en prat om nyheten.
Kjøp biletter til Caravanmessen 2022 HER.
Batteriet er plassert på undersiden av bobilen, og har en netto kapasitet på 67 kWh. Rekkevidden under optimale forhold oppgis til opp mot 317 kilometer, men innen lansering er det ikke umulig at denne kan bli enda bedre. Din Fritid så en prototype på Caravan Salon-messen i Düsseldorf, og denne var utstyrt med stor gasskasse for to 11-kilos gassflasker. Det betyr at man ikke trenger å bruke batteristrømmen til matlaging og oppvarming av bobilen.
En av fordelene med en elbil er at man kan kjøre i selv de strengeste utenlandske miljøsoner. Mange land i Europa har etter hvert innført miljøsoner i sentrale bystrøk, disse trenger man ikke bekymre seg for med en elektrisk bobil.
I Tyskland ble 356 000 nye elbiler registrert i fjor. Det er ny rekord. Volumet har fortsatt å øke i de tre første månedene i 2022, viser statistikken. At elbiler er spesielt populært i Norge er ingen hemmelighet. Om man tar med hybrider har 9 av 10 nye personbiler ledning.
I fjor viste Knaus og Bürstner frem to andre fremtidsprosjekter: Den gassdrevne bobilen Bürstner Eliseo CNG og Knaus E.Power Drive. Et annet prosjekt som knapt kan sies å ha kommet i serieproduksjon er Iridium. Les mer om produktet og se video av prøvekjøring her. Status per i dag er at det ikke finnes noen konkrete elbobiler å bestille, men bransjen er i bevegelse og det jobbes kontinuerlig med utviklingen av nye produkter, også med nye drivlinjer.
Bürstner Lineo Electric, prototype
Hvor: I Hall D på Caravanmessen 15.-18. september.
Sitteplasser: 4
Soverom med dobbeltseng + mulig å re opp soveplass i sittegruppen.
Kjøkken med kjøleskap, koketopp og oppvaskkum.
Godt dimensjonert varmeapparat (på gass) med varmtvannsbereder.
Bad med toalett, vask og dusj.
Elmotor på 269 HK.
Batteriladetid fra 15-80%: 34 minutter.
Tre ulike kjøremodus: Economy (for best mulig rekkevidde), vått føre og is.
Vekt: Ikke oppgitt.
Husk: Utslippsfrie biler med vekt inntil 4250 kg (uten henger) kan kjøres på B-førerkort.
Lurer du på hva bybobiler er? Det er kort fortalt en campinginnredet varebil. Mer kompakt, lettkjørt og lettparkert enn en tradisjonell bobil. Derav navnet. I motsetning til en campingbil har bybobiler toalett. Les mer om de ulike bobiltypene her, eller kom på Caravanmessen, hvor Din Fritid har et seminar om temaet.
Nysgjerrig på magasinet Din Fritid? Få en smakebit her!
HER kan du kjøpe billetter til Caravanmessen 15.-18. september.
To uker, 2584 kilometer, nye omveier og spektakulære utsiktspunkt. Olivia og jeg hadde tidenes sommer.
Mange satt kaffen i halsen da flere norske og svenske medier i forrige uke rapporterte at Tyskland vil kreve en fersk godkjent gasstest for alle bobiler, ikke bare tyske. Men dette var feilinformasjon, og det er nå avklart at kravet kun gjelder tyskregistrerte bobiler. Men, skal du til Tyskland bør du likevel lese videre!
Den tekniske interessen begynte i ung alder, blant annet i form av radiostyrt modellfly. Som ungdom var det motorsykkel som gjaldt, og turene ble lengre og lengre. Etter en mc-tur på tre måneder ble han lei av å pakke telt. Truls festet da blikket på naboens campingbil og har siden vært bobilfrelst. Siden den gang har Truls bygget mer enn 1000 campingbiler.
Jeg fikk tilbringe et knapt døgn i en av Aldes testbiler for å oppleve deres splitter nye dieselvarmer, Compact 4000 D. Bilen er en Adria Twin bybobil. Det passet meg perfekt siden jeg nylig har tilbrakt en lengre periode i en Adria Twin med en Webasto dieselvarmer. Så jeg har en fersk og sammenlignbar referanse.
Regelverket for campingbiler er uoversiktlig og byråkratisk, mener FrP, som nå frir til bobilfolket ved å foreslå flere tiltak for å forenkle regelverket og redusere avgiftene for campingbiler.
Din Fritid
Masse Media AS
Skipperudkroken 162
1816 Skiptvet
Telefon
(+47) 96 23 43 43
E-post Kundeservice
abo@dinfritid.no
Din Fritid med bobil og caravan er et uavhengig magasin for deg som er interessert i fritid på hjul. Papirmagasinet kommer ut åtte ganger i året. Din Fritid er redaktørstyrt og utgis etter redaktørplakaten. Våre verdier er inspirasjon, nyheter og hygge. I vår nettutgave vil du som abonnent få ekstra innhold og opplevelser i form av kart, flere bilder og videoer. I all hovedsak er alt innhold fra vår forgjenger campingnorge.no (etablert 2005) overført til dinfritid.no. Magasinet hadde sin første utgivelse i 1994 og het da Bobil & Caravan - Fritidsmagasinet. Den 1. september 2017 ble navnet endret til Din Fritid med bobil & caravan. Mer om medarbeiderne her. Her kan du lese om vår bruk av informasjonskapsler.