Garanti ved privatimport
Å være caravan-/ bobilforhandler i Norge er forbundet med store utgifter. Om noen tror fortjenesten ved et salg går i lommen til forhandleren er dette feil. Noe av inntekten går bl.a. til å følge opp kunden, spesielt i garantitiden. Det skulle bety at der du kjøper bilen/vogna, dit skal du også gå når det dukker opp problemer. Men slik er det ikke alltid.
Tor Grüner hos Kroken Caravan, muligens den største innen bransjen i Norge, forklarer det slik:
- Når en eier av privatimportert bobil kommer til oss med en garantisak tar vi fullt betalt for reparasjonen. Er det en tysk bobil vil så en rapport sendes til produsenten som gir en erstatning ut fra sine tariffer. Denne erstatningen vil tilsvare omtrent det det ville ha kostet å reparere bilen i Tyskland, der den er kjøpt. Dette beløpet refunderes så til eieren av bilen, sier Grüner.
Alde og Truma
De dyreste komponentene i en bobil eller campingvogn er varmeovn og kjøleskap. Både Truma og Alde representeres i Norge av Neptus A/S med sine forhandlere. Ved feil på varmeovnen, være seg Alde eller Truma vil det ydes hjelp ved garantisaker. Det samme med Elektrolux (Dometic). Men, og dette er viktig, de er bare ansvarlig for apparatet. Det betyr, apparatet må leveres til verkstedet i løs vekt, altså demontert fra vogn/bil.
Mobil servicehjelp
Kjøper du en campingvogn hos Kroken og plasserer den fast på fjellet kan du regne med bedre service. De, i likhet med mange forhandlere, har biler som kjører rundt på serviceoppdrag og reparerer der vogna står. Det er en markert forskjell på om du har kjøpt utstyret hos Kroken, eller et annet sted. Og slik bør det egentlig være da kostnadene ved oppfølging dekkes av fortjeneste ved salg. Privatimporterer du vogn eller bil, vil du altså få hjelp i Norge ved garantisaker, servicen blir en helt annen om du handler hos din lokale forhandler. Handler du i Norge er det like viktig at du benytter samme forhandler i ettertid som du kjøpte av.