Caravantekniker for en dag
Mange har kjent på den litt ubehagelige følelsen når man leverer fra seg nøkkelen og den kjære bobilen eller vogna skal på reparasjon eller service. Hva er det egentlig som skjer der inne på verkstedet? Din Fritid har satt seg på skolebenken sammen med et femtitalls caravanmekanikere på teknikkurs i regi av Max Fritid. Der lærte vi masse!
La det være sagt først som sist, det var utrolig hyggelig og lærerikt å møte så mange caravanteknikere på en gang. Og at det er samlet mye erfaring og kompetanse på verkstedene til norske caravanforhandlere, er det ingen tvil om. Et betydelig innslag av grå hår i forsamlingen, vitner også om livslang kunnskap hos disse mekanikerne. Det er en generell etterspørsel i markedet etter arbeidskraft i dette segmentet, og vi håper bransjen lykkes i å rekruttere flere dyktige unge teknikere.
Bra timing
Vi var rundt femti mennesker på denne samlingen hos Kroken Oslo. Tidspunktet var heldig, viste det seg. Max Fritid hadde lagt arrangementet til rett før Omikron-varianten kom til Norge. Det gjorde at lærings- og arbeidsforholdene var gode. Første dag hadde vi teoretisk undervisning. Fagpersoner fra de ulike leverandørene fikk tid til å gå inn i dybden på sine produkter, og mange spørsmål fra deltakerne ble avklart. Andre kursdag jobbet vi praktisk, og selv undertegnede fikk prøve seg som caravanmekaniker. La oss se litt nærmere på hva vi lærte:
Litium
– Vi har nå utviklet et nytt 100A litiumbatteri med egenskaper som nærmer seg et normalt blybatteri. Det gjør det enklere å få en mer smertefri og rimeligere overgang fra bly til litium, forteller Alexander Haug fra produsenten Sunwind.
– Det har blitt mer og mer vanlig å erstatte tradisjonelle blybatterier med litiumbatterier. Men det er ikke noe man bare gjør uten å vite hva det innebærer. Det er stor forskjell på de to battteritypene, forklarer Alexander. De har for eksempel ulike behov for å få korrekt lading, noe det må det tas hensyn til ved installasjon. Det kan også være nødvendig å bytte ut enkelte kabler med større kapasitet. Litiumbatterier flytter mer energi fortere, og har man ikke godt nok dimensjonerte kabler, er det større fare for varmgang.
– En annen utfordring ved overgang til litum er at bobilens originale batterimonitor vil vise feil verdier. Disse målerne er normalt ikke programmerbare og kun beregnet på blybatterier. Det burde være mulig å oppgradere dem, her er det flere produsenter som ikke følger med på utviklingen, mener Alexander.
Løsningen blir å utstyre litiumbatterier med blåtannteknologi eller en smart shunt, begge gjør det mulig å lese av tilstanden til alle mulige batterityper, enten på et separat display eller med en app.
Solcellepaneler
Det finnes i prinsippet to typer solcellepaneler som er aktuelle for bobil- og vognfolket:
Den første typen er den med fast ramme (og gjerne vindspoiler, for å eliminere vindsus). Panelene er klare for bruk, alt er i én og samme konstruksjon. Disse kan monteres ved å lime eller skru dem fast i taket. Fordelene med denne typen solceller er at det er luft mellom panel og tak. Det gjør at temperaturen på selve panelet blir lavere, noe som gir både bedre effektivitet og lenger holdbarhet. Sunwind gir 30 års garanti på disse panelene og levetiden er forventet å overgå bobilen eller vogna de monteres på.
Fleksible solcellepanel
Den andre typen panel er av den fleksible typen. Disse kan bøyes 20 grader. De er rimeligere, men er ikke forventet å vare like lenge. Fleksible panel har den fordelen at de kan monteres for eksempel i den buede fronten på en alkovebobil. Effektiviteten ligger gjennomsnittlig rundt 20 prosent lavere enn på solcellepanelene i fast ramme. Monteringen er svært enkel siden de kan limes rett på taket. I varmere strøk vil disse panelene få dårligere utnyttelse på grunn av høyere temperatur og dårligere ventilasjon.
Flere paneler?
