Motorsyklene tilbake på veien:: – Følg godt med og gi tydelig tegn | Din Fritid
Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist (Foto: NAF MC).
Motorsyklene tilbake på veien:

– Følg godt med og gi tydelig tegn

Flere motorsykler på veiene er et sikkert vårtegn og mange bruker tohjulingen til en luftetur fra isolasjon og hjemmekontor. – Våren krever at både bilister og motorsyklister skjerper sansene, følger godt med og gir tydelige tegn, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Du er utsatt når du kjører på to hjul, men med et bedre samspill i trafikken, er det mulig å gjøre noe med ulykkesstatistikken, mener Nils Sødal. Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist, fortsetter han.

For mange bilister er det en brå overgang når man etter vinteren ikke lenger er vant til å se motorsykler og mopeder på veiene. Når vi igjen skal dele veien med flere ulike kjøretøy, må du som bilist være ekstra oppmerksom i veikryss, følge nøye med og sjekke speilene og blindsonene ofte.

– Sørg ikke minst for å være tydelig på hvor du skal. For mange bilister slurver med å bruke blinklys. Bruk det aktivt, så andre i trafikken vet hvor du skal, oppfordrer Nils Sødal.

Det er nemlig slik at mopeden og motorsykkelen er mindre enn biler og vogntog, og de er derfor nærmere enn du tror. Derfor er samspillet og kommunikasjonen i trafikken ekstra viktig.

Mopedistene og motorsyklistene kan også gjøre noen grep for å være godt synlige i trafikkbildet. Det gjelder å gjøre seg mest mulig synlig ved å bruke tegn, fart og plassere seg på en smart og tydelig måte i veibanen og trafikken.

– La det være lett å oppdage deg når du er ute og kjører motorsykkel. Gi tegn og bruk lys. Og selv om det er varmt, bruk refleksvest eller klær med sterke farger, sier Nils Sødal.

Det er viktig at vi gir plass til alle, slik at hver og en av oss kan føle seg trygge i trafikken.

Statistikk

Av de 110 som døde i trafikken i 2019 var 16 motorsyklister. Bilistene dominerer dødsstatistikken med 60 drepte i 2020, men det er langt flere bilister enn motorsyklister på veiene. Tunge motorsykler utgjør fem prosent av kjøretøyparken. Inkluderer man lette motorsykler og mopeder nærmer det seg 10 prosent. Selv om tohjulingene stort sett bare er på veiene i sommerhalvåret, var likevel 14,5 prosent av de omkomne i trafikken i fjor motorsyklister og mopedister.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden