Kvesser våpnene | Din Fritid
Radarparet Pål R. Amundsen og Tor Grüner er Krokens mest kjente ansikter utad. Her fra Caravanmessen på Lillestrøm.
Kroken 45 år

Kvesser våpnene

– Når en kunde kjøper en bobil eller en vogn fra en Kroken forhandler så skal han få hjelp overalt i Norge. Det er ingen andre aktører i vår bransje som er i nærheten av å ha så mange og så dedikerte forhandlere som oss, forteller Tor Grüner.


Et knippe fornøyde aktører samlet i anledning Krokens 45-årsmarkering. Fra venstre: Pål R. Amundsen, Cécile Rouesné fra Niesmann+Bischoff, Bernhard Kibler i Hymer, Markus Pangerl i Bürstner, Martina Merlotti i Laika og Tor Grüner.

Kroken Gruppen hadde i mars forhandlerseminar i Østerrike. Og her var stemningen blant Kroken-forhandlerne klar på at de som landets største aktør skal bli tydeligere. Tydeligere overfor både kunder og konkurrenter - på gruppens styrker og fordeler, og ikke minst lange erfaring. Den skjerpede konkurransesituasjonen i Norge var et av temaene på samlingen. 

Men det var ikke bare alvor på seminaret som foregikk mellom stupbratte fjell i Østerrike. Et viktig punkt på dagsordenen var å feire Krokens 45-års jubileum.

Fremoverlent

Tor Grüner er daglig leder i Kroken Caravan Import. Forsamlingen på rundt 60 mennesker er samlet og lytter til nestoren som har ordet. 


Pål R. Amundsen og Tor Grüner oppdaterte forhandlerne under seminaret i Østerrike. Legg merke til den håndskrevne LMC-plakaten, avtalen med produsenten var formelt i orden to dager før feiringen av 45-årsjubileet.

– Ettermarked, service og verksted gjør en viktig jobb i dag. Her skal Kroken skille seg ut i enda større grad i tiden fremover. Ingen dekker Norge med forhandlere så godt som oss, sier Grüner. 

– Det foregår en satsing hos våre konkurrenter for tiden, og vi skal bli tydeligere på hva vi er, og hva vi står for. Vi har aldri fokusert på at vi er best, selv om vi vet det. Nå må vi fyre løs og fortelle om det. Og det går veldig bra med Kroken, noe vi skal være stolte av, forteller en engasjert Grüner. 

Kroken står for rundt en tredjedel av omsetningen i caravanbransjen i Norge, som er på mellom 6 og 7 milliarder årlig.

 

Vi har aldri fokusert på at vi er best, selv om vi vet det.
Nå må vi fyre løs og fortelle om det!

Tor Grüner

 

Ett forhandlernett

– Alle skal få hjelp og service, hvor som helst i Norge. Vi er 20 forhandlere med høy kompetanse, og vi dekker hele Norge. Vi skal bli enda bedre på felles rutiner og retningslinjer for hvordan vi skal forholde oss til garanti, reklamasjon og service. Dette skal komme kunden til gode.

– Dette er Kroken-systemets sikreste kort for å skape et konkurransefortrinn også fremover, forsikrer Tor Grüner til forsamlingen med forhandlere.

Kroken er ene-eier av forhandlerne: Bodø Caravan, Kroken Caravan Åndalsnes, Ålesund Caravan, Oslo caravan, Høisveen Caravan og Kristiansand Caravan. I tillegg er Kroken aksjonær i Autocentrum TBC, Hymersenteret Trondheim og Haugaland Caravan.

– En lang liste, hva er strategien til Kroken i forhold til å eie forhandlere?

– Strategien er at Kroken og de merkene vi representerer skal være godt synlig i hele Norge. Hvordan det skjer vil variere. For oss er det viktig å ha en god balanse mellom uavhengige forhandlere og egeneide forhandlere for å nå våre mål om at alle våre merker skal være tilgjengelig over hele Norge. Per i dag har vi 20 forhandlere, men vi blir flere i løpet av kort tid, forteller en hemmelighetsfull Tor Grüner.

Skal bli bedre

Og slik har Kroken tenkt å nå sine ambisiøse mål: Kompetanseheving på alle ledd, sørge for å fortsatt velge gode og solide leverandører og partnere. Når det gjelder sluttkundenes garanti, reklamasjonsoppfølging og service skal Kroken være best. Det skal jobbes videre med å få alle forhandlerne til å trekke i samme retning.

– Jeg har klare mål om at Kroken skal oppfattes som trygg, komplett, konkurransedyktig, og langsiktig. Jeg vet det høres ut som ambisiøse mål, og det er det. Men vi må ha noe å strekke oss etter, og det er ingen i Norge i dag som har bedre mulighet til å lykkes med dette, forteller en engasjert Tor Grüner.

Garantisaker

Kroken Gruppen fører nå kun produkter produsert av Hymer Gruppen. Initiativet tok tyskerne, og fikk med seg Kroken på laget i 2014. Endringen betød at Kroken-forhandlerne måtte slutte med Knaus, et merke som har vært i porteføljen i mange år. Men både Kroken Gruppen og Knaus i Norge forsikrer at kunder som har reklamasjonsjobber ikke skal bli skadelidende av overgangen.

2016-sesongen

Norge har Europas høyeste Hymer-markedsandel, i 2016 var 12 prosent av alle nyregistrerte bobiler en Hymer. Rapportene fra de første månedene i 2017 tyder på en god start også i 2017, i følge Kroken selv.

En rakett som er i ferd med å etablere seg i Norge er inngangsbilletten Carado. I 2016 ble det solgt 60 enheter, for neste sesong er det bestilt 160 bobiler. 

Fra seilbåt til bobil

Kroken bruker store ressurser på markedsføring, både finansielt og menneskelig. Først og fremst er skytset rettet inn mot nye kjøpegrupper, og markedsføringen skjer digitalt.

Men Kroken har også hatt stor suksess med idrettsstjerner som Ole Einar Bjørndalen og Thomas Alsgaard som begge har stått frem som ambassadører for Kroken-importerte bobiler. Neste satsningsområde blir med Cecilie Skog og Aleksander Gamme, som i en periode nå har hatt en TV-serie i forbindelse med at hele familien har reist mye med sin seilbåt. Nå satser familien på bobil i stedet, noe som hele Norge snart vil få vite mer om.

Nyhet

En fersk nyhet er at Kroken også overtar agenturet på LMC i Norge. Dette har i en lang periode vært organisert av fabrikken selv, gjennom en Skandinavisk fabrikkrepresentant. I høst overtok Erwin Hymer Group Nord ApS, som også har Sunlight og Dethleffs. Men nå er altså også LMC samlet under Krokens paraply.

Det er også et par andre nysatsinger som Kroken kommer med i nær fremtid: Et fordelskort i samarbeid med Santander hvor kundene kan bruke kredittdelen i kortet til å handle tilbehør, utstyr og betale for service. I tillegg er det planer om ytterligere fordeler som for eksempel gratis overnatting på utvalgte steder.

Bernhard Kibler, administrerende direktør i Hymer om Kroken

– Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Kroken siden 90-årene. Vi opplever Kroken som en profesjonell aktør, og vi trenger dem. Spesielt har de siste årene vært ekstra positive, og at Hymer i 2016 ble Norges mestselgende merke bekrefter at dette er et fruktbart samarbeid.

– Hva tenker du om det norske markedet?

– Norge er viktig for oss, og det er jo spesielt gøy når vi er markedsleder. Vi ønsker å beholde denne posisjonen, og har som mål å selge 400 Hymer bobiler i Norge årlig. 

– Hva skyldes Hymers suksess i Norge?

– Hymer har en lang historie i Norge, og vi var tidlig ute med gode helintegrerte bobiler. Det har gitt oss et godt image, og jeg tør påstå at Hymer er en av markedets aller beste merkevarer, og kanskje den aller beste, smiler Hymer-sjefen.

 

Markus Pangerl, produksjonssjef i Bürstner om Kroken

Vi har hatt 36 år med samarbeid med Kroken. I Norge er den beste mulige partneren vi kan ha Kroken. Vi har hatt en lang historie med deres gode forhandlernettverk , og da tenker jeg ikke bare på salg, men også på service. Spesielt liker vi deres fokus på både vogner og bobiler. Vi opplever det som at Kroken er godt forberedt for fremtiden. De er åpen for tidsimpulser, og jeg liker spesielt godt deres markedsplan som er fremtidsrettet. Her har andre land og importører noe å lære.

– Hva med det norske markedet?

– Tyskland og Frankrike er våre hjemmemarkeder. Det er også de største og viktigste markedene i Europa. Videre er det tre land som står høyt på listen, det er Storbritannia, Sverige og Norge. Det er først og fremst fordi dette er land og markeder med et stort potensiale. Derfor er disse fem landene viktige for oss, og for å finne tilsvarende potensiale må vi utenfor Europa.

 

Cécile Rouesné, eksportsjef Niesmann+Bischof om Kroken

– Vi har jobbet med Kroken siden 2007. Kroken er en profesjonell importør med solid og god struktur på sine selskap. Å samarbeide med Kroken var en god avgjørelse, og spesielt for oss. Norge har en av Europas beste Niesmann-markedsandeler! Når det gjelder morgendagens marked i Norge, så ser vi at våre luksusbobiler har et stort potensiale. Og da tenker jeg ikke bare på utseende og design, men også at våre produkter er konstrukert for å tåle ekstreme forhold, som man ikke så sjelden finner i Norge. Det er alltid hyggelig å bruke Norge som referansemarked når vår byggekvalitet blir et tema.

 

Anna Maria Fusi, markeds- og kommunikasjonssjef i Laika  om Kroken


Dette trekløveret fra Laika var tilstede på Krokens jubileumskonferanse i Østerrike for å gratulere importøren med 45-års jubileet. Fra venstre: Martina Merlotti, Andrea Biagioni og Anna Maria Fusi.

– Vi har et meget godt samarbeid med Kroken, og selv om det bare har vart i to sesonger så har starten vært god. Kroken har oppdaget hva dolce vita er, og det er en viktig forutsetning for å forstå våre produkter. Kroken er gode til å overføre denne stemningen i sin markedsføring og tro på produktene. På mange måter, for eksempel kulturelt, er Norge nærmere Italia enn for eksempel Tyskland og Østerrike.

Så langt har vi hatt en flott vekst takket være samarbeidet med Kroken, og vi ser lyst på Laikas fremtid i Norge.

Dette er Krokens forhandlere i Norge:

• Abobil.no AS, Bryne

• Autosentrum Norge AS, Holmestrand

• Autosentrum TBC AS, Skien

• Bergen Caravan AS, Hylkje

• Bodø Caravan, Tverlandet

• Caravan Shop AS, Kongsberg

• Fritidssentret AS, Mosjøen

• Haugaland Caravan AS, Førresfjorden

• Heistad Bil & Caravan AS, Porsgrunn

• Hymersenteret Trondheim AS

• Høisveen Caravan, Brummunddal

• K Paulsen & Sønner AS, Svolvær

• Kristiansand Caravan AS

• Kroken Caravan, Åndalsnes

• Lians Caravan & Fritid AS, Bardufoss

• Mohagen Bil AS, Jaren

• Namsen Auto AS, Grong

• Namsos Fritid AS, Spillum

• Oslo Caravan, Kløfta

• Ålesund Caravan

 

 

På forsiden