Riktig lufttrykk
Utganspunktet for Al-Ko var et spørgsmål fra en nordmann med en Hobby 750 bobil bygd på Fiat-chassis, 2002 modell. Han lurte på hvilket lufttrykk han skulle ha i hjulene. Opplysningene han hadde fått spriket. Bodelsboka som er skrevet på tysk, sa 5,5 kg både foran og bak. Den norske bodelsboka fortalte at 4,8 kg forran og 5,5 kg bak var riktig, dersom det er Michelin Camping dekk på bilen.
For et annet merke, feks Pirelli skulle lufttrykket være 4,2 kg forran og 4,8 kg bak. I den norske instruksjonsboka til Fiat sto det at trykket skulle være 5.5 kg både foran og bak, mens AL-KO skriver at det skal være 5.5 kg foran og 3.5 kg bak. Dekkdimensjonen var i alle tilfeller 215/75x16 I det hele ganske forvirrende.
Svar
I sitt svar til bobileieren skriver Al-Ko, at det er AL-Kos instruksjonsbok som er riktig.
- De øvrige har ikke tatt hensyn til at du har en bil med treaksling med tandem bak, men utgått fra at det er en vanlig bil med toaksling.
- I vår instruksjonsbok blir det for den dekkdimensjonen angitt at det skal være 4,5 kg foran for vanlige transportbildekk, og 5.5 kg for de forsterkede Michelin campingdekkene. Bak anbefales det et trykk på 3.5 kg, fordi belastningen fordeles på fire dekk. Å kjøre med 5.5 kg bak på en tandembil er alt for mye. Vi du prøve deg fram anbefaler vi at du tester med 4.2 kg på den første tandemakselen og 3,5 kg på den siste. Hvor mye du så har i fordekkene er litt opp til deg selv, i hvertfall hvis du har campingdekk. Er bilen tung, for eksempel helintegrert, kreves det nærmest fullt trykk. På en halvintegrert bil kan nok 5,5 kg bli vel hardt.
- Det blir til slutt eieren selv som må finne et kompromiss mellom komfort, levelengde på dekkene og stabilitet. Forlite trykk gir mer slitasje og kan gi ustabilitet, men fullt trykk, i hvertfall på campingdekk, eller kanskje enda mer trykk, kan oppleves for hardt og humpete.