Kartleggingsfasen
Fram til nylig har Erwin Hymer Group hatt heleide agenter som representanter i europeiske land. Et av unntakene har vært Norge, hvor Solid Import (tidligere Kroken) har ansvaret. Fra 2025-sesongen blir det endringer på det.
Det er en kjølig vinterdag når jeg treffer administrerende direktør i Erwin Hymer Group Nord ApS (EHG Nord), Morten Sonnich. Morten har én overnatting i Oslo, mens han krysser av det ene norske forhandlerbesøket etter det andre.
Kvalitetsmerker
– At vi fra 2025-sesongen skal ta over ansvaret for alle EHG-merkene fra Solid, vil ikke kundene merke noe til. Selv om det på sikt skal føre til kortere vei fra forhandler til fabrikk, og dermed raskere responstid for kunden, forteller Morten Sonnich.
Merkene til amerikanskeide Erwin Hymer Group har lange tradisjoner i Norge, og inkluderer: Bürstner, Carado, Dethleffs, Etrusco, Eriba, Hymer, Laika, LMC, Niesmann + Bischoff, Sunlight,
I tillegg eier gruppen utleieselskapet McRent.
Kartlegging
Morten har den siste tiden reist mye i Norge. Både for å besøke eksisterende merkeforhandlere, men også for å hilse på noen potensielle nye forhandlere. Han forteller at siden det i august i fjor ble bestemt at EHG Nord skulle overta i Norge, har de vært i en kartleggingsfase. – Vi har som mål å knytte tette bånd til de norske forhandlerne som skal selge våre produkter. Derfor sier det seg selv at vi også må møte de personlig og diskutere hvordan samarbeidet kan gjøres best mulig, forklarer han.
Agent
EHG Nord vil fungere som en agent for EHG-produktene i Norge. Det innebærer salg, markedsføring, reklamasjon, tekniske spørsmål, messebesøk, fabrikkbesøk, forhandlermøter og opplæring. Det meste av kommunikasjonen vil foregå gjennom et nytt digitalt verktøy som Erwin Hymer-gruppen har lansert. Det betyr at alle forhandlere får ett felles system for ordreoversikt, reklamasjoner, reservedeler, produktvideoer og bilder, uavhengig av hvilket EHG-merke saken gjelder.
Hele prosessen
– Vi har en sterk ambisjon om å følge produktene tett, helt til de er solgt til sluttkunde. Vi ønsker å være en del av hele salgsprosessen, og ikke «bare» selge en bobil eller vogn til en forhandler. Det betyr at vi følger aktiv med på lagerbeholdningen, og kan være fleksibel med tanke på å endre på bestilte modeller. Vi kan også sørge for spisset lokal markedsføring. I tillegg kan vi bidra til å bytte forhandler og til og med salgsland, om det er hensiktsmessig. Det norske og det svenske markedet ligner på mange måter mye på hverandre, ikke minst utstyrsmessig. Og det gir nye muligheter.
Om Norge
– Siden 2018 har den norske caravanomsetningen gått ned. Det har likevel blitt flere aktører og kjeder. Det må føre til konstellasjoner. Alternativet er verre. Det er nødt til å bli færre forhandlere. Derfor synes jeg den siste utviklingen med sammenslåingen av Ferda og Tellus er både spennende og riktig, forteller Morten.
Leveringstrøbbel
De siste årene har vært urolige og det har vært store leveringsproblemer for bransjen. Morten frykter at også 2024 vil ha en del utfordringer, mens han tror 2025 blir året hvor det igjen er en forutsigbarhet i produksjonen.
Ferieformen
– Jeg tror stadig flere yngre ser mulighetene i å kombinere jobb og fritid. Det er jo supert å ha kontoret med seg i en bobil, for eksempel.
– Hvordan jobber dere for å synliggjøre ferieformen og fritid på hjul?
