Adria Polaris – konceptbil som kommer
Så har også Adria presentert en bobil som er basert på den siste generasjonen Mercedes Sprinter, kombinert med et lavprofilchassis fra AL-KO Kober. Riktignok dreier det seg foreløpig om en prototyp, men planene er at den eksklusive bobilen – etter å ha gjennomgått omfattende tester – skal gå i serieproduksjon til modellåret 2010.
I Adria Polaris testes mange nye idéer, både når det gjelder det utvendige designet og de innvendige funksjonene. Bak nyheten ligger Adrias mangeårige erfaring av bobilbygging, kombinert med et intenst utviklingsarbeid. Målgruppen er i første rekke de bobilkjøperne som søker det aller beste når det gjelder funksjon og design, kvalitet og pålitelighet.
Nye Adria Polaris er utviklet av et spesialteam hos Adria Mobil, som naturligvis har arbeidet tett sammen med den øvrige ekspertisen innen konsernet, og prosjektet ble påbegynt allerede i november 2007.
Skape et topprodukt
Skape et topprodukt
Det første skrittet i utviklingen ble gjort i form av en markedsundersøkelse, samtidig som man kartla hva konkurrentene hadde å tilby innenfor dette segmentet. Spesielt rettet man seg mot bobiler basert på Mercedes-chassis, og på de kravene som de kresne kjøperne av en slik bobil stiller – ikke minst når det gjelder kvalitet og utseende.
Målet for utviklingsteamet var å skape et topprodukt for disse kjøperne, selv om det dermed skulle innebære at Adria tok steget inn i et helt nytt prissegment. Teamet har samarbeidet med designere og underleverandører – både eksisterende og påtenkte slike – for å skape nye løsninger. Mye tid er også lagt ned på å teste løsninger som ikke finnes i noen annen bobil fra Adria.
Arbeidet med det utvendige og det innvendige designet har løpt paralellt, ettersom dette er den eneste måten å få bobilen til å føles som en harmonisk enhet.
Identiteten bevart
Identiteten bevart
Ansvarlig for det utvendige designet er Georg Gedl, en gammel samarbeidspartner med Adria Mobil og mannen bak mange framgangsrike kreasjoner, og den utvendige dekoren er framtatt av firmaet CGI Designlab. Målet med det utvendige designet var å skape en moderne eleganse, uten at den typiske Adria-identiteten skulle gå tapt. Spesielt mye omtanke er lagt ned ved designet av endeveggen, som helt adskiller seg fra de øvrige bobilene fra Adria. Også frontpartiet er helt nydesignet for å gi et mer aerodynamiskt utseende. I overbygget over førerhuset finnes dessuten et panoramatakvindu – elektriskt styrt – som gir lys og rom til interiøret. En utvendig nyhet er også førerhusets stigtrinn.
Det innvendige designet er framtatt av Nina Mihovec, som også har hatt ansvaret for blant annet suksessvognen Adria Action og som har fått månge utmerkelser for sitt arbeid. Det var også under det felles utviklingsarbeidet som navnet på den nye bobilen – Polaris – dukket opp. Navnet sitt har den fått etter det latinske navnet på den sterkeste stjernen i stjernebildet Lille Bjørn – Polstjernen.
To langsenger
Planløsningen er basert på Adrias godt likte SL-varianter – altså med to enkle senger – som gjenfinnes i Coral, Izola, Vision, Compact og Twin SL. I nye Polaris er planløsningen imidlertid blitt ytterligere forfinet, basert på praktiske erfaringer hos både Adria-ansatte og kunder.
Innvendig møtes man av en kombinasjon av klassiskt og moderne. De mørke snekkerarbeidene gir en luksuriøs elegant følelse, samtidig som de beige dørene og lukene lyser opp interiøret. Teknikere og utviklere har lagt ned et omfattende arbeide også på de små detaljene, noe som merkes ikke minst på de forkrommede håndtakene, på lysdiodebelysningen og på benk- og bordplatene i mørkt, steinlignende kunstmateriale som skaper en interessant kontrast.
Like stor omsorg har også blitt lagt ned på det funksjonelle i Adria Polaris. Vinkelkjøkkenet byr på masser av oppbevaringsplass. Et kokeapparat med tre bluss og et 150 l stort Thetford-kjøleskap gjør matlagingen til en glede, og den spesialdesignede runde oppvaskkummen er ikke bare elegant, men også praktisk. Kjøleskapet har dessuten front i svart, for å matche kjøkkenbenken.
Tredje seng
Samværedelen består av en dinett med veldig høy sittekomfort på venstre side samt en separat sitteplass – kanskje for en avslappende lesestund – på høyre side. Dinetten går dessuten å gjøre om til en ektraseng for en person.
Panoramatakvinduet smelter farge- og formmessig inn i det øvrige designet, og runt takvinduet finnes spotlights som gir et behagelig lys. Hele overgangen mellom førerhus og bodel kjennetegnes dessuten av myke svepende linjer som gir en trivelig følelse.
Umiddelbart innenfor døren, finnes en flatskjerms-tv, og takket være at denne er montert på et justerbart feste kan den vinkles enten mot samværedelen eller mot soverommet.
I soverommet finnes to deilige enkeltsenger, og designet skiller seg litt fra tilsvarende soverom i andre Adria-bobiler for å gjøre det lettere å ta seg til og fra sengene. De to enkeltsengene kan dessuten gjøres om til en veldig stor dobbeltseng.
Under soverommet finnes en romslig garasje (2 150 x 950 x 1 050 mm), med lasteluker på begge sider.
Heller ikke hygieneavdelingen i Adria Polaris lar noen ønsker stå åpne. Til tross for at vaskerommet er temmelig kompakt, finner man her alt som trengs når man er på reise: dusjkabinett, toalett, vaskeservant og oppbevaringsrom til alle toalettartikler. Polaris har en 110 l stor ferskvannstank og en 85 l oppvarmet spillvannstank.
Til venstre for vaskerommet finnes en stor garderobe.