: Slik monterer du el-tilsats på Truma-varmeren | Din Fritid

Slik monterer du el-tilsats på Truma-varmeren

Her i Norden er jo gassen – på grunn av relativt lite totalforbruk – en dyr energiform, mens elektrisitet er forholdsvis billig. Men, kommer man lenger sørover er forholdet det motsatte, noe som mange smertefullt har fått erfare når det har vært tid for å betale el-avgiften på en kontinental campingplass.

Ikke underlig altså, at den store varmeprodusenten Truma, så godt som utelukkende har satset på gassdrevne panner, mens for eksempel Alde ”i uminnelige tider” har kunnet tilby en el-patron til sine varmepanner.

Men fra et par år tilbake kan Truma tilby en el-tilsats – kalt Ultraheat – til sine såkalte S-panner. Ultraheat kan benyttes til S 3002 som er produsert etter juli 1981, og til S 5002 med den nye, rundere fronten (altså produsert etter april 1998), og panner produsert i løpet av de siste årene er til og med forberedt for montering av Ultraheat.

Selve monteringen er enkel og klares av de fleste gjør-det-selv entusiaster. Men det er to saker du må overlate til fagfolk: den elektriske innkoblingen, og prøvetrykkingen av gass-systemet.

Ultraheat består av en varmespiral med tre effektposisjoner (500 W, 1000 W og 2000 W) og tilhørende elektronikkboks. Til Ultraheat hører også en termostat med effektvelger, og som tilbehør finnes en temperaturgiver (dersom man ikke kan plassere termostaten på egnet sted).

Det finnes de som har lykkes å montere en Ultraheat gjennom bare å bøye pannekroppen litt forover, men i de aller fleste tilfeller må man ta bort hela pannekroppen. Begynn med å stenge av hovedkranen på gassflasken, og deretter løsne gasstilkoblingen under campingvognen/bobilen.

Løsne skruen som holder låseringen til eksosrøret i spenn. Vri låsringen slik at eksosslangen løsner fra pannekroppen.

Dra så ut eksosslangen og ta bort den gamle O-ringen (oransje på bildet). Løsne skruene som holder fast pannekroppen i gulvet på kjøretøyet.

Dersom pannen er av nyere modell finnes det en stansing i metalldekselet runt pannen, og da er det bare å bryte bort metallbiten for å lage hull til elektronikkboksen. Er pannen eldre, må du skru løs metalldekselet og klippe opp et hull etter den malen som følger med Ultraheat.

Ultraheat skal festes med 6 skruer, som dras inn bakifra gjennom metallplaten. I bobilen vår var det så trangt bak garderoben at vi ikke kom til for å skru disse skruene. Derfor var vi tvunget til å demontere metalldekselet for å kunne feste vår Ultraheat.

”Sammensettingen gjøres i motsatt rekkefølge”, pleier det å stå i mange bruksanvisninger og det gjelder også her. Det er viktig at du bruker en ny O-ring (blå på bildet) og at du kontrollerer at låseringen virkelig havner riktig og at den presser fast eksosslangen ordentlig.

Termostaten plasserte vi inntil regulatoren til viften, og ettersom vi ikke har hatt noen problemer med temperaturinnstillingen ved gassdrift anså vi det unødvendig med en separat føler for termostaten. Kabelen mellom termostat og el-tilsats er komplett med kontakter, og den kan ikke monteres feil.

Hit, men ikke lenger! Innkoblingen av Ultraheat må gjøres av en autorisert elektriker. Husk også å få trykkprøvet gass-systemet hos en caravanforhandler eller –reparatør.

Den ene ”blindpluggen” på varmepannens deksel byttes ut mot en plugg med teksten ”Ultraheat”. Ikke bare for å skryte, men også som en viktig informasjon til den som eventuelt skal foreta service på varmepannen.

Mer informasjon finner du på

www.alde.se

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden