Leier ut veteran-campingbiler:: Ikke akkurat plettfri | Din Fritid
Her startet ferien med utleiebilen fra Lofoten Vanlife.
Leier ut veteran-campingbiler:

Ikke akkurat plettfri

Selskapet Lofoten Vanlife har hele 15 eldre VW T3 campingbiler de leier ut. Konseptet er å pusse opp campingbilene, lakke de fargerikt og så utstyre de med nødvendig utstyr. En av disse booket vi, det ble en blandet opplevelse.

Vi kan begynne med det positive: Vi var to studenter som hadde en kjempeflott tur og fikk oppleve mye av det beste Lofoten har å by på. Mer om det kan du lese i de linkede artiklene.


Lofoten leverte varene - selv om leiebilen og utleier ikke gjorde det.

Uegnet

Reise-høydepunktene fikk vi med oss til tross for at campingbilen ikke var egnet for utleie. Men la oss begynne med begynnelsen:

Det å farte Lofoten rundt i en liten og praktisk campingbil høres ut som en drøm. Vi var derfor tidlig ute med å bestille Willy, som den turkise utleiebilen til Lofoten Vanlife heter. 

Vi tok fly til Evenes og buss til Svolvær. Forventningsfulle møtte vi opp hos Lofoten Vanlife hvor vi fikk beskjed om at det hadde skjedd en feil. I stedet for fargerike Willy fikk vi Nils med sin rød-brune originallakk. Dette skulle vi gjerne fått beskjed om før vi møtte opp, dette var et viktig element for oss da vi valgte modell ved bookingen i januar. Erstatningsbilen var heller ikke klar da vi møtte opp og vi måtte vente en times tid mens bilen skulle brå-vaskes. Dårlig start, vår bestilling var blitt rotet bort og vi måtte vente for å få en dårlig rengjort og ikke ferdig renovert campingbil. Som bildene viser var det en skikkelig kattevask bilen vår fikk, men verre var det at den ikke var i brukbar teknisk stand.


Vi rakk å bli godt kjent på parkeringsplassen utenfor BilXtra i Leknes.

Verkstedbesøk

Vi tok en pause etter en times kjøring fra utleiefirmaet. Da vi skulle kjøre videre fikk vi ikke startet motoren. Etter dialog med utleier kom veihjelp som konstaterte utladet batteri. Dermed ble den første natten tilbrakt på et industriområde utenfor et verksted i Leknes. Med lang vei til butikk og ingen fremkomstmidler var vi glad for at vi hadde handlet litt mat tydeligere slik at middagen kunne tilberedes ute på parkeringsplassen. Bilen fikk nytt batteri morgenen etter, men vi var nødt til å sitte et par timer å vente på at det ble ladet opp et nytt batteri til oss. Dette fikset problemet, men vi var bekymret for å ikke få start på motoren resten av ferien. Det skyldtes ikke minst at bilen var tungstartet og man måtte gi mye gass og ofte prøve flere ganger før den brummet i vei. Et annet teknisk problem var når man trykket inn kløtsjen så ruset motoren seg, selv om vi ikke rørte gassen. Dette tiltrakk mye oppmerksomhet når vi skulle lukeparkere eller stoppe foran et gangfelt. 


Utleiebilen hadde en hylle som bokstavelig talt var på vei ned…

Bra på avstand

Bilen var delvis pusset opp innvendig, med mønstrete gardiner, fargerik maling og mange pynteputer, men ved en nærmere titt var det tydelig at det ikke var gjort en grundig jobb med renoveringen. Gulvbelegget var lagt unøyaktig med store glipper inntil interiøret. Her var det  m y e  støv og møkk. Den ettermonterte hyllen i bilen var kun festet på den ene siden. Under turen forsvant den lenger og lenger ned, og forårsaket flere skalle-episoder. Den gule malingen fra hyllen dekket også deler av veggen. Bilen var møkkete til den grad at det var ubehagelig å skulle sove under den flue-fylte takluka og det flekkete stoffet på veggene. Bilen var i tillegg preget av rustskader og vi kunne skimte veien på utsiden gjennom den ene sidedøren. 

Planene

Nå hadde vi tilsammen mistet nesten ett helt, og et for oss dyrbart, døgn. Det var en nedtur, vi skulle tross alt bare ha bilen fem dager. Vi gjorde om litt på planene og fikk likevel mange flotte Lofoten-opplevelser, det magiske øyriket som strekker seg ut i havet leverte! Vi ble kompensert økonomisk av utleier for de problemene vi opplevde. Men vi ville langt heller hatt opplevelsene, vi hadde tross alt begrenset med tid og mange reisemål vi ønsket å oppleve. 

Din Fritid har vært i kontakt med utleier, Lofoten Vanlife, som har fått lese gjennom saken. Vi stilte også disse spørsmålene: 

• Hvilke krav stiller dere til teknisk stand og kjørbarhet på utleie-bilene?

• Hvilke krav har dere til funksjon på originalt kjøkken, varmer og restaureringsjobb?

• Oppfylte etter deres mening den konkrete utleie-bilen disse kravene?

Dette er svarene:

Det eneste vi kan si, er at vanen de endte opp med, Nils - er (var) vel vår minst utstyrte, og den bilen vi har fått gjort minst med, mtp oppussing og renovering. Selvfølgelig veldig uheldig at Nils var den eneste vanen vi hadde tilgjengelig i reserve, da alle våre andre vaner leverer en helt annen standard, men det var dessverre ikke noe vi fikk gjort noe med, midt i sesongen.

Det vi kan si ang Nils, er at den blir lakkert i vinter, samt bygget om til sommeren, så den vil jo være lik de andre i standard neste sesong. 

Vi er to personer som har bygget denne bedriften på egne penger, og det tar dessverre noen år å få alle bilene opp til den standarden vi ønsker at alle bilene skal ha, og det er jo veldig beklagelig at denne artikkelen slår så negativt ut for oss. 

Ang dine spørsmål:

1: Teknisk stand stiller både vi og statens vegvesen krav til, og vi stoler helt og holdent på at verkstedet vårt og mekanikerne gjør den jobben de skal, og selv om interiør osv kan virke gammelt, så er det gjort mye jobb med motor og sikkerhet, som bremser, brann-system, bytte av slanger og systemer som kan ha feil. Og her gjør vi det vi kan med de tekniske tingene som er forutsigbare - og så kan vi dessverre ikke forebygge noen ting.

- Noe vi og påpeker før gjestene kan booke, er at dette er 40 år gamle biler, og at det finnes en liten risiko for at kanskje et batteri må byttes, eller at problemer kan oppstå, men at om man booker en van av oss, så aksepterer man denne risikoen, og dette er jo viktig for oss å påpeke, og selv om det går bra i 98% av tilfellene, så er dette en faktor som må spilles inn i den forventede opplevelsen av Lofoten i en av våre vaner.

2. Vi stiller ingen krav til hvordan kjøkken, varme og interiør skal være, vi gjør det vi kan med det interiøret som er i de bilene vi kjøper, og prøver å sette et fint preg på alle vanene - her igjen kan jeg påpeke at Nils (vanen dere endte opp med) er vår minst utstyrte og minst forbedrede van, og igjen at i den fasen vi er i nå, så er det en lang og dyr prosess å få alle vanene våre opp til den standarden vi ønsker at de skal være, dessverre. 

Vi stiller heller ingen krav til kjøkken, men vårt mål er at absolutt alt utstyr som trengs til matlaging og camping, skal være i vanen, samt at sengen er god - og det var det og i Nils. 

3. Nils stilte dessverre i en annen kategori enn det Willy og de andre vanene gjør, men det er jo en grunn til at den får en total overhaling i vinter, og det er jo fordi vi ikke er fornøyde med den kvaliteten vi kan levere på den. 

Som en siste kommentar: vil vi gjerne påpeke at vi er veldig fornøyde med det produktet vi leverer på samtlige av våre andre vaner og nå snart Nils og - og det er jo veldig uheldig at alt blir tatt under en kam i denne artikkelen, men vi er jo enige i at Nils ble en uheldig opplevelse og at for vår del, så er det en viktig lærdom, og noe vi bygger videre på og bruker tid og masse penger på å forbedre. 

/ Karsten, Lofoten Vanlife

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden