Erwin Hymer Group Nord APS: ​​​​​​​Generasjonsskifte | Din Fritid
Erwin Hymer Group Nord APS

​​​​​​​Generasjonsskifte

Danske EHG Nord er et heleid datterselskap av Erwin Hymer Group. Med 16 ansatte styrer selskapet det meste av det som skjer med Dethleffs og Sunlight i Danmark, Sverige og Norge. Nå satser selskapet på yngre krefter i form av ny daglig leder og nestleder, Morten Sonnich og Jens Hammer.

Det hele startet i 1982, med tomannsbedriften Caravan Nord ApS. Selskapet hadde fått Dethleffs-agenturet for Danmark, Sverige og Norge. Dethleffs utgjorde hele selskapets portefølje de neste 25 årene, før også Sunlight kom til. Fem år senere, i 2012, ble også McRent, Globecar og Roadcar innlemmet i Caravan Nord. Så kom selskapets største endring da de ble kjøpt opp av Erwin Hymer Group. Både produktporteføljen og antall ansatte økte raskt. I dag er Erwin Hymer Group Nord APS agent for Dethleffs, Sunlight, Globecar, Roadcar, McRent, LMC, Eriba, Hymer, Carado, Etrusco, Niesmann + Bischoff og Laika. For det norske markedet er det «kun» merkene Dethleffs, Sunlight, Globecar og Roadcar.

– Morten Sonnich, du er daglig leder i selskapet. Hva betyr det i praksis å være agent for en caravanprodusent?

– Det er variert. Vi skal blant annet sørge for å markedsføre merkene på nasjonalt nivå, vi bidrar til aktivitet på sosiale medier og vi har ansvaret på de store, nasjonale messene. Vi skal også sørge for ordremottak, transport av produktene fra fabrikk til forhandler og nødvendig offentlig godkjenning av produktene. I tillegg skal vi hele tiden sørge for at vi har et aktivt og passe stort forhandlernett. Det er også vårt ansvar at forhandlerne får nødvendig opplæring og støtte i tekniske saker.

Fremtiden

– Hva blir viktig for dere å fokusere på fremover?

– Det blir å styrke samarbeidet med våre forhandlere, vi vil jo sikre at kundene får en best mulig opplevelse når de handler våre merker. I tillegg har vi tro på at vi skal videreutvikle produktene med egne modeller skreddersydd for det skandinaviske markedet.

– Selskapet har fått inn yngre mennesker. Hvordan skal disse nye ressursene brukes?

– Vi ønsker å ruste oss for fremtiden ved å bruke mer krefter på sosiale medier, først og fremst for å få en bedre dialog både med eksisterende og nye kunder. Det er fremdeles mange mennesker der ute som ikke har prøvd camping, og de skal vi nå med vårt budskap om at dette er en fantastisk ferieform.

– Hva tenker dere om fremtiden? Det har jo vært en del uro i Skandinavia?

– Det svenske bobilmarkedet har to år på rad vært gjenstand for en forhøyet dieselavgift. Det har gitt utslag i redusert nysalg. Men vi tror ikke det vil bli store endringer fremover. I tillegg har det nå kommet en praktisk løsning for de svenske bobileierne hvor de kan «avregistrere» bobilen når den ikke er i bruk. Det gir lavere avgifter, og er en løsning vi tror stadig flere svensker vil benytte. I Danmark er det i stor grad campingvogner som gjelder, siden bobiler har så høyt avgiftsnivå. Men det var en solid reduksjon i avgiften for noen år siden (fra 60 til 45 prosent), og vi forventer ikke store endringer i årene som kommer. Det danske markedet hadde en vekst på 30 prosent i 2019.

– Hva med Norge?

– Vi er overbevist om at bobil fortsatt vil være en foretrukken ferieform. Bybobiler vil fortsette å øke sin markedsandel, på grunn av muligheten for byferie og at man kan bruke de kompakte bilene til både jobb og ferie, og dermed ha dobbel glede av dem. Vi tror vi kommer til å friste stadig flere barnefamilier som typisk er ute etter kjørevogner – som også er et segment hvor vi opplever vekst i dag. Det at nordmenn er miljøbevisste gjør at stadig flere vil velge camping i stedet for flyferie eller cruise, avslutter Morten Sonnich, daglig leder i Erwin Hymer Group Nord APS.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden