: Oslo Caravan: Satser på kundene | Din Fritid

Oslo Caravan: Satser på kundene

Oslo Caravans nye lokaler ble bygget som et signalanlegg og ble ferdigstilt for fem år siden. Nå satser firmaet videre og har hentet ny daglig leder fra bilbransjen.


Daglig leder Tor Johan Mikalsen har bakgrunn fra bilbransjen og håper den erfaringen skal komme kundene til gode.

Det er Kroken Caravan detalj AS som eier Oslo Caravan. Deres nye bygg i glass og stål er godt synlig fra hovedstadens største utfartsåre. Tar du av fra E6 en 20 minutters kjøretur nordover fra Oslo sentrum, blir du møtt av lange rekker med campingvogner og bobiler på utstillingsplassen.– Dette er ikke bare til oss, men også til de andre bedriftene som eies av Kroken Caravan, forklarer en smilende daglig leder, Tor Johan Mikalsen. – Våre lokaler er et naturlig første stoppested for nye modeller, enten de skal til Åndalsnes eller Bardufoss, forteller han. Vi møter en opplagt sjef, til tross for at han var på veien klokken fem på morgenen for å kjøre en bobil til en kunde. – Det er noen ting som må være på plass for at man skal kunne lykkes i en såpass liten bransje som vår, og en av de viktigste egenskapene er å være fleksibel. Derfor må jeg som leder kunne hjelpe til når det trengs på alle områder, forklarer Mikalsen og fortsetter:– Vi har tre avdelinger som er like viktige, men som har ulike utfordringer. Jeg ønsker at alle skal vokse, og vi har et ønske om å øke omsetningen med nesten 20 prosent i år. En av utfordringene vi prøver å kompensere er at campinglivet er så sesongbetont i Norge.


Oslo Caravan holder til i store lokaler rett ved E6 mellom Gardermoen og Oslo sentrum.

Stabil bemanning

– På verkstedet har vi for eksempel en plan for å sikre så jevnt trykk som mulig. Brukte enheter pusses opp og nye klargjøres i løpet av lavsesong. Når våren kommer, skal alle brukte vogner og bobiler være klare for salg. I høysesongen er det kunder som er i fokus. Da forskyves alt arbeid som det er mulig å forskyve, større reparasjoner og platearbeid for eksempel. I høysesongen er det så mye som skjer, så vi kun kan ta det mest prekære. Da blir det også en del jobb utenom arbeidstid. – Det samme gjelder butikken. Her er det viktigste at alle varer må være på plass i hyllene når våren kommer. Vi markedsfører butikken vår som fritidsbutikk, ikke campingbutikk. Det er fordi vi har masse f lotte varer som passer også for andre enn campingmennesker. Typiske målgrupper er hyttefolk, aktive mennesker og MC-folk. Vi har mange produkter og kompetanse å tilby for dem som trenger produkter som veier lite, går på solcelle eller 12V eller bruker gass. – For salgsavdelingen har vi ambisjoner om å følge opp våre kunder i løpet av lavsesongen. Ikke nødvendigvis bare for å selge, men for å kontrollere hvor tilfredse de er med kjøpet sitt. Uansett er det veldig viktig for oss å kunne tilfredsstille kunden i alle ledd, også etter et salg, forteller Mikalsen.

Nyttig erfaring

– Hva kan andre lære av din bakgrunn fra bilbransjen? – På noen områder er bilbransjen mer profesjonell. Men så har de også mindre sesongsvingninger og større omsetning, noe som gir mer ressurser. – De har bedre datasystemer, og de jobber mer strukturert. For eksempel måler de hvor fornøyd kunden er med både salg og verksted. Jeg tror at min erfaring med bilbransjen kan tilføre kunnskap til Oslo Caravan om kundehåndtering, salgsfremmende arbeid og struktur. Jeg tror at struktur gjør det lettere å takle endringer. Det handler jo ofte om hvor fort du klarer å snu deg! Om vi som forhandlere sørger for at våre kunder blir godt ivaretatt, får vi god omtale. Da kommer de tilbake, og andre kommer hit. Vi anstrenger oss for at det skal være trivelig å være her.


Roar Kristiansen har jobbet som mekaniker i Oslo Caravan i fem år

Tips fra garasjen

På verkstedet finner vi Roar Kristiansen som har jobbet som mekaniker i Oslo Caravan i fem år. Han kan fortelle at de er fem mekanikere som jobber i bedriften, og at de har jevnt mye å gjøre, selv om det selvsagt topper seg i sommerhalvåret. Han har følgende tips å gi til caravanister som vil ha en problemfri sesong: • Start og avslutt sesongen med å bruke en silikonstift på alle gummilistene til vinduene og dørene. Anbefales minst et par ganger i året. • Smør dørlåsen og låsene til alle utvendige luker. • Det som oftest ryker på campingvogner er varmtvannsberederen. Det skyldes som regel at man glemmer vinterklargjøringen, og frosten ødelegger den. Derfor må berederen alltid tømmes for vann. Det finnes egne ventiler som brukes til denne tappingen, og det er viktig å sjekke hvor mange det er på din vogn. I tillegg er det lurt å åpne kranen og blåse i den for å bli kvitt alt vannet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden