Caravan Salon 2019: Første prøvekjøring med elbobil | Din Fritid
Caravan Salon 2019

Første prøvekjøring med elbobil

Din Fritid har prøvekjørt verdens første kommersielt tilgjengelige elbobil. Uansett om du tenker at elbil representerer fremtiden eller ikke – Iridium vil som førstemann ut skrive seg inn i historiebøkene.


Produsenten har valgt et tradisjonelt utseende på bobilen.


Noe mer buede linjer enn vanlig, men det er ikke noe av eksteriøret som avslører at dette er en helelektrisk bobil.  

Düsseldorf: Om det blir en parantes, eller et stort utropstegn vil kun tiden vise. Uansett skal mannskapet bak Iridium skal ha ros for sitt mot til å satse på og å utvikle en rendyrket elbobil. Og forresten, la det være sagt med en gang: Dette er ikke en test av rekkevidden eller ladehastigheten. Vi disponerte bobilen kun i 40 minutter. Likevel fikk vi et godt inntrykk av elbobilen som har et snittforbruk på nivå med Jaguars I-Pace.


Klassisk interiørløsning, med vendbare forstoler og sittegruppe. Parallelt kjøkken og bad, og to enkeltsenger bakerst.


Lyst og trivelig innvendig i elbobilen.


På soverommet finner vi enkeltsenger med store sidevinduer og overskap i hodeenden.


Produktnavnet er Iridium, og dekoren på testbobilen forteller at dette er en verdensnyhet, og det stemmer jo.

Helt unik

Iridium ble avduket og lansert i januar i år på CMT-messen i Stuttgart. På Caravan Salon-messen i august ble andre-generasjon lansert. Forskjellen er 300 kontra 400 kilometers oppgitt rekkevidde, og at ny utgave får CCS-ladekontakt. Det siste er spesielt viktig.

Vår test-elbobil er første generasjon, og det tar ikke mange sekunder å se at dette er en prototype: Girskiftet skjer med en bryter av enkleste slaget, montert på dashbordet. Det er én posisjon for å kjøre fremover, én for bakover og i midten er bilen i nøytral.

Bodelen er ikke ferdigstilt, og badet er tomt. Om det er for å spare vekt eller penger, vites ikke.


Badet var ikke helt ferdigstilt på testmodellen, om det var for å spare vekt eller om de bare ikke har rukket det er ukjent. Men det er litt grunn til å være skeptisk da produsenten baserer alle sine tallverider på rekkevidde og forbruk på praktiske tester. Og da hadde det blitt mer korrekt med en 100% ferdigstilt bobil.

Men det er klart at det å spare vekt vil gi bedre målinger i praksis. Denne prototypen veier 4,8 tonn med en batterikapasitet på 86 kWh og lader på 22KW. Den produksjonsferdige modellen vil få en totalvekt på 4,25 tonn.

Diplomingeniør Christian Klaiber fra selskapet Zukunftsmobilität er den som har lengst erfaring med bobilen. Når vi spør ham hvordan rekkevidden er beregnet får vi følgende svar:

– Rekkevidden er ikke beregnet, den er basert på erfaringer med prototypen. De beregnede verdiene gir lavere rekkevidde, og derfor kommuniserer vi kun rekkevidden basert på praktiske erfaringer.

– Hva har du av forbruk i praksis?

– På tyske motorveier med en hastighet mellom 80 og 100 km/t ligger elbobilen normalt på 25 kWh/100km og på sommerens tur i de sveitsiske alper var jeg nede i 23 kWh.


Unik skjerm: Det ekstra displayet på dashbordet avslører at det er noe annet enn en tradisjonell dieselmotor under panseret på denne Fiat Ducatoen.


Indikator for girvalg, turtall, batterikapasitet, gjennomsnittlig forbruk og aktuelt forbruk eventuelt regenerering.


Over og under: Slik ser det ut under panseret på verdens første tradisjonelle elbobil.

Så skal det legges til at oppgitt snittforbruk på denne dagens testturer viser 27 kWh, kanskje flere enn meg som har prøvd å kjøre med «gassen i bånn»? Når vi spør produsenten om ladetider får vi kun teoretiske hastigheter til svar, men CCS-lading på 50 kWh gir teoretisk akseptable ladetider, med to timer på det store batteriet. Det benyttes Li-Fe-batterier med keramiske separatorer, kjent som en spesielt trygg batteriløsning.


Batterikassen er festet mellom akslene under bobilen.

På veien

Det tar ikke mange sekunder å sette seg inn i bruken av elbobilen. Motoren har hele 150 kW, det er 200 HK, og enda viktigere: Dreiemomentet er på hele 730 Nm. Det gir et så godt skyv når jeg trykker ned gasspedalen på elbobilen at jeg raskt må bremse opp. Testruten går i Düsseldorf sentrum, og farten må begrenses.

Mange nordmenn er komfortable med prinsippet om at bremseenergien brukes til lade batteriene. På flere moderne elbiler kan man velge om det å løfte foten av gasspedalen skal bremse opp kjøretøyet og dermed regenerere denne energien til batteriene, eller om bilen skal trille – frem til du trykker på bremsepedalen. Vår testbil trillet, og selv ved å pumpe bremsen merket vi knapt noen nedbremsing/regenerering. Det kan selvsagt også ha med kjøretøyets vekt å gjøre.

Strømkilde til boenheten

Det er fristende å tenke at man kan benytte elbilens batterier også til å drifte boenhetens energibehov. Men dette er ingen enkel operasjon, da elbil-batterier går på høyere spennening - og en konverting er i følge teknikerne utfordrende. Men vi har et naturlig håp om at dette er noe som vil løse seg i fremtiden, og Tesla skal ha løst dette på sin Cybertruck som vil komme med 220V strømuttak.

Vi mener

Er Iridium kun et prosjekt for å få medieoppmerksomhet, eller står det bare noen miljøfantaster bak? Neppe, selskapene bak lanseringen er velrennomerte og teknologien som benyttes har flere års fartstid bak seg, blant annet i varebiler levert til UPS.

Derimot er det lett å påstå at denne lanseringen kommer for tidlig. Batteri- og ladekapasiteten er per i dag lite egnet til vekten som en moderne halvintegrert bobil representerer i dag. Når varebil-produsentene Ford og Fiat forsiktig lanserer el-varianter oppgir de maks totalvekt på to tonn. Klar for en ferietur med to voksne og to barn vil Iridium skalle hodet i taket på 4,25 tonn. Men på den annen side, hvordan skal man klare å skaffe seg brukererfaringer og forberede markedet på at det finnes et alternativ til en tradisjonell forbrenningsmotor, om man ikke setter i gang? Nettopp derfor vil Din Fritid følge utviklingen på dette prosjektet - og andre fremtidsrettede muligheter tett.


Vi fikk prøvekjøre bobilen i travle sentrumsgater i Düsseldorf. Det er veldg behagelig med en så støysvak bobil, du hører kun litt dekkstøy og trafikken rundt deg. Aksellerasjonen er sannsynligvis den beste du kan få på noen elbobil i denne størrelsen, responsen er umiddelbar på alle turtall.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden