Sjekk vogna før du reiser på ferie
Grotterøed og Andersen sjekker bremser, drag, lys, hjul og understell på vognenen. Stor sett er det bra, men noen småfeil finner de på nesten hver vogn. Et par får mangellapper og beskjed om å rette opp feilen i løpet av en måneds tid. Teknisk leder i caravanklubben, Gunnar Leren får vogna godkjent uten spesielle anmerkninger. Selv om hans Cabby bare er et par år gammel, mener han det er vigtig å sjekke den grundig.
-Jeg fikk mangellapp på bremsene i fjor, til tross for at vogna da bare var ett år gammel. Stort sett ligger vi rolig med denne vogna, men jeg synes likevel det er greit å ha fått den kontrollert, sier Leren.
Finner feil
Ikke alle slipper like lett unna kontrollen. På Arvid Ekhaugens bobil fra 1987 finner Grotterøed både en røket mansjett og slitte hjullagre. Dessuten er eksosanlegget feilmontert, selv om det er gjort på verksted.
-Vi kjører mellom 600 og 700 mil i året, da er det viktig at alt er i orden, mener Ekhaugen, som vil fikse feilene samtidig som han har bilen på EU-kontroll.
-Sånn sett er det greiere med bobiler. De må gjennom EU-kontroll annenhvert år. Vognene blir derimot sjelden eller aldri kontrollert. Derfor er det viktig at folk ikke bare henger en gammel vogn bak bilen og reiser av sted, sier Grotterøed. Har det ikke vært skilter på vogna på fem år må den inn til kontroll. Ellers anbefaler Grotterøed at du reiser innom en forhandler eller et verksted som kan sjekke bremser, hjul og drag på en skikkelig måte.
-Vi har denne kontrollen for caravanklubben to ganger i året. Det er stort sett de samme som kommer tilbake hvert år. De som kommer hit holder vognene sine i orden, jeg tror ikke det står like bra til med alle vognene rundt i landet, sier Grotterøed.
Fukt og gass
Når vognene først skal sjekkes benytter medlemmene av caravanklubben muligheten til å få kontrollert gasstilførselen og fukt i vognene. Arnt Frogner og Odd-Arne Amdal sjekker gassen på Harald Celands 85-modell Hobby.
- Først skrur vi av slangen fra gassbeholderen. Så kobler vi slangen til kontrollapparatet, og pumper opp trykket. Hvis ikke trykket faller er det tett og i orden, sier Frogner.
- Og så er det viktig å sjekke at slangene ikke er mer enn fem år gammel. Årstallet står på slangen, sier Amdal. Nesten alt er i orden på Hobbyen, men en slangeklemme må byttes før gassen kan tas i bruk.
Inne i vogna sjekker eieren selv om det er fukt. Han finner ingen ting, og er godt fornøyd.
- Her har det vært fukt før, sier Celand, og peker på veggen over døra.
- Den gangen ble det tettet med silikon, noe skikkelig svineri, vi brukte lang tid på å få bort alt. Bruk gummimasse i stedet, sier Celand, som mener alle bør sjekke vogner for fukt og gass hvert år.
Lær å kjøre
Den aktive caravanklubben i Askim har også hatt merkekjøring før sesongen starter. De ivrige entusiastene klarte merket, men det er ikke det viktigste ifølge Gunnar Leren.
- Det er mye viktigere at de som har campingvogn lærer seg å kjøre med den, enn at de tar merker. Han mener langt flere burde møtt opp for å lære hvordan du behandler en stor campingvogn når den henger bak bilen.
- Det er bedre at du kjører ned en kjegle her, enn at du kjører i en lyktestolpe eller liknende ute på veien. I dag kan hvem som helst gå til en forhandler å kjøpe en diger vogn, og bare legge ut på veien uten opplæring. Det fører ofte til farlige situasjoner i trafikken, mener Leren. Han anbefaler derfor flere å melde seg inn i en caravanklubb. Da kommer du inn i et miljø som hjelper deg å ta vare på vogna, gir deg mulighet til å lære å kjøre med den, og ikke minst har det mye moro sammen.