: Adria 2008: Coral 660 SL – mye bobil for pengene | Din Fritid

Adria 2008: Coral 660 SL – mye bobil for pengene

Adriatik har seilt opp som det mest solgte bobilfabrikat i Sverige. Husvagn på Väg har prøvd en av de mest populære bobiler – Adria Coral 660 SL – og etter en snau ukes prøvetur er det lett å forstå hvorfor så mange velger en bobil fra Adria.

Adria Coral Foto: Adria-mobil.com

Adriatik har seilt opp som det mest solgte bobilfabrikat i Sverige. Husvagn på Väg har prøvd en av de mest populære bobiler – Adria Coral 660 SL – og etter en snau ukes prøvetur er det lett å forstå hvorfor så mange velger en bobil fra Adria.

Denne halvintegrerte modell, noe som plasserer den i en slags mellomklasse prismessig er en nokså høy pris med henblikk på Adrias tidligere profil som lavprismerke, men i dag er den tradisjonsrike slovenske produsentens produkter mer på høyde med for eksempel de tyskproduserte bobilene. Det merkes både hva angår utstyrsstandard, kvalitet – og pris.

Likevel gir Coral 660 SL mye bobil for pengene. Vi med en lignende bobil som Husvagn på Väg prøvde for nøyaktig ti år siden, og utviklingen, ikke minst på bilsiden, indikerer at man i dag har et mer prisverdig produkt. Eller hva sies om 157 hester mot 122, ABS og airbag (som ikke var standard for ti år siden) en mer forseggjort førerkabin med mer komfortable seter, elektriske vindusheiser, smidigere gearspak med ytterligere et gir og lavere drivstofforbruk for å nevne noen forbedringer.

I bodelen har det også foregått en utvikling med større kjøleskap, ny type av kombipanne med elpatron, vendbar strømspylende toalett, større ferskvann- og spillvannstanker, kokeapparat med 4 bluss, stekeovn, støtteben, bedre og sikrere dør, flere og større takluker, oppvarmet lasterom etc. Med det som bakgrunn våger vi å stikke ut haken å påstå at man i dag får mer for pengene.

Planløsning: Coral 660 SL Foto: Adria-mobil.com

Kjører baklengs

Ser man nærmere på planløsningen har Coral 660 SL en dinett foran som er integrert med de to vendbare pilotstolene i førerhuset. En løsning som for tiden er helt dominerende blant hel- og halvintegrerte biler. På denne modellen finnes ytterligere en vendbar sitteplass i form av et enkeltsete der man kjører med ryggen i kjøreretningen dersom man er maks fem passasjerer.

Dinetten er selvsagt mulig å gjøre om til soveplass, men blir bare til en enkeltseng. Kombinert med de to enkeltsengene bak sover tre voksne bra i bilen. For flerbarnsfamilier har imidlertid produsenten laget en løsning der man slår sammen sengene bak til en større trippelseng. Den forutsetter i prinsipp at barnet ikke er for stort og ligger i midten dersom man skal komme opp i sengene på en enkel måte.

Mellom dinett og soverom finnes kjøkkenseksjonen med en garderobe ved siden av og midt i mot er toalettet – med separat dusjrom – plassert. Den nye typen av Dometic-kjøleskap har en mer letthåndterlig låsemekanisme og LED-pærer som gir et blått skinn. Hvorfor blått kan man jo lure på, men LED-pærene virker å bli mer og mer vanlig siden de gir et sterkt lys men trekker nesten ikke noe strøm og heller ikke blir varme.

Komfyren har fire bluss og skrått ovenfor finnes en ovn med grillfunksjon, noe som gjør at det går å bedrive en mer avansert matlagningsfunksjon og til og med baking. Spørsmålet er imidlertid om ikke en mikrobølgeovn hadde vært mer anvendelig.

I denne modellen finnes ytterligere en vendbar sitteplass i form av enkelsete der man under kjøring sitter baklengs dersom man er fem passasjerer Foto: Husvagn på Väg

Mangler kjøkkenskap

Som normalt i bobiler er det dårlig med avlastnings- og arbeidsflater i kjøkkendelen. Både oppvaskkum og kokeapparat har oppfellbare glasslokk som kan brukes til dette formålet. Litt vel lite er det imidlertid med kjøkkenskap – bare et eneste samt fire skuffer under oppvaskkummen. Forklaringen er delvis ovnen som opptar plass, men nettopp med tanke på at kjøkkenet for øvrig er så velutstyrt lurer man på hvordan all kjøkkenredskap og matvarelager skal få plass. Hadde vi fått velge hadde nok garderobeskapet eller kanskje enda bedre dusjkabinen fått avgi litt plass til fordel for flere og større kjøkkenskap.

