”Himmelblå” generer campingturisme
- Vi vil gjerne ha folk hit for vi mangler arbeidskraft. Det er kjempeviktig at vi får folk til å flytte hit. Vi vil også ha turister hit - hele året! Det sier Inger Gunn Sande, som er leder for omdømmeprosjektet på Sør Helgeland.
- Vi tror at opplevelsesferie og ferie i rock, fokk, kuling og snøkav blir mer og mer attraktivt, sier hun til NRK Nordland.
Interessen for NRK sin nye tv-serie fra den lille øya Ylvingen på Sør Helgeland er enorm. Hver av de tre episodene som er sendt er sett av omlag en million seere. Og nå skal den positive effekten av serien utnyttes.
Campinginteresse
Sande merker allerede økende interesse.
- Vi får tilbakemeldinger fra andre deler av landet om at de begynner å skjønne at serien foregår på Sør-Helgeland. En av campingplassene her har allerede solgt hytter til neste sommer til tre familier fra Bryne som har sett serien. Jeg tror det kommer til å bli mer av sånt. Sande sier at de må markedsføre seg, både for å få folk til å flytte til regionen og for å få folk til å legge ferien til området.
- Alle vi som bor her må forstå at vi har en jobb å gjøre. I hver eneste telefon vi tar, i hvert eneste møte vi er i og hvert eneste foredrag vi holder må vi si at vi kommer fra Himmelblå-regionen eller Himmelblå-land.