Skal man ha to eller flere solcellepanel kan de enten kobles sammen i parallell- eller seriekobling. Her er det spesielt viktig med korrekt dimensjonerte kabler, ellers kan man få spenningsfall. Det er dessuten viktig å velge riktig plassering ved montering, og da må man tenke på om det for eksempel er en parabolantenne som kan skygge for solcellepanelet. I så fall er det dumt å seriekoble.
Energieffektiviteten
Den optimale vinkelen for et solcellepanel er vinkelrett mot sola. Det er ikke så lett å få til på taket av en bobil eller vogn. Sola flytter seg jo også hele tiden. Derfor velger man å montere paneler plant på taket, selv om man går glipp av 18 prosent av energien når man er på Norges breddegrader. Ikke helt uventet er det best effekt når sola er på sitt høyeste, det vil si mellom klokka 10 og 14. Om vinteren fanger et solcellepanel relativt lite energi. De tre vintermånedene gir bare 10 prosent av et solcellepanels årsproduksjon.
NorTronix
Den norske alarmprodusenten NorTronix er godt kjent for sine alarmer og har en meget høy markedsandel i Norge. To representanter fra selskapet var til stede og hadde både teoretisk presentasjon og praktisk gjennomgang av deres produkter. De kunne fortelle om viktige oppgraderinger av programvaren, og at de har livstidsgaranti på oppgraderinger av deres produkter. Er det kunder som opplever problemer, oppfordres de til å levere sine enheter til sin lokale forhandler som sender enheten til NorTronix for oppgradering.
Spesielt NX10 alarmens CO2-sensor var et tema, da denne er kjent for å være for sensitiv og gir lett falske alarmer. Nå er det Grimstadselskapet Jetro som er teknologisk utviklingspartner for NorTronix.
Avara
En ny norsk alarmprodusent entret markedet i fjor. Din Fritid har besøkt trekløveret som står bak oppfinnelsen, og vi fikk også sett nærmere på produksjonslokalene i Horten. Det som gjør Avaras løsning unik er at de også tilbyr en pakke med fuktsensorer. Hele løsningen er trådløs, med unntak av modemet og gassensoren. Det gjør monteringen enklere. Produktutvikler Rudy Steen Johansen forklarte hvordan løsningen fungerte i teorien, og viste frem hvordan installere alarmen.
Din Fritid kommer med en reportasje fra installasjoner av komplette Avara alarmsystemer på to av redaksjonens bobiler i neste utgave. I tiden som kommer vil vi dele våre praktiske erfaringer og opplevelser.
Dometic
Geir Loftamo Klevjer fra svenskeide Dometic var til stede på kurset. Han jobber på avdelingskontoret i Larvik og kunne stolt presentere Dometics nye kombivarmer, som blir en direkte konkurrent til Trumas Combi-varmer.
– Vi har brukt mye tid på utviklingen av dette produktet. De to konkurrerende varmerne har samme varmekapasitet og nærmest identiske fysiske mål. Men Dometics varmer er mer energieffektiv. Kanskje helt ned i halve forbruket. Og så lenge du har vann på tanken kan du dusje kontinuerlig i varmt vann. Så effektiv er den integrerte vannbereden, hevder Geir. Først og fremst vil produktet selges direkte til produsenter som bruker den på nye bobiler. Men Geir er også forsiktig optimist med tanke på at det også er et marked for kombivarmeren som erstatningsprodukt.
I praksisdelen på kurset fikk teknikerne prøve seg på å montere Dometics blendingsgardiner på en Fiat Ducato. Flere av de rimeligste bobilene har ikke dette som standard. Snart kommer Dometic med blendingsgardiner for førerhuset i både MAN og Mercedes også.
Litt diverse
Men det skjedde mer på kurset også. Blant annet var representant fra lim- og fugespesialisten Dekalin til stede. På deres meny ble det servert teoretisk innsikt i de mange massenes ulike egenskaper og forutsetninger. I tillegg var det praktisk gjennomgang av de meste brukte midlene. På verkstedet ble det også demonstrert montering av hydrauliske støttebein fra Linnepe.
Konklusjon
Hva har jeg så lært? Jo, at det er kompliserte produkter i denne bransjen. Og vellykkede installasjoner krever fagkunnskap, ikke bare på ett område - men på flere. Og jo mer jeg lærer, jo mer vet jeg å sette pris på hjelpen jeg får når jeg leverer fra meg nøklene til et par praktisk anlagte never på verkstedet.