Campr: Hva med leie? | Din Fritid
Campr

Hva med leie?

Noen kan synes det er et stort skritt å kjøpe seg bobil eller vogn. Det er tross alt en relativt stor investering. Men, friheten og ferieformen lokker mange, og da kan leie være en spennende mulighet. Din Fritid har nylig testet ut privatleie gjennom Campr.

Det finnes flere profesjonelle utleiere på markedet. Men utvalget av privateide fritidskjøretøy er langt større, og prisene er gjerne lavere. Men hvordan kan du vite at du får det du forventer, og hva skal til for å leie på en enkel og trygg måte?


Frederick Stensbye fra Campr og bobilleier Adele Afdal bruker Campr-appen til å få de mange detaljene på plass.

Proffer

Campr forklarer selv at de kan sammenlignes med Airbnb for vogn- og bobileiere i Norge. Det vil si at de er et profesjonelt mellomledd mellom en privat utleier og en privat leier. Høres veldig enkelt ut, men det er ganske mange områder som Campr bidrar på:

For det første er det markedsføringen av fritidskjøretøyet, noe som skjer på rubrikksidene til campr.no. Her kan man som forventet sortere på bobiltype, antall sitteplasser, geografisk område og mye annet. Alle utleiere er registrert i systemet med BankID, og det samme kreves av leietager. Det å være trygg på identiteten er en viktig del av tilliten. Når du har gjort en avtale om å leie, og er på plass for å hente nøkkelen skal det også tas en felles gjennomgang av kjøretøyet. Her er appen til Campr et nyttig hjelpemiddel. Her registreres eventuelle skader, ekstrautstyr, kilometerstand, drivstoffnivå og mye mer. I leieperioden gjelder en egen forsikring fra Campr, som dekker egenandelen på eiers kjøretøyforsikring – om uhellet skulle være ute. Formidlingstjenesten hjelper også til å sikre betaling og depositum på en trygg måte for begge parter.

Ut på tur

Vel, nok teori. Vi ønsket å teste det hele ut i praksis! Vi fikk bli med et ungt firkløver av Din Fritids medarbeidere med roadtrip-planer. Perfekt gjeng for å leie bybobil med hevetak.

Vi fant en slik modell hos Campr.no og avtale ble inngått med bobileier. Normalt skulle vi hentet bobilen hos utleier. Men Campr vurderer et nytt konsept, hvor kjedens forhandlere tar seg av all håndtering og rengjøring av kjøretøyet. Og denne utleien ble en aldri så liten test på dette konseptet. Vi hentet derfor bybobilen hos Ferda Tønsberg av Campr sin utleiekoordinator Frederick Stensbye. Frederick er tidligere caravanselger og kjenner produktene godt.

Effektiv gjennomgang

Denne flotte mai-dagen vi møtes i Tønsberg går han derfor raskt direkte på sak: Hva kan leietager om bobiler generelt? Etter en halvtimes tid har Frederick gått gjennom de sentrale temaene som er viktige å bli minnet på, og hvor betjeningen av alt utstyret er plassert. I tillegg til litt ekstra tid på hevetaket.

Underveis i overleveringa veileder Campr-appen oss gjennom det å dokumentere skader på bobilen. Bilder blir tatt av skaden på bordet, og en tydelig utvendig ripe.


– Her er det en ripe, peker Frederick. Utleier og leietager går sammen gjennom kjøretøyet utvendig og innvendig, og det å dokumentere tidligere skader er en viktig detalj.

Alt fungerer raskt og effektiv, og det er tydelig at Campr har brukt ressurser på å få på plass mye nyttig funksjonalitet. Og vi tror på Frederick når han forteller at det jobbes kontinuerlig med å forbedre funksjonaliteten. Som for eksempel at det skal bli mulig å laste ned flere skadebilder.

Dette er punktene ved utlevering: Er det noen utvendige skader på bilen? Innvendig? Er toalettanken tømt? Registrer nøyaktig kilometerstand, hva er drivstoffnivå. Du skal også bekrefte at du har fått en gjennomgang av kjøretøyet med utleier. Når bilen returneres skal det dokumenteres om det er nye skader, kilometerstand og at det er fylt drivstoff.

Appen

At man godkjenner at alt er i orden ved overlevering gjør at man unngår overraskelser etterpå. Synes totalt sett at Campr-appen er ryddig og gjennomarbeidet. Slik mange forventer at det skal være i dag.

I appen ser du også hvilke av dine bookinger som venter på svar fra utleier, hvilke som er fullførte, aktive, og som er kansellerte.


Leietager får opp en rekke spørsmål på sin smarttelefon. Alle må fylles ut for å komme fram til endelig signering av leieavtalen.


Tilsvarende skal utleier både ved utlevering og innlevering bekrefte alt fra kilometerstand til om toalettanken er tømt.

Leie ut din egen?

Vurderer du å leie ut din egen bobil eller reisevogn? Les denne utgavens leder om våre erfaringer.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden