: Test: Combi Camp Venezia Comfort/King Size (2004 model) | Din Fritid

Test: Combi Camp Venezia Comfort/King Size (2004 model)

I forbindelse med Østersjøen Rundt kjørte Linette Isaksen og Carsten Panch denne Combi Camp. Begge er forholdsvis nye campere, som tidligere har vært på tur med telt. Begge var veldig begeistret for å komme opp i ”ståhøyde”, få en ordentlig madrass å sove på samtidig med at de fortsatt sover i telt. Noe de påstår de aldri vil gå bort fra.

Combi Campen ble testet under ganske spesielle forhold, da den var med på en drøyt 4.000 km lang tur gjennom bl.a. Russland, De baltiske Land og Kaliningrad. Veiforholdene var til tider helt forferdelige, noe som gjorde at den hoppet og danset på kroken.

Det tok den ikke skade av, men vi tok visse forholdsregler som at alt kjøkkenutstyret ble pakket inn i bilen, mens vi kjørte gjennom disse landene. Det er ikke noe man normalt behøver å gjøre.


Slik forteller Linette og Carsten om vognen

Carsten:
Jeg er overrasket over hvor enkel den er å slå opp. Det høres kanskje overdrevent ut, men det tar virkelig bare 30 sekunder. Man åpner lokket, løfter det rundt, så det blir gulv. Deretter løftes to sidestenger, som spenner ut teltduken og så er man på plass. Vil man ha ekstra stabilitet sveiver man ned de fire støttebenene.
Linette:

Jeg har alltid ganske mye tøy med på turene våre, og når det er med telt, ligger det i sportsbagger i bilen. Denne gang la vi Combi Campens fortelt inn bak i bilen og så pakket vi tøyet i lasterommet under dobbeltsengen. Jakker og hva man ellers kan få bruk for i løpet av dagen lot vi ligge i bilen. Vi har som noe ekstra fått satt på en frontboks. Det gir ekstra oppbevaringsplass.

Det sjenerer ikke meg å kjøre med Combi Campen bak på bilen. Man merker ikke at den er på og utsynet er bra. Den er også utrolig lett å koble av og på og kan skyves på plass av en person. Det overrasker meg.

Carsten:
Jeg elsker å være ute i naturen, og det er praktfullt å stå ute i det fri og lage mat. Skulle det bli dårlig vær, er det enkelt å kjøre kjøkkenmarkisen eller sette opp solseilet. Hvis vi ligger lengere tid et sted setter vi på forteltet og så har vi dobbelt så stor plass som ellers. Sengen er også stor, så selv om vi engang får et par barn med oss, er det fortsatt godt med plass.

Kjøkkenet er praktisk, fordi det er plassert ute på teltvognen. Man kan kjøre inn til siden og spise lunsj uten å måtte åpne det hele. Det er akkurat det man trenger: kjøleboks, vann og gassbluss. Det er godt med avlastningsplass, men man kunne godt trenge litt mer skapplass. Et tips ville være å legge skjærebrett/bordplate oppe på kjøleboksen.


Plusser

Ekstremt lett å kjøre med og slå opp.
Påvirker drivstofforbruket minimalt = 0.
Stort oppbevaringsrum under sengen.
Lett å løfte madrassen og sengebunnen.
Lage mat i det fri er deilig. Lett å få le under enten kjøkkenmarkise, solseil eller fortelt.
Plass til mer enn to voksne i dobbeltsengen, som for øvrig er riktig komfortabel.
God utlufting.
Man pakker på få minutter og kan kjøre videre – det gir en fornemmelse av ekstrem frihet.

Minuser

Mer skapplass i kjøkkenet.
Spillvannstank / beholder.
Det er kanskje et minus at man ikke kan låse, men det er som å bo i telt.
Ta med alle personlige eiendeler, når teltvognen forlates.


Konklusjon

Det kan sies veldig kort. Vi elsker å sove i telt, men må også innrømme, at vi gjerne vil ha mer komfort. Med all respekt for campingvogner, så er det ikke noe for oss.

Det å sove under teltduken betyr for mye, og at den er så lett å kjøre med og slå opp. Det er en flott måte å reise på.

Neste tur

Det blir nok i Danmark eller Sverige. Det ville være fint å kjøre ned til en liten sjø, og ligge helt for oss selv midt ute i naturen. Kano og sykler skal med. Mulighetene er mange – ikke bare med teltvognen, men også alle de steder vi gjerne vil se. Det skal være camping, slik at vi selv kan bestemme fart, retning og destinasjon.


Faktaboks

Total lengde med drag: 415 cm
Vognlengde: 302 cm
Høyde: 112 cm
Bredde 170 cm
Areal: 8,3 m2
Egenvekt 350 kg
Egenvekt med påløpsbrems: 375 kg
Totalvekt: 500 kg eller 750 kg
Chassis: AL-KO aksel
Hjul: 10” (6 lags dekk)
King Size betyr, at teltvognen er innredet med dobbelt lamellseng.
Fåes også som ”Special” modell med integrert sofa.
Comfort betyr bl.a. at Combi Campen har et De Luxe kjøkken og integrert kjøkkenmarkise, solseil og fortelt.
Det komplette kjøkkenet inneholder rustfri stålbenk med 3 gassbluss, vask med kran, vanntank, kjøleboks, skuffer, avlastningshylle.
Gulvteppe til oppholdrommet.
Frontboks: 265 liter
Oppbevaringsrom under sengen: 1 m3
Stor bagasjeholder til bl.a. sykler

Trekker

Combi Campen ble trukket av en Kia Carens. Et vogntog, som passer veldig bra til hverandre. Man kan nesten ikke merke, at teltvognen er med.
Teltvognen kan trekkes av alle biler.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden