107 000 mennesker besøkte messen
Årets annerledes-utgave av caravanbransjens største begivenhet, Caravan Salon, er over. Det har vært stor uenighet i bransjen om det var riktig å arrangere messen, og flere store aktører deltok ikke. Selv er arrangøren godt fornøyd.
– Vi mener at avviklingen av årets Caravan Salon Düsseldorf viser at messer kan arrangeres med suksess selv i disse corona-tider. Messe Düsseldorf og Caravaning Industrie Verband e. V. (CIVD) kan se tilbake på veldig positive resultater. Med 107 000 besøkende sender messen et viktig signal til hele messeindustrien i Tyskland og Europa. Det ser utelukkende ut til å være positive itlbakemeldinger etter at dørene er lukket for verdens viktigste messe for caravanbransjen. Ikke minst takket være et gjennomarbeidet konsept for hygiene og smittevern, forteller Erhard Wienkamp, administrerende direktør i Messe Düsseldorf i en pressemelding til Din Fritid.
Mye lidenskap
– Hele teamet i Messe Düsseldorf og CIVD, samt alle ansatte hos utstillerne våre, gjorde denne messen til en fantastisk opplevelse med stort engasjement og mye lidenskap. Denne lidenskapen for fritid på hjul var allestedsnærværende de siste ti dagene, fortsetter Wienkamp.
Hermann Pfaff, president for Caravaning Industrie Verband, er også begeistret over hvor bra det gikk å arrangere messen: – Disse besøkstallene er et veldig godt resultat under omstendighetene. Det at de inkluderer mange nykommere og at gjennomsnittsalderen har falt markert, viser at vi for tiden opplever en tilstrømning til caravanbransjen av helt nye kunder. Suksessen til arrangementet måles imidlertid ikke bare av oppmøtetallene, men fremfor alt av de inngåtte salgsavtalene - og de var rekordhøye.
Utstillerne
Utstillerne av CARAVAN SALON var også entusiastiske over resultatene av messen og rapporterte om veldig godt salg:
– Etter mye skepsis i forkant av arrangementet er vi veldig glade for å ha fått anledning til å presentere produktene våre på årets Caravan Salon i Düsseldorf. Selv om antall besøkende var begrenset, var Hobby-salgsteamet vårt veldig opptatt. Våre kunder - også mange unge mennesker - var veldig interesserte og veldig tålmodige og avslappede på samme tid. Bortsett fra kjøretøyene våre, ble det gjennomtenkte hygienekonseptet også tatt godt imot av besøkende, og avstandskravet ble respektert, sier Holger Schulz, administrerende direktør i Hobby.
Dr. Holger Siebert, administrerende direktør i Eura Mobil GmbH og Trigano Deutschland KG, sier: – Denne utgaven av Caravan Salon var spesiell - vi har avholdt den første store messen i Tyskland i vanskelige tider. Stemningen var avslappet og positiv, og partene var svært fornøyde med resultatene. Som utstiller går vår takk til Messe Düsseldorf som har gjort en perfekt jobb i forkant av og under messen.
– Trigano-gruppen disponerte 15.000 kvadratmeter utstillingsområde på messen, med totalt 20 merker i segmentene bobil, campingvogn, tilbehør og utleie. Vi viste tillit til messen i forkant av arrangementet, og vår beslutning viste seg å være riktig. Alle merker lyktes i å øke salget. Vårt premiummerke Eura Mobil kunne stolt vise frem den nye Conturaen på et Mercedes-chassis og spanske Benimar var representert i Düsseldorf for første gang på en 900 m² stor stand, forteller Siebert.
– Årets Caravan Salon var en rungende suksess - til tross for alle spesielle omstendigheter. Som en av de vakreste og for tiden tryggeste formene for ferie, har bobiler og campingvogner et enormt potensial - noe som messen tydelig demonstrerte, forteller Gerd Adamietzki fra Knaus Tabbert AG.