For øvrig har ”Coralen” i det store og hele verken flere eller færre oppbevaringsskap enn sine konkurrenter. En del av dem har mellomhylle og man kan lure på hvorfor det ikke finnes i alle.

Bak kjøkkenet leder en trapp opp til de opphøyde enkeltsengene som har 12 cm tykke, faste og relativt harde fjærmadrasser. Bakveggen har ikke noe vindu, men er kledd med trefinér med skap øverst. Doble sidevinduer og stor takluke gjør likevel soverommet lyst.

Selvsagt er det bra med et stort lasterom, men vi er ikke så begeistret for at det stjeler så mye plass mellom senger og tak. Coral 660 SL er imidlertid langt fra ekstreme i dette henseende. Tar man hensyn til at man bare kan laste 150 kilo i ”garasjen” så lurer jeg på hva man skal fylle det flere kubikkmeter store rommet med.

Toalettet er funksjonelt og rommet veldig lyst takket være et stort vindu

Tilpasset for Norden

Med hensyn til den maksimale lasteevnen så angis den på flere språk på dørene – det finnes garasjedører på begge sider. Dette er noe vi vil gi ros for, at Adria på flere steder i bilen har anstrengt seg for å gi viktig informasjon på svensk. De Adriatik-bilene som importeres hit er for øvrig såkalte Scandinavian Edition, noe som innebærer at de er bedre tilpasset til vårt nordiske klima.

Andre detaljer som vi likte var de mange oppbevaringsrommene, hyllene og skapene i førerhuset, i likhet med de smarte men enkle låseanordningene – trykknapper – på skap og skuffer, at inngangsavsatsen er fast og i passe høyde samt det behagelige stemningslyset over skapene i sittegruppen. Toalettet er funksjonelt og rommet veldig lyst takket være et stort vindu, men klarglasset i dette gir også fullt innsyn.

Den nye typen av bodelsdører fra Seitz er verdt et eget kapittel. Det er gått et par år siden den ble lansert og man kan nå endelig, mer eller mindre lydløst, åpne og stenge døren og man slipper dermed å vekke eventuelle sovende. Doble låser, vindu og et oppbevaringsrom gjør at vi elsker denne dørtypen sammenlignet med den gamle. At døren er koblet til den fjernstyrte sentrallåsen gjør også at man ikke behøver bekymre seg for at man har glemt å låse den.

I de to enkeltsengene bak sover voksne bra i bilen Foto: Adria-mobil.com

Detaljer å forbedre

Hva var det så som ikke fall helt heldig ut under turen vår? For få og ikke optimalt plasserte strømuttak – hvorfor ikke et skjult utvendig? Den litt aldersstegne varianten av mørkleggingskassetter som det ikke er uvanlig at henger seg opp etter en tids bruk, et trappetrinn ved dinetten, som det er lett å snuble i, at enkelte strømbrytere sitter så nær de innfelte halogenspotlightene at man risikerer å brenne fingrene. At det går å heve hodedelen på de bakre sengene er selvsagt bra, men da skal det også være enkelt å få de tilbake på plass.

Som helhet ble vi begeistret for denne 2008-modellen fra Adria. Den er funksjonell og bekvem å bo i og bilen er enkel å kjøre. Den sterke motoren gir skikkelig trekkraft i både motorveihastighet og oppover bratte bakker. Den som går med planer om kjøp bør imidlertid tenke på totallengden på drøye sju meter, noe som gjør den vanskelig å parkere i byer. Og siden den mangler vindu bak føles ryggekamera som et nødvendig utstyr når det skal manøvreres på trange plasser.

Fakta

- Lengde: 723 cm
- Bredde: 230 cm
- Høyde: 280 cm
- Innvendig lengde: 473 cm
- Innvendig bredde: 218 cm
- Innvendig høyde: 198 cm
- Akselavstand: 403 cm
- Antall personer inkl. fører: 5
- Antall sengeplasser: 3 + 1 (1 trippelseng bak ca. 200x218 cm – alternativt to enkle senger 200x80 cm og 190x80 cm samt 1 enkelseng foran 210x60 cm).

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden