Service-eksperten
De satser på service i dobbel forstand: RSA Bil eies av den norske Fiat-importøren, og de ønsker å bli bedre på bobiler. Derfor spisser de nå sitt serviceapparat på motor og chassis for bedre å nå bobileierne.
RSA Bil er forhandlerdelen av firmaet RSA som importerer Fiat til Norge. RSA ble startet i 1936 med det omstendelige navnet “Rutebileiernes standard aksjeselskap”, til daglig brukes forkortelsen RSA.
Selskapet har hatt importen av Fiat siden våren 2010. Firmaet ønsker nå å bli mer synlig i bobilbransjen og vise at de er en aktør som tenker langsiktig.
Importøren RSA er i en spesiell situasjon når det gjelder bobiler. De har ansvaret for Fiats to-årige garanti på chassis og motor i Norge.
Men nå ønsker firmaet å bli en mer attraktiv aktør, også etter at garantitiden er utløpt. Derfor bygger de opp sin kapasitet ved å lansere seks av sine forhandlere som bobil-spesialister. Det gjelder RSA Bil i Drammen, Ski, Arendal, Kristiansand, Forus og Tromsø.
Romslig
Det som kjennetegner de seks forhandlernes verksted er stor høyde under taket, god og romslig parkering og innkjøring, samt ekstra kraftige løftebukker. I tillegg kommer det viktigste - som er personlig engasjement og kompetanse hos mekanikerne, forteller ettermarkedssjef hos RSA Bil, Geir Kyrre Thorrud. Han ønsker å fremheve deres avdeling på Ski som en vellykket satsing.
– Brorparten av Fiat-salget i Norge er bobiler og varebiler. Av disse selges flere bobiler enn varebiler. Dette har vært med på å skape en holdningsendring i hele vårt firma om at bobil er bra og et viktig marked. Tidligere har det nok vært en del usikkerhet rundt denne kundegruppen, men nå satses det målbevisst på å tilby kvalitets-serviceprodukter, forteller Thorrud.
Skeddersydde pakker
– I 2014 var andelen solgte bobiler i Norge basert på Fiat på hele 90 prosent. RSA Bil selger ikke bobiler selv, men er selvsagt glad for alt salget av et merke vi et stolte av, forteller Frank Hansen som er verksmester på Ski.
– Dessuten ser vi jo at ettermarkedet også er et marked, og er det noe vi kan - så er det å skru på Fiat, forteller han.
Nytt av året er at verkstedet kan tilby ferdig prisede servicepakker. Underlaget er gjort ved å lytte til brukere, både fysisk og på sosiale medier.
Oppgraderinger
Fra tid til annen kommer det behov for oppgraderinger og kampanjer på for eksempel motor. Da er det en del som må byttes ut eller en oppgradering som må gjøres. Slike kampanjer initieres og bekostes av fabrikken, mens innkallingen på slike jobber baserer seg på importørens adresselister. Jobben er det Fiats merkeverksteder som utfører, da det er disse som har spisskompetanse og god oppfølging fra Fiat.
– Har du kjøpt en brukt bobil eller en bil som har kommet til landet utenom de etablerte forhandlerne, så er det spesielt viktig å få den registrert hos oss i Fiat, forteller Hansen.
Serviceintervaller
– Det er å anbefale å ta en årlig fabrikkanbefalt service, forteller verksmester Hansen. Spesielt på bobiler hvor garantitiden har gått ut, og bilen har noen år på nakken. Skal du ha en driftssikker bobil er det viktigere å opprettholde serviceintervallene jo eldre bilen er. Alle vet det, men det kan likevel ikke gjentas for ofte: Å utføre fullverdig fabrikkanbefalt service er viktig for motorens levetid. Og det gjelder selv om du ikke kjører langt, det er mange deler på en bobil som har ”datostempling” og begrenset levetid.
– Vi prøver å ha det meste på lager i Drammen. RSA har en høy servicegrad på deleleveranser, og det er viktig å ha de mest vanlige delene tilgjengelig i Norge. Vi skaffer selvsagt også deler fra Italia, noe som kan ta opptil én uke. Fiat er nå forresten i ferd med å flytte sitt hovedlager til Hannover i Tyskland, forteller Frank Hansen.
Bransje i endring
– Det har skjedd mye gledelig blant bobilforhandlere i Norge de siste fem årene, da tenker jeg spesielt på holdningsendring. Mange av de bakgårdsforhandlerne som eksisterte for fem år siden er nå borte, og bransjen er blitt mer profesjonell, mener Hansen.
Frank Hansen kan fortelle at hans avdeling på Ski også har tatt en del steg i retning av å bli en forhandler som kan formidle tjenester på alle serviceområdene som en bobil trenger.
– Som regel må en bobileier forholde seg til flere firmaer for å kunne få utbedringer og service på de ulike delene på en bobil, det har vi lyst til å gjøre noe med for våre kunder, forteller han.
Oversikt
Det eksisterer i dag ingen felles database på vedlikeholdshistorikk for autoriserte Fiat- verksteder. Det betyr at i motsetning til i bilbransjen så kan et Fiat-verksted ikke hente opp historikken på en bobil fra et annet verksted. Garantihistorikk vil derimot være tilgjengelig for alle Fiats service-verksteder.
Fiat hevder selv de er rause med å akseptere garantisaker, men vedlikeholdshistorikken vil være avgjørende i tvilstilfeller. For å få innvilget garanti, er det et absolutt krav at man har fulgt det fabrikkanbefalte serviceprogrammet, forteller Arild Klevberg fra importøren.
Utover gjeldende fabrikk-garanti på to år, vil det være bobilimportøren/utsalgsstedet som må stille utvidet garanti, og er ansvarlig i henhold til norsk forbrukerkjøpslov - som i praksis gjelder i fem år.