– Vi jobber mye med markedsføring og det å skreddersy den. Det betyr for eksempel at vi bruker ulike annonsekanaler for å treffe potensielle kunder i ulike aldre. Det er bare et tidsspørsmål før vi er på TikTok, for eksempel. Folk i Norge er veldig digitale, derfor tror vi at vi treffer de best på digitale plattformer. Etter pandemi-nedstengingen har vi kommet fram til at vi heller ønsker å bruke penger lokalt hos ulike forhandlere enn å være til stede på store nasjonale messer.
– Mange som er tilknyttet Hymer-gruppen sier det samme, er det konsernstyringer som sier at dere ikke får lov til å være med på de store messene?
– Nei, våre eiere detaljstyrer ikke dette. For Norge vil det bli EHG Nord sin avgjørelse. Og noen ganger velger vi å være med og vise fram enkelte produkter eller merker. Som i høst da vi lanserte Eriba i Sverige på Elmia-messen.
– Hva tenker dere konkret om Caravan Xpo 2024? Blir dere å se der med alle deres merker?
– Vi ser Caravan Xpo som en lokal- og regionalmesse, og derfor støtter vi lokale forhandlere som ønsker å være utstillere på messen, sier Morten.
– Hvordan skal du få flere til å begynne med caravan som ferieform?
– Det er å få fram våre gode argumenter: Jeg mener det er gunstig økonomisk, og fleksibiliteten man har gir en unik frihet.
– Når det er sagt, så tror jeg bransjen må bli langt flinkere til å tilby fleksible løsninger. Når kunder kommer inn til en forhandler så må man få tilbud om å leie og finansiere, i tillegg til å kjøpe. Jeg tror det er svært viktig for neste generasjon å ha en forutsigbarhet på hvor høye kostnader man har per måned.
Ønsker campingbiler
– Jeg skulle ønske Norge kunne lette på avgiftene, slik at campingbiler ble konkurransedyktige på pris. Det er de ikke i dag. Og det er synd, da kjøretøygruppen i mange land står for en tredjedel av omsetningen. Dette er et helt nytt konsept, og en slik flerbruksbil har et stort potensial for kundene og hadde vært et spennende produkt å selge for bransjen.
EHG Nord
– Fortell litt om selskapet du er sjef i.
– Selskapet ble etablert i 1982 med navnet Caravan Nord. I dag heter vi Erwin Hymer Group Nord ApS, og kalles ofte EHG Nord. Vi er et dansk firma som i dag er heleid av Erwin Hymer Group. Vi er 14 ansatte, og er organisert slik at vi har fokus på hvert vårt merke. Det vil si at vi har én person på markedsføring av Sunlight, og én på salg av samme merke. De er et team som samarbeider tett. Våre markeder er Danmark, Sverige og Norge.
Riktig forhandler
– Hvor mange forhandlere skal dere ha i Norge?
– Vi har ikke et bestemt tall på det. I stedet ser vi på områder. Geografi er det viktigste. Vi ønsker å være bredt representert i hele landet, noe som også er viktig med tanke på oppfølging av kunder som er på tur, eller flytter.
– Hvordan ser du på dagens marked i Norge, og fremtiden?
– Det vi opplever nå kaller flere den perfekte storm. Med det menes at mange negative faktorer har gitt maksimalt utslag samtidig. Det har ført til at færre vil gjøre nye investeringer i sin fritid. Jeg tror og håper 2024 vil bli et mer stabilt år for Norge, og at man får tilbake forutsigbarheten.
– Nordmenn elsker ferie, og når jeg reiser rundt i landet møter jeg mange hyggelige mennesker som uttrykker ekte reiseglede. Nå håper jeg vi som bransje kan samarbeide om å stjele kunder fra typiske syden-pakketurer og at de leier en bobil i stedet for å kjøpe leilighet i utlandet. Jeg ser mange muligheter videre, Norge er tross alt et av verdens vakreste land å feriere i, avslutter administrerende direktør i EHG Nord, Morten Sonnich.