: Test: Hobby T- serie AK550SC - Rimleig og tiltalende (2005-modell) | Din Fritid

Test: Hobby T- serie AK550SC - Rimleig og tiltalende (2005-modell)

Med sin nye T-serie bygget på Ford Transit, har Hobby laget rimelige biler og dermed dukket ned i volumklassen. Her er konkurransen stor, men alt tyder på at Hobby vil klare seg bra. Vi ser på Hobby T-serie AK550SC.

Fine linjer og dekor legger man merke til på bobilen fra Hobby. Avbildet er
Hobby T650, mens vår modell er en T550. Foto: Hobby

Utvendig

I motsetning til de dyrere modellene har Tserien rette sidevegger. Bakveggen derimot har fått en buet linje, som gir bilen, sett i profil, et særpreget “schwung”. Ellers er påbygget ganske konvensjonelt med utvendig glatt aluhud. Dekoren er typisk Hobby med større flater i blå metallic, som faktisk er selvklebende folie, på hvitlakkerte plater. Vinduene er utenpåliggende og fra Polyplastic. De er lette og endre i fasong, noe vi ser på alkoven der de følger alkovens profil. På venstre side er det tre vinduer inklusive alkoven og gasskasse (en 11 kg og en 2 kg flaske). På høyre side er det to vinduer pluss dør fra Hartal med vindu og gardiner.

Under

Hobby har valgt Fords lavtbyggende varebilgulv til denne serien. På undersiden finner vi da, i tillegg til kanaler på kryss og tvers, reservehjul bak og spillvannstank. Tanken på hundre liter, er ikke isolert men har varmeelement. Gulvet i bodelen er 86 m.m. tykt, og gir plass til vann- og varmluftslanger. På taket finner vi to takluker fra Para Press. Begge er en type heve/ skyveluke. En i normal størrelse finnes på badet og en større type med gardiner er plassert ved sittegruppen.


Vi går inn

Bilen har elektrisk stigtrinn av typen Omnistep Slide-out, det gir en innstigningshøyde på 35 og 28 cm. Et innvendig trinn er felt 5 centimeter ned i det tykke gulvet. Døren er solid, har som tidligere nevnt vindu med gardiner og på innsiden er det en lomme og søppelbeholder. Vel innenfor finner vi til venstre en seksjon med kjøleskapet, bakenfor klesskapet og i midten bak vaskebenken. Videre på venstre side i bilen og framover, toalettrommet, vinkelkjøkkenet og sittegruppen.

Innredningen er tiltalende med møbler i fin dekor. Bord- og benkeplaten er blank, ser bra ut men vil den holde seg slik? Putene har et bra stoff, ikke like spennende som noen av de tyske konkurrentene, men dette holder mål. Det mest uvanlige her er vaskebenken bak. Over benken er det et luftevindu med opalt glass. Her er det spandert en lampe på hver side med fire pærer i hver. Over kommer speilet med skap på hver side og til sist tre spotter i taket. Man har altså gjort vaskestellet til den fineste innredningsdetaljen i bilen, men elleve pærer drar mye strøm og bør kun brukes når bilen er tilkoplet sterkstrøm.


Toalettrom

Vasken er altså plassert utenfor badet, men takket være døren til badet og klesskapdøren som kan hektes sammen, kan man lukke seg inne. Slik kan man også nå klesskapet fra dusjen uten å vandre gjennom lokalet. Toalettrommet (100 x 70 x h 192 cm) har glassdører som skjermer av toalettdelen under dusjing. Dusjen blir da 70 x 55/ 35 cm og det faller naturlig hvilken vei man skal stå når hodet shamponeres. For at vannet fra dusjen skal nå sluket, må det renne forbi toalettet og det anbefales ikke å parkere i oppoverbakke.

Videre er det et varmluftsutløp i dusjen som er utsatt for sprut. Vi kan og nevne at skapet under vas- ken har dører som vender framover i bilen. Disse skapdørene er de eneste uten låsanordning og oppbevares ting med litt tyngde vil dette ta veien framover i bilen ved en bråbrems. Bortsett fra dette er badet bra fuget, belysningen er bra og takluke gir nok ventilasjon. Toalettet er som vanlig PP C200. Klesskapet er nesten en meter bredt (93 x 55 x h 100 cm). Over er det en hylle med høyde 35 cm og under står ovnen (Truma C 3400, se “teknisk”).


Alkove

I denne bilen må man belage seg på å sove i alkoven. Lengde og bredde på sengen er hele 213 x 150 cm, men takhøyden over madrass er moderate 60cm. Flere og flere produsenter har i den senere tid øket takhøyden i alkoven på bekostning av “nett” alkovedesign. Hobby har valgt å holde seg til gjennomsnittshøyden fra noen år tilbake. Madrassen er 8 cm tykk og ligger på fjærende trespiler. Er du langvokst, men uten stiv rygg er dette sengen for deg. I det ene hjørnet under madrassen er det en meget beskjeden tilførsel av varmluft. Kanskje nok til å hindre fuktighet under madrassen. Som ventilasjon er det et luftevindu på hver side av alkoven. Sidene i alkoven pluss fronten med hyller har tredekor, noe som gjør det mer trivelig enn i de fleste andre sterile alkover. Av utstyr kan nevnes to spot-leselamper, stige og sikkerhetsnett. Den bakre halvparten av alkovesengen kan vippes opp for lettere adkomst i førerhuset.

I den bakre toseteren finner vi rammen til de to trepunktsbeltene pluss diverse slanger og rør

Sittegruppe

I den bakre toseteren finner vi rammen til de to trepunktsbeltene pluss diverse slanger og rør. Lik mange av konkurrentene burde det vært ryddet opp her og gitt plass for vanntanken. Da kunne sidesitteren benyttes som utvendig bagasjerom. Slik det er nå er det noe stuerom, men den er vanskelig å utnytte. Bordet har klaff (65 x 95/ 123 cm) og som vanlig for denne sittegruppen er det plass for seks, mens fem har “plass ved bordet”. I sidesitteren står altså vanntanken på 100 ltr., i tillegg er det litt stuverom. Sittegruppen kan omgjøres til seng på tvers i bilen med målene 210 x 118/ 130 cm.

Bakveggen på Hobby T-serie AK550SC har fått en buet linje.

Teknisk

Slanger og varmluftsrør ligger altså i det tykke gulvet og der disse ligger sammen er det ingen fare for frost. Bilen har trykkvannsystem med Shurflopumpe. Fem varmluftdyser pluss en på badet er lite, særlig hvis bilen bestilles med Truma C6000. Den er ekstrautstyr og kan i tillegg leveres med innebygget elvarme (1800 watt). Vinduene er av den utenpåliggende typen og kommer fra Polyplastic. Det er to takluker fra Para Press, begge av heve- skyvetypen. Den ene på badet er 40 x 40 cm, den andre er større og plassert over sittegruppen.

Elanlegget har alle forventede ingredienser, sjekkpanelet er kanskje litt enkelt, bodelsbatteriet er på 80 Ah. Ved å stjele fem centimeter fra et av kjøkkenskapene, kunne gasskassen vært utvidet slik at to elleve kilos gassflasker kunne fått plass. Gasskassen er beregnet på en fem og en elleve kilos gassflasker av tysk type. Men da vår femkilos er av en annen type (større diameter), må den erstattes av en tokilos gassflaske.


Kjøkken

Kjøkkenbenken (100 x 55/ 100 x h 94 cm) huser gasskassen. Denne er laget for en elleve og en fem kilos gassflaske av tysk type. Da den tyske femkilos flasken er smalere og høyere enn vår kan kun en elleve og en to kilos flaske benyttes her. Hadde man stjålet fem centimeter mer av det ene benkeskapet ville to elleve kilos flasker passet inn. Benken inneholder i tillegg til gasskassen to benkeskap og bestikkskuff. Oppå benken finner vi tre kokebluss og vaskekum, begge nedfelt med glasslokk og i fra Cramer.

Kjøleskapet (RM 7651 L) er på 143 liter hvorav 26 liter er separat fryseskap og som tidligere nevnt er dette plassert på motsatt side. Oppbevaringsplass på kjøkkenet får man aldri nok av, og på den positive siden har Hobby spandert høyere dører på overskapet på kjøkkenet enn på de andre, dessuten hyller i alle overskap. På den negative siden må overskapet avgi plass til TVskapet, som kanskje burde ha vært flyttet fram over bakre sofa. Plassmessig havner kjøkkenet midt på treet, den korte benken tatt i betraktning. Det er ikke avtrekksvifte, men et stort luftevindu. To spotter ved taket og to under overskapet gir bra lys.

Fakta

Hobby T-serie AK550SC
Basisbil: Ford Transit
Motor: 2,0 ltr. TDCi, 125 hk
Understell: org. Varebilunderstell
Utv. mål: 576 x 229 x h 289 cm
Totalvekt: 3500 kg
Egenvekt: 2905 kg (kjøreklar)
Nyttelast: 595 kg
Senger: alkove 213x150cm, (210 x 118/ 130cm)
Toalettrom: (do, dusj) 100 x 70 x h 192 cm
Kjøkkenbenk: 100 x 55/ 100 x h 94 cm
Kjøleskap: Elektrolux RM 7651L, 143 ltr. hvorav
26 ltr. frys
Varmeanlegg: Truma C3400 (C6000 evt. med
elvarme tilleggsutst.)
Bagasjerom: finnes ikke
Friskvannstank: 100 ltr.
Spillvannstank: 100 ltr.
Antall sitteplasser under kjøring: 4
Annet: 6 vinduer pluss vindu i dør, 2 takluker, el.stigtrinn

Gjør det selv

Første punkt ville være å få laget en vanntank tilpasset den bakre sittebenken. Dette er faktisk ikke så problematisk og dyrt. Så kunne tanken i sidesitteren fjernes og en luke monteres i veggen inn i benken. Men burde ikke dette vært gjort på fabrikken? Videre er det mulig å utvide gasskassen i kjøkkenbenken for to ellevekilos gassflasker uten å endre benken utvendig. Dette kunne kanskje også fabrikken ta seg av? Som standard er det verken gardiner eller forheng i førerhuset. Med mindre du liker å legge deg for åpen scene, må du huske på å bestille gardiner for vinduene. I det minste burde forheng vært standard.

Konklusjon

Takket være alkoven, er dette en kompakt bil (lengde 576 cm) med romslig seng. Det er en tiltalende bil, både utvendig og innvendig og til en tiltalende pris. Er du sporty nok til å bruke alkove kan dette være bilen for deg. Men da bør problemet med utvendig bagasjerom løses av fabrikken.

Les mer om Hobby Bobiler her

www.jaeren-caravan.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden