: Hold hodet kaldt | Din Fritid

Hold hodet kaldt

De siste årene er stadig flere bobiler blitt utstyrt med klimaanlegg. Disse er drevet av motoren, og fungerer derfor bare under kjøring. Hva gjør du så når du har nådd ditt feriemål, og stopper motoren for en ukes tid eller to?

Varmen kjennes ekstra ubehagelig når du ikke gradvis har blitt vandt til den. Dermed øker behovet for kjøling, også når bilen står stille. Disse klimaanleggene, i motsetning til de motordrevne, må ettermonteres på de vanligste bobilene. Dette kan selvfølgelig forhandleren ordne, men det gjør at du også mulighet for selv å velge anlegg. Det finnes anlegg på markedet som kan drives av bilens motor under kjøring, men det viser seg at de ikke klarer å gjøre jobben skikkelig i førerhuset. Slike klimaanlegg har moderat effekt, og drives av en inverter, som tar strømmen fra bilens dynamo og omgjør denne til sterkstrøm. Dermed kan den også drives av batterier når bilen står stille, men da snakker vi om bare en til to timer. Når vi varmer opp bilen tilfører vi energi. Når vi kjøler den fjerner vi energi. Dette nesten like energikrevende som å tilføre energi.

Plassering

Mange bobiler har sengen bak, og derfor bør ikke klimaanlegget plasseres lenger fram enn midt i bilen. For en del år tilbake var klimaanleggene stort sett plassert på taket, en stor klump som veide rundt 50kg. Litt uheldig for tyngdepunktet i en mindre bobil på fem til seks meters lengde. Elektrolux var dominerende under denne tiden, og produktene finnes fortsatt under navnet Men nå har Dometic, i likhet med Truma, kommet med nye lettere apparater beregnet på plassering i gulvhøyde.

Dagens klimaanlegg

Truma var først ute med et anlegg som het Frostair. Dette ble videreutviklet av Truma, og dagens apparater er laget i et materiale som minner om isopor, det er lett, isolerende og støydempende. Saphir Kompakt har 1,8kW kjøleeffekt og Saphir Comfort har 2,4kW. Siste skudd på stammen er Saphir Vario. Denne kan kjøres i tre trinn, 0,6, 1,5, og 2kW. På laveste trinn kan den lett drives av bilbatteriet via en inverter. Strømopptaket starter her på 1,7A mens alle apparatene ligger ellers på 3 til 4A. Vekten ligger fra 20 til 27kg. Det tilsvarende klimaanlegget fra Dometic heter HB-2500. Dette kan både kjøle og varme. Kjøleeffekten er 2,5kW og strømopptaket er 3,9A ved kjøling og 4,8A ved oppvarming. Vekten ligger på 25kg. Disse anleggene er beregnet på montering under seng, sete og lignende. De er avhengig av lufting gjennom gulvet, men kaldluften bør føres opp mot taket der den slippes ut, da kaldluften er tyngre en luften i rommet. Støynivået er meget lavt og kaldluften blir både filtrert og avfuktet. På det europeiske markedet finnes det flere varianter av klimaanlegg. Telair har et anlegg som i tillegg til å kjøle, har en varmepumpe for oppvarming. Ved å tilføre 1000W blir det avgitt 3000W varme. Dette er en fordel sørover i Europa der man har mindre strøm til disposisjon på campingplassene. Autoclima Dual Power heter et annet klimaanlegg som har to kompressorer. En innebygget for strømdrift, og en kompressor bygget inn i motorrommet. Denne drives av motoren under kjøring, vel framme går anlegget over på strømdrift.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden