Kvesser våpnene
– Når en kunde kjøper en bobil eller en vogn fra en Kroken forhandler så skal han få hjelp overalt i Norge. Det er ingen andre aktører i vår bransje som er i nærheten av å ha så mange og så dedikerte forhandlere som oss, forteller Tor Grüner.
Kroken Gruppen hadde i mars forhandlerseminar i Østerrike. Og her var stemningen blant Kroken-forhandlerne klar på at de som landets største aktør skal bli tydeligere. Tydeligere overfor både kunder og konkurrenter - på gruppens styrker og fordeler, og ikke minst lange erfaring. Den skjerpede konkurransesituasjonen i Norge var et av temaene på samlingen.
Men det var ikke bare alvor på seminaret som foregikk mellom stupbratte fjell i Østerrike. Et viktig punkt på dagsordenen var å feire Krokens 45-års jubileum.
Fremoverlent
Tor Grüner er daglig leder i Kroken Caravan Import. Forsamlingen på rundt 60 mennesker er samlet og lytter til nestoren som har ordet.
– Ettermarked, service og verksted gjør en viktig jobb i dag. Her skal Kroken skille seg ut i enda større grad i tiden fremover. Ingen dekker Norge med forhandlere så godt som oss, sier Grüner.
– Det foregår en satsing hos våre konkurrenter for tiden, og vi skal bli tydeligere på hva vi er, og hva vi står for. Vi har aldri fokusert på at vi er best, selv om vi vet det. Nå må vi fyre løs og fortelle om det. Og det går veldig bra med Kroken, noe vi skal være stolte av, forteller en engasjert Grüner.
Kroken står for rundt en tredjedel av omsetningen i caravanbransjen i Norge, som er på mellom 6 og 7 milliarder årlig.
Ett forhandlernett
– Alle skal få hjelp og service, hvor som helst i Norge. Vi er 20 forhandlere med høy kompetanse, og vi dekker hele Norge. Vi skal bli enda bedre på felles rutiner og retningslinjer for hvordan vi skal forholde oss til garanti, reklamasjon og service. Dette skal komme kunden til gode.
– Dette er Kroken-systemets sikreste kort for å skape et konkurransefortrinn også fremover, forsikrer Tor Grüner til forsamlingen med forhandlere.
Kroken er ene-eier av forhandlerne: Bodø Caravan, Kroken Caravan Åndalsnes, Ålesund Caravan, Oslo caravan, Høisveen Caravan og Kristiansand Caravan. I tillegg er Kroken aksjonær i Autocentrum TBC, Hymersenteret Trondheim og Haugaland Caravan.
– En lang liste, hva er strategien til Kroken i forhold til å eie forhandlere?
– Strategien er at Kroken og de merkene vi representerer skal være godt synlig i hele Norge. Hvordan det skjer vil variere. For oss er det viktig å ha en god balanse mellom uavhengige forhandlere og egeneide forhandlere for å nå våre mål om at alle våre merker skal være tilgjengelig over hele Norge. Per i dag har vi 20 forhandlere, men vi blir flere i løpet av kort tid, forteller en hemmelighetsfull Tor Grüner.
Skal bli bedre
Og slik har Kroken tenkt å nå sine ambisiøse mål: Kompetanseheving på alle ledd, sørge for å fortsatt velge gode og solide leverandører og partnere. Når det gjelder sluttkundenes garanti, reklamasjonsoppfølging og service skal Kroken være best. Det skal jobbes videre med å få alle forhandlerne til å trekke i samme retning.
– Jeg har klare mål om at Kroken skal oppfattes som trygg, komplett, konkurransedyktig, og langsiktig. Jeg vet det høres ut som ambisiøse mål, og det er det. Men vi må ha noe å strekke oss etter, og det er ingen i Norge i dag som har bedre mulighet til å lykkes med dette, forteller en engasjert Tor Grüner.
Garantisaker
Kroken Gruppen fører nå kun produkter produsert av Hymer Gruppen. Initiativet tok tyskerne, og fikk med seg Kroken på laget i 2014. Endringen betød at Kroken-forhandlerne måtte slutte med Knaus, et merke som har vært i porteføljen i mange år. Men både Kroken Gruppen og Knaus i Norge forsikrer at kunder som har reklamasjonsjobber ikke skal bli skadelidende av overgangen.
2016-sesongen
Norge har Europas høyeste Hymer-markedsandel, i 2016 var 12 prosent av alle nyregistrerte bobiler en Hymer. Rapportene fra de første månedene i 2017 tyder på en god start også i 2017, i følge Kroken selv.
En rakett som er i ferd med å etablere seg i Norge er inngangsbilletten Carado. I 2016 ble det solgt 60 enheter, for neste sesong er det bestilt 160 bobiler.
Fra seilbåt til bobil
Kroken bruker store ressurser på markedsføring, både finansielt og menneskelig. Først og fremst er skytset rettet inn mot nye kjøpegrupper, og markedsføringen skjer digitalt.
Men Kroken har også hatt stor suksess med idrettsstjerner som Ole Einar Bjørndalen og Thomas Alsgaard som begge har stått frem som ambassadører for Kroken-importerte bobiler. Neste satsningsområde blir med Cecilie Skog og Aleksander Gamme, som i en periode nå har hatt en TV-serie i forbindelse med at hele familien har reist mye med sin seilbåt. Nå satser familien på bobil i stedet, noe som hele Norge snart vil få vite mer om.
Nyhet
En fersk nyhet er at Kroken også overtar agenturet på LMC i Norge. Dette har i en lang periode vært organisert av fabrikken selv, gjennom en Skandinavisk fabrikkrepresentant. I høst overtok Erwin Hymer Group Nord ApS, som også har Sunlight og Dethleffs. Men nå er altså også LMC samlet under Krokens paraply.
Det er også et par andre nysatsinger som Kroken kommer med i nær fremtid: Et fordelskort i samarbeid med Santander hvor kundene kan bruke kredittdelen i kortet til å handle tilbehør, utstyr og betale for service. I tillegg er det planer om ytterligere fordeler som for eksempel gratis overnatting på utvalgte